شناسهٔ خبر: 66629918 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ناشر لبنانی حاضر در نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با ایکنا:

ایران و لبنان دو بال فرهنگ مقاومت در جهانند

مدیر انتشارات «امجاد» لبنان با اشاره به آنکه روح نوع‌دوستی و مهرورزی مردمان ایران و لبنان منتج به نزدیکی قلب این دو ملت شده تصریح کرد: تعاملات فرهنگی این دو کشور دو بال تبیین فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ لبنان به‌ عنوان یکی از کشورهای محور مقاومت از پیشینه، سابقه و دیرینه عمیقی در حوزه فرهنگ و تمدن منطقه خاورمیانه، خاصه میان کشورهای عرب‌زبان برخوردار است. دیرزمانی نیست که می‌توان جایگاه تأثیرگذاری کشور لبنان را به‌ عنوان شاهراه تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان منطقه خاورمیانه با اروپا در نظر گرفت و امروز نیز با همه تحریم‌هایی که از سوی کشورهای استعمارگر مواجه شده ‌است، کماکان در حوزه فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی رویدادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میان کشورهای جهان عرب رتبه بالایی دارد.

از سوی دیگر سابقه تعاملات فرهنگی میان دو کشور ایران و لبنان نیز تنهاً مربوط به دو یا سه دهه اخیر به سبب تقویت فعالیت‌ها در حوزه «فرهنگ مقاومت» و حمایت از ملت مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس نمی‌شود. می‌توان درازنای این رابطه عمیق تمدنی و تعاملات تنگاتنگ فرهنگی را در بازه زمانی بسیار طولانی‌تر مورد رصد قرار داد.

بعد از پشت‌سر گذاشتن دهه نخست از عمر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و زمانی‌که این رخداد پیشوند بین‌المللی و میزبانی از ناشران جهان را به‌ عنوان بخشی از فعالیت‌های خود برگزید؛ ناشران لبنانی همواره پای ثابت ناشران خارجی حاضر در این رویداد بوده‌اند اما یکی از متفاوت‌ترین، برجسته‌ترین و البته شناخته‌شده‌ترین ناشرانی که نه‌تنها سابقه طولانی در زمینه تجربه حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران را با خود به‌همراه دارد که با مرور کارنامه‌اش می‌توان دریافت در قالب برگزاری نمایشگاه‌های استانی در ایران، سابقه حضور در بیش‌ از 100 نمایشگاه را داشته است به انتشارات «امجاد» و موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات» باز می‌گردد.

این دو انتشارات و مرکز فرهنگی به مدیریت «سیدعبدالله مرتضی‌ العاملی» اداره می‌شود. مدیری که علاوه ‌بر وظیفه اجرایی و مدیریت انتشارات «امجاد» و موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات»، خود در قامت پژوهشگر، محقق و نویسنده دستی گرم بر قلم دارد.

برپایی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران بهانه‌ای شد تا با این ناشر پیشکسوت، فعال در حوزه انتشار کتاب‌های تاریخی، مذهبی و آثار مرتبط با «فرهنگ مقاومت» که آشنایی عمیقی با فرهنگ ایران و رویدادهای نمایشگاهی آن با محور کتاب دارد به گفت‌وگو بنشینیم.

28 سال همراهی با نمایشگاه‌های کتاب و قرآن

سیدعبدالله مرتضی العاملی مدیر انتشارات «امجاد» و موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات» در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آنکه 36 سال از زمان تأسیس و فعالیت انتشارات «امجاد» می‌گذرد، یادآور شد: محوریت آثار این انتشارات به حوزه علوم اسلامی؛ ادیان؛ کتاب‌های تفسیری؛ تاریخ و سیره بزرگان تاریخ اسلام مربوط می‌شود. طی یک دهه اخیر تلاش کردیم تا در کنار آثار بزرگسال نگاهی هم به حوزه کتاب‌های نوجوانان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نخستین تجربه حضور او در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سال 1374 بازمی‌گردد و از آن تاریخ به بعد هر سال با این رویداد فرهنگی همراه بوده ‌است یادآور شد: 28 تجربه حضور در بخش بین‌المللی و ناشران عرب‌زبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در حالی پشت‌سر گذاشته‌ام که تجربه حضور در بیش‌از 100 نمایشگاه کتاب استانی و همچنین چند دوره حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ماه مبارک رمضان را در ایران داشته‌ام.

مرتضی العاملی در پاسخ به این پرسش که طی یک‌سال اخیر و با توجه به قرار گرفتن لبنان به‌ عنوان یکی از کشورهای محور مقاومت در بطن و متن اتفاقات منطقه، خاصه همراهی با مردم مظلوم غزه، مبارزه‌ای که بیش‌ از هفت ماه است این مردم در برابر حملات رژیم اشغالگر قدس داشته‌اند و تأثیرات آن بر بدنه نشر منطقه به‌ ویژه کشور لبنان گفت: اگر بازه زمانی یک‌ساله اخیر را بخواهیم در نظر بگیریم به‌ سبب عملیات «طوفان الاقصی» و اتفاقاتی که منطقه خاورمیانه، خاصه در کشور لبنان شاهدش هستیم باید بگوییم که در حوزه کمی، با محوریت نشر آثار و کیفی، از منظر اقتصاد نشر با کمی رکود و توقف مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اما در بُعد دیگر لذت همراهی و همدلی با مردم فلسطین، همچنین تمرکز بر کارهای پژوهشی برای تألیف آثار با محوریت مقاومت مردم غزه و همچنین تأثیراتی که عملیات «طوفان الاقصی» داشته ابعاد مثبت این اتفاق را شامل می‌شود.

مرتضی العاملی درباره تجربه حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اشاره به آنکه علاوه ‌بر ارائه آثار انتشارات «امجاد» و موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات»؛ آثار بیش‌ از 30 ناشر لبنانی دیگر را به ‌عنوان نماینده در نمایشگاه امسال ارائه کرده‌ام، گفت: همچنین علاوه‌ بر بخش فیزیکی در بخش مجازی نمایشگاه نیز تعدادی از کتاب‌های ناشران بیروتی و لبنانی را در این دوره نمایشگاه ارائه کرده‌ایم.

قلب‌های دو ملت ایران و لبنان بسیار به هم نزدیک است

مدیر انتشارات «امجاد» با اشاره به اینکه پیشتر نیز این نکته را در گفت‌وگوهای قبلی بازگو کرده و بر آن تأکید دارد که لبنان در منطقه خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین مراکز چاپ، نشر و پخش آثار مکتوب و کتاب به شمار می‌رود و در کشورهای عرب‌زبان منطقه خاورمیانه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایلم برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همچنین تجربه حضور در نمایشگاه‌های استانی و بخش کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن به ارتباط تنگاتنگ فرهنگی و تمدنی میان کشور ایران و لبنان در نگاه تاریخی و همچنین ارتباط صمیمانه و برآمده از روح نوع‌دوستی و مهرورزی مردمان ایران و لبنان باز می‌گردد. گویا همه این تعاملات به نزدیکی قلب این دو ملت بدل شده ‌است.

مرتضی العاملی با تأکید بر آنکه طی یکی، دو دهه اخیر «فرهنگ مقاومت» به مهمترین پل ارتباطی ایران و لبنان در حوزه تقویت تعاملات فرهنگی و تمدنی بدل شده ‌است و با اشاره به آنکه لبنان یکی از اصلی‌ترین کشورهای فرهنگ مقاومت به شمار می‌رود تصریح کرد: انتقال تجربیات و داشته‌های جمهوری اسلامی ایران و مردمانش چه در حوزه تجربه سال‌های جنگ هشت‌ساله و چه ایستادگی در برابر تحریم‌ها و خودکامگی‌های کشورهای استعمارگر و مستکبر به یکی از اصلی‌ترین الگوهای مردمان آزادی‌خواه در جهان از جمله مردم لبنان و فلسطین بدل شده ‌است.

علاقه لبنانی‌ها به شهدای ایران

مدیر انتشارات «امجاد» در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا با این محور که علاقه مردمان لبنان در حوزه انس با کتاب بیشتر بر چه محورهایی استوار است گفت: دو مؤلفه «فرهنگ مقاومت ایران» و همچنین کتاب‌های حوزه معارف دینی با رویکرد تاریخ دین؛ سیره بزرگان دین اسلام؛ کتاب‌های تفسیری درباره مبانی دین اسلام و قرآن ازجمله مهمترین کتاب‌هایی است که در سبد فرهنگی خانواده‌های لبنانی قرار دارد و تمرکز اصلی انتشارات «امجاد» و موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات» بر آن استوار است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که از میان کتاب‌های نویسندگان ایرانی چه آثاری بیشتر مورد توجه خوانندگان کتاب در کشور لبنان قرار گرفته است گفت: همراهی با کتاب مانند دیگر محصولات فرهنگی و هنری بیشتر با سلیقه افراد مرتبط است. به‌ همین سبب مردمان لبنان نیز با سلایق مختلف به سمت انتخاب آثار مکتوب می‌روند. اما کتاب‌های ادبیات، شعر و همچنین آثار مرتبط با فرهنگ مقاومت ازجمله کتاب‌هایی است که میان مخاطبان لبنانی در مواجهه با نویسندگان ایرانی با اقبال خوبی مواجه شده ‌است.


این ناشر و فعال فرهنگی لبنانی خاطرنشان کرد: ازجمله این دسته از آثار می‌توانم به قریب 700 عنوان کتاب از زندگی‌نامه‌ها و خاطرات شهدای کشور ایران ازجمله شهید همت، شهید کلاهدوز و شهید ابراهیم هادی را مثال بزنم که توسط انتشارات «امجاد» و موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات» ترجمه، منتشر شده و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است.

کتاب و لزوم تبیین فرهنگ مقاومت

مدیر موسسه فرهنگی «المرکز الاسلامیه لدراسات» درباره محور فعالیت این مرکز و مؤسسه فرهنگی گفت: به شکل اختصاصی تمرکز این مؤسسه بر چاپ کتاب‌های «سیدجعفر مرتضی العالمی» از شناخته‌شده‌ترین محققان و نویسندگان تاریخ اسلام استوار است که رویکرد اغلب کتاب‌های او به حوزه کتاب‌های علم کلام؛ علم حدیث و کتاب‌های فقهی بازمی‌گردد. این دسته از کتاب‌ها به همراه برخی دیگر از کتاب‌های انتشارات «امجاد»، همچنین آثاری که از نویسندگان دیگر کشورها ترجمه شده‌ است از طریق لبنان به دیگر کشورهای عرب‌زبان نیز صادر می‌شود.

مرتضی العالمی در پایان با بیان آنکه تعاملات فرهنگی دو کشور ایران و لبنان مانند دو بال برای به پرواز درآمدن تبیین فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر قدس و تمام دشمنان اسلام به شمار می‌رود یادآور شد: برگزاری چنین دست از رویدادهای فرهنگی به شکل بین‌المللی علاوه ‌بر گردهم آمدن ناشران کشورهای مختلف زیر چتر واحدی به نام کتاب، می‌تواند به انتقال جدیدترین تجربه‌های روز در حوزه چاپ و نشر از یک‌سو و از سویی ‌دیگر، بر تقویت تعاملات فرهنگی میان ناشران کشورهای جهان با ایران تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

نظر شما