شناسهٔ خبر: 66627604 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

شفق قطبی بر فراز لهستان

فوران خورشیدی عظیمی که طی روز‌های اخیر، زمین را فرا گرفته است، پدیده‌های نجومی زیبایی را تا عرض‌های جغرافیایی بالای ۳۰ درجه (شمالی و جنوبی) به راه انداخته است و مردم با مشاهده شفق قطبی در آسمان، هیجان‌زده شده‌اند.

صاحب‌خبر -

شفق شمالی همان‌طور که از نامش پیداست، معمولاً در مناطق قطبی دیده می‌شود و به‌ندرت در تاریخ پیش آمده که در عرض‌های جغرافیایی میانی هم ردی از آن دیده شود.

به گزارش خبرآنلاین، هرج‌ومرج مغناطیسی در گروه عظیم لکه‌های خورشیدی AR ۳۶۴۴ (منطقه فعال ۳۶۶۴) روی خورشید، انفجاری در سطح ستاره‌مان ایجاد کرد که فورانی از الکترون‌ها، پروتون‌ها و هسته‌های پرجرم‌تر و پرانرژی را در سراسر منظومه شمسی پراکنده کرد.

چند روز بعد از فوران تاج خورشیدی (CME)، توده‌های ذرات پرانرژی به زمین رسید و در برخورد با جو زمین، شفق‌های قطبی منحصربه‌فردی را ایجاد کرد که به شکل غیرمعمولی از قطب شمال و جنوب سیاره ما فاصله دارند.

البته آتش‌بازی آسمان هنوز تمام نشده و با فوران‌های بیشتر از AR۳۶۶۴ طی روز‌های آینده می‌توان انتظار شفق‌های خورشیدی دیگری را نیز داشت. البته این منطقه فعال اکنون نزدیک لبه خورشید است و زمین به‌زودی از تیررس فوران‌های آن دور خواهد شد.

در تصویر زیر، شفق‌های قطبی سرخ‌رنگ و شعاعی را می‌بینید که اوایل شب گذشته با نوردهی ۶ ثانیه‌ای از راکیبورز لهستان ثبت شده‌اند. دوست عکاس که برای اولین بار است شفق قطبی می‌بیند، در زمینه تصویر در حال گرفتن تصاویری از آسمان رنگارنگ زیبای شب است.

تصویر روز ناسا: شفق قطبی بر فراز لهستان

نظر شما