شناسهٔ خبر: 66629153 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رخداد ۱۱۶ زمین‌لرزه در هفته دوم اردیبهشت / خراسان‌های رضوی و شمالی رکورددار زلزله در کشور

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از هشتم تا چهاردهم اردیبهشت، ۱۱۶ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که خراسان‌های رضوی و شمالی در این مدت، رکورددار تعداد رخداد زلزله در کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی هشتم تا چهاردهم اردیبهشت، ۱۱۶ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۹۸ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۵ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه فاروج در استان خراسان شمالی با رخداد پنج زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، دو زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، سه زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، ۱۰ زمین‌لرزه در اصفهان، پنج زمین‌لرزه در بوشهر، یک زمین‌لرزه در تهران، سه زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۹ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۹ زمین‌لرزه در خراسان شمالی، یک زمین‌لرزه در خراسان جنوبی و چهار زمین‌لرزه در خوزستان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، هفت زمین‌لرزه در سمنان، سه زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، سه زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، یک زمین‌لرزه در کردستان، ۹ زمین‌لرزه در کرمان، دو زمین‌لرزه در کرمانشاه، چهار زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در مازندران و شش زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، ایلام، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان‌های رضوی و شمالی با ۱۹ زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های اردبیل، تهران، خراسان جنوبی، قم، کردستان و مازندران، با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز پنجشنبه، سیزدهم اردیبهشت ساعت ۰۷:۵۳:۴۶ با بزرگی ۴.۷ ریشتر در بلوک استان کرمان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۸ اردیبهشت

در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۹ ریشتری و در سرخون استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۹ اردیبهشت

در اینچه برون استان گلستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در ریز استان بوشهر زلزله ۲.۸ ریشتری، در فراشبند استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری و در دهرم استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

فاریاب استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتری در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۹ کیلومتری فاریاب و ۴۶ کیلومتری بلوک استان کرمان و ۶۸ کیلومتری سرگز استان هرمزگان گزارش شد.

نقده استان آذربایجان غربی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتری در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد که مرکز آن در شش کیلومتری نقده، ۱۶ کیلومتری نالوس و ۱۷ کیلومتری گردکشانه این استان و زلزله ۲.۸ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) استان سیستان و بلوچستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتری در عمق هشت کیلومتری ثبت شد که کانون آن ۱۸ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و ۸۰ کیلومتری گلمورتی استان سیستان و بلوچستان و ۶۵ کیلومتری محمدآباد ریگان استان کرمان بوده است.

مسجدسلیمان استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز آن در ۱۹ کیلومتری مسجد سلیمان، ۱۹ کیلومتری قلعه خواجه و ۴۴ کیلومتری ایذه این استان به ثبت رسید.

دوزین استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق پنج کیلومتری لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۹ کیلومتری دوزین، ۴۰ کیلومتری گالیکش و ۴۱ کیلومتری مینودشت این استان گزارش شد.

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

در خورموج استان بوشهر زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.

بوئین سفلی استان کردستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق پنج کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۹ کیلومتری بوئین سفلی، ۱۷ کیلومتری بانه و ۲۰ کیلومتری ارمارده این استان بوده است.

در جایزان استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق هفت کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری جایزان، ۲۹ کیلومتری امیدیه و ۳۰ کیلومتری مشراگه گزارش شد.

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت

خورموج استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق شش کیلومتری زمین لرزید و مرکز آن در ۱۵ کیلومتری خورموج، ۲۴ کیلومتری دلوار و ۳۲ کیلومتری اهرم بوشهر رخ داد.

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

جندق استان اصفهان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن ۵۳ کیلومتری جندق، ۹۳ کیلومتری چوپانان و ۱۰۴ کیلومتری فرخی استان اصفهان گزارش شد.

مراوه تپه استان گلستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق شش کیلومتری زمین لرزید که مرکز آن در ۲۵ کیلومتری مراوه تپه استان گلستان و ۴۹ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی گزارش شد.

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت

در بردخون استان بوشهر زلزله ۲.۵ ریشتری، در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در جم استان بوشهر زلزله ۲.۹ ریشتری و در چلگرد استان چهارمحال‌وبختیاری زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

سیرچ استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و مرکز آن در ۲۷ کیلومتری سیرچ، ۲۹ کیلومتری شهداد و ۳۴ کیلومتری کرمان این استان گزارش شد.

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

در بلوک استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داد که کانون این رخداد لرزه‌ای در هفت کیلومتری بلوک، ۲۹ کیلومتری فاریاب و ۳۰ کیلومتری کهنوج این استان بوده است.

جمعه ۱۴ اردیبهشت

در ایذه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۲ کیلومتری ایذه، ۳۶ کیلومتری قلعه خواجه و ۴۱ کیلومتری مسجد سلیمان این استان بوده است.

عسلویه استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری زمین لرزید که مرکز آن در هشت کیلومتری عسلویه استان بوشهر و ۱۴ کیلومتری گله دار و ۲۱ کیلومتری اسیر استان فارس گزارش شد.

در شهداد کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین رخ داد که مرکز آن در ۲۵ کیلومتری شهداد، ۲۶ کیلومتری سیرچ و ۳۶ کیلومتری اندوهجرد استان کرمان گزارش شد.

تیتکانلو در استان خراسان شمالی زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر را در عمق هشت کیلومتری زمین تجربه کرد که مرکز آن در ۹ کیلومتری تیتکانلو و ۱۰ کیلومتری فاروج در استان خراسان شمالی و ۲۰ کیلومتری قوچان در خراسان رضوی به ثبت رسید.

بهباد یزد با زلزله ۲.۷ ریشتری لرزید.

نظر شما