شناسهٔ خبر: 66630023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جریان جهش تولید در کالبد شهرک‌های صنعتی فارس؛ ۵۰۰طرح در مرحله نصب ماشین‌آلات

شیراز - ایرنا - جهش تولید و اشتغال در شهرک‌های صنعتی فارس در دستورکار است که برای تحقق این مهم بهره‌برداری از ۵۰۰طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین آلات خط تولید و ۵۵۰طرح در مرحله تکمیل سالن تولید در اولویت متولیان امر قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، استقبال از راه‌اندازی و توسعه شهرک‌های صنعتی در طول سال‌های گذشته به صورت روزافزون افزایش یافته به گونه‌ای که شهرک‌های صنعتی ایران در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌اند و شرایط مطلوبی را برای کارآفرینی فراهم کرده‌اند.

عزم دولت سیزدهم برای توسعه این شهرک‌ها

با توجه به نقش شهرک‌های صنعتی در رونق تولید و رشد اقتصادی، بهره‌گیری از ظرفیت این شهرک‌ها همواره در دستورکار دولتمردان قرار گرفته است.

رئیس دولت سیزدهم نیز که در طول ۲سال گذشته با مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور به صورت چهره به چهره دیدار و دستور رفع مشکلات آنان را صادر کرده در سفرهای استانی نیز بازدید از واحدهای تولیدی بسیاری در این شهرک‌ها را در اولویت خود قرار داده است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی ۲۶خردادماه سال ۱۴۰۰ و در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد: برخی از شهرک‌های صنعتی در کشور با ۴۰درصد ظرفیت تولید معطل است؛ این در حالیست که بیش از ۴۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکارند و زیرساخت‌های لازم برای اشتغال فراهم است اما از این ظرفیت‌ها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود که با مدیریت درست از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

بدین ترتیب تلاش‌ها برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها با جدیت بیشتری شکل گرفت.

فارس در تکاپوی صنعتی شدن

صنعتی شدن در استان فارس هم به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی استان محسوب می‌شود.

استاندار فارس هم از ابتدای شروع فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم تاکنون تأکید بسیاری بر ضرورت رونق شهرک‌های صنعتی و استقرار هر چه سریعتر واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها و حل مشکلات مربوط به واگذاری زمین در این شهرک داشته است.

محمدهادی ایمانیه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ در بازدید از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز اعلام کرد که استانداری فارس مکلف به برطرف کردن مشکلاتی است که در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد.

به اعتقاد استاندار فارس، اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز ضرورت دارد و باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شودوی معتقد است اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز ضرورت دارد و باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شود.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ هم مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس اعلام کرد که پروانه بهره برداری شهرک صنعتی غیردولتی شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، به عنوان نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی در مرکز استان صادر و به ایجاد کنندگان این شهرک اعطا شد.

بنابراین با تدابیر متولیان امر، روند استقرار و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی فارس شتاب گرفته و با تمهیداتی که در خصوص رفع چالش‌های این شهرک اندیشیده شده این استان در مسیر توسعه صنعتی قرارگرفته‌ است.

به گفته متولیان امر در طول ۲سال گذشته اقدامات قابل‌توجهی برای برطرف شدن مشکل کمبود اراضی، توسعه زیرساخت‌های برق، آب و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی در این شهرک‌ها انجام شده است.

جریان جهش تولید در کالبد شهرک‌های صنعتی فارس؛ ۵۰۰طرح در مرحله نصب ماشین‌آلات

آخرین اقدامات برای توسعه شهرک‌های صنعتی چیست؟

در حال حاضر هم مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از اجرای برنامه عملیاتی تحولی این شرکت با رویکرد تحقق جهش تولید با مشارکت مردم خبر داده و اعلام کرده که در این برنامه عملیاتی گام‌های اجرایی و نقش و وظایف همه کارشناسان و مدیران این شرکت برای دستیابی به اهداف تعیین و مشخص شده است.

سیدمسعود عظیمی که معتقد است شهرک‌های صنعتی از ظرفیت بالایی برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم برخوردارند، افزود: دستیابی به اهداف تعیین شده، مستلزم برنامه‌ای عملیاتی و هدفمند بود که این مهم با تدوین این برنامه انجام شده و در قالب آن بیش از ۱۱۰شاخص در بخش‌های فنی ،زیرساختی و خدمات حمایتی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این برنامه در فروردین ماه امسال در جلسه‌ای به استاندار فارس و مدیران دستگاه‌های اجرایی ارائه شد و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس جزو نخستین دستگاه های استان بود که برنامه عملیاتی تحقق شعار سال را تدوین کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی از مهمترین بسترهای مشارکت مردم در بخش تولید و صنعت است و این مهم با سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی و مردم شکل می‌گیرد.

عظیمی یادآور شد: نقش دولت در این زمینه تسهیل‌گری و حمایت است که ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌ها نواحی صنعتی از مهمترین برنامه‌ها برای فراهم کردن فضای لازم جهت جذب سرمایه‌گذاران است.

به گفته او بر اساس قانون، تأمین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی جزو تکالیف دستگاه‌های حاکمیتی است و این شهرک‌ها برای تحقق جهش تولید نیازمند حمایت، همراهی و هم افزایی همه دستگاه‌ها در تامین زیرساخت‌های تولید هستند.

وی با ارائه برخی آمارها از وضعیت تأمین زیرساخت‌های شهرکهای صنعتی فارس گفت: یکی از مهمترین مشکلات، تأمین برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی است که امسال با جدیت پیگیری و اقدام خواهد شد، در حال حاضر ظرفیت تأمین برق شماری از شهرک‌های صنعتی تکمیل و این موضوع سبب شده فعالیت واحدهای تولیدی که وارد مرحله بهره‌برداری شده‌اند دچار مشکل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از اهتمام ویژه استاندار و همراهی دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات صنعتگران و شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: در این زمینه و با دستور استاندار درحال انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دستگاه‌های اجرایی هستیم که اجرای آنها سبب تحول زیرساختی در شهرک‌های صنعتی فارس می‌شود.

عظیمی ایجاد اشتغال پایدار را از مهمترین مأموریت‌ها و رسالت‌های راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی دانست و گفت: برای تحقق این امر امسال تسریع در بهره‌برداری طرح‌های صنعتی درحال احداث اولویت‌بندی شده و در دستور کار قرار دارد.

حدود چهارهزار و ۱۹۰طرح تولیدی،صنعتی،صنفی،خدماتی و کارگاهی در شهرک‌های نواحی صنعتی استان در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارد که از این تعداد افزون بر ۵۵۰طرح در مرحله تکمیل سالن تولید، حدود ۵۰۰طرح نیز در مرحله نصب ماشین آلات و ۶۰۰طرح در مرحله تکمیل اسکلت هستند که شتاب بخشیدن به بهره‌برداری از آنها سبب جهش در تولید و اشتغال می‌شود

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: برای ادامه یافتن این اقدامات نظام بانکی نقش مهمی را برعهده دارد، بسیاری از این واحدها با تزریق میزان کمی تسهیلات بانکی به مرحله تولید می‌رسند که این مهم حمایت و همراهی بیش از پیش بانک‌ها را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همچنین بر ضرورت حمایت بخش خصوصی جهت راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی غیر دولتی در استان تأکید کرد و گفت: این موضوع نیز یکی از مصادیق استفاده از مشارکت مردمی در جهش تولید است که هم اکنون مراحل ایجاد پنج شهرک صنعتی غیر دولتی در استان توسط بخش خصوصی درحال پیگیری است.

لزوم استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی

استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی افزون بر تأمین امکانات زیربنایی به شکل مناسب، کامل، توجیه‌پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست‌ محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، شرایط ایجاد همکاری‌های جدید میسر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی بیشتر شود.

بدون شک ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد و لذا می طلبد توسعه این شهرک‌ها بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

نظر شما