شناسهٔ خبر: 66627167 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با حضور وزیر فرهنگ؛

نشست شوراي سياستگذاري جايزه جهاني فلسطين برگزار شد/ تاکيد بر اهميت جايگاه فرهنگ در پايداري مقاومت

صاحب‌خبر -
نشست شوراي سياستگذاري جايزه جهاني فلسطين برگزار شد/ تاکيد بر اهميت جايگاه فرهنگ در پايداري مقاومت
خبرگزاری آریا - نشست شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین با حضور وزیر فرهنگ و اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مهدی نورعلیشاهی و جواد محمدی مشاوران وزیر فرهنگ و میثم نیلی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی فرهنگی -اجتماعی دولت حضور داشتند.
در این جلسه مازن زیدی از فعالان فرهنگی و مشاور نخست وزیر عراق، محمد یحیی عبدالرحمن قائم مقام وزیر فرهنگ یمن، عبدالرحمن احمد علی مراد رئیس هیات کتاب یمن، حمود عبدالله پژوهشگر حوزه فرهنگ و تاریخ، معاذ محمد احمد مشاور وزیر فرهنگ و شاعر یمنی، علی الهودی مدیر کتابخانه در یمن، راجعی رئیس یمنی های مقیم ایران، شیخ حسین خلیفه رئیس انتشارات دارالولا (انتشارات لبنانی)، شیخ علی ضاهر مسئول بخش ترجمه در جمعیت المعارف، شیخ حیدر از جمعیت المعارف، دکتر بدیع صقور ادیب و شاعر برجسته سوری و نماینده سابق مجلس این کشور، یوسف شقره رئیس اتحادیه نویسندگان الجزایر و نایب رئیس اتحادیه ادبای عرب، محمد الهورانی رئیس اتحادیه نویسندگان عرب، حماده وزیر سابق دولت لبنان و از ادبا و شعرای لبنان نیز از حاضران در این جلسه بودند.
گفتنی است، حاضران در این جلسه به بیان اهمیت ادبیات مقاومت و جایگاه فرهنگ در مقاومت پرداختند و علاوه بر آن برنامه های آتی جایزه جهانی فلسطین نیز به بحث و بررسی گذاشته شد.
مسأله فلسطین مسأله اول جهان اسلام، دنیا و ایران است
در بخشی از این نشست، حماده وزیر سابق دولت لبنان گفت: نمایشگاه کتاب همزمان با روزهایی برگزار می شود که شاهد وقوع جنایات در فلسطین هستیم؛ امروز مسأله فلسطین، مسأله اول جهان اسلام، دنیا و ایران است.
وی افزود: جلساتی برگزار کردیم و در آن به خاطر حمایت‌های مستقیم ایران از جایزه جهانی فلسطین و اقداماتی که از طریق رایزنان فرهنگی ایران انجام شده است از شما تشکر کردیم؛ انشاالله به زودی همگی در قدس یکدیگر را ببینیم.
جایزه جهانی فلسطین بر حق ملت فلسطین در دفاع از خودش تاکید می‌کند
در ادامه سخنران بعدی گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از جهاد ملت فلسطین مسأله جدیدی نیست، سرآغاز این حرکت روز جهانی قدس بود که از طریق آن حمایت ها از ملت فلسطین آغاز شد امروز هم می بینیم این حمایت قوی تر شده است، آثار آن را نیز در صحنه نبرد مشاهده می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جایزه جهانی فلسطین بر حق ملت فلسطین در دفاع از خودش و به دست آوردن سرزمینش تاکید می کند، افزود: از حمایت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته تشکر می کنم چراکه این حمایت، با حمایت از رزمندگان فرقی ندارد.
استبداد حقوق بشر را در هرجایی زیر پا می‌گذارد
در ادامه عضو دیگر شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین گفت: از میزبانی شما تشکر می کنم دلیل این مسأله اخلاق کریمانه ایران است، ایران کشوری است که اگر بخواهیم مثالی در مورد جهاد در راه حق بیان کنم مصداق آن مثال به‌شمار می‌رود.
وی افزود: این اتفاق ریشه در انقلاب بزرگ ایران علیه استبداد شاهنشاهی دارد، استبداد است که حقوق بشر را در هرجایی زیر پا می‌گذارد.
وی تصریح کرد: حمایت از جایزه جهانی فلسطین به شکل مادی و معنوی نشان می دهد این جایزه پیام سرافرازانه دارد.
این عضو از شورا ادامه داد: موفقیت یک‌ جایزه به ادامه دار بودن آن است که این هدف جز با حمایت محقق نمی‌شود.
سخنران بعدی با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام (ص) با سلمان فارسی، گفت: پایدار بودن صدای حق و شعر و ادبیات بسیار‌ موثر است و از ملت ایران تشکر می کنم.
انتشاراتی‌های مومن در قلب مسأله فلسطین حضور دارند
سخنران بعدی نیز تصریح کرد: طبیعی است انتشاراتی‌های مومن در قلب مسأله فلسطین حضور داشته باشند؛ ناشر نقش اساسی را در جایزه ایفا می کند تا آنها را در کشورهای عربی و اسلامی منتشر کند.
وی افزود: به جمله ای از حرکت امام خمینی (ره) اشاره می‌کنم؛ کتبی که تولید می شود تاریخ و هویت را حفظ می کند و مانند خون شهدای جبهه‌ها مقدس است.
این سخنران ادامه داد: باید حضور ناشران حامی مقاومت تسهیل شود و مراکز مطالعاتی، تولیداتشان را در اختیار ناشران قرار دهند تا در این راه بیداری مردم استفاده شود.
راه‌اندازی پویش مطالعاتی برای فلسطین و حاج قاسم سلیمانی
در ادامه یکی دیگر از حاضران گفت: پیشنهاد می‌کنم جوایزی برای فلسطین و حاج قاسم برای خواندن در نظر گرفته شود (پویش مطالعاتی) چراکه برای جوانان، دانشجویان و دانش آموزان مفید است.
وی افزود: با این رویکرد کتابخوانی در حوزه های هدفمند ترویج می‌یابد.
در ادامه عضو یمنی این شورا نیز گفت: در غرفه یمن سه جلد کتاب در مورد طوفان الاقصی وجود دارد و درخواست می‌کنم به ادبیات مقاومت در یمن توجه شود.
ایران تنها کشور حامی ملت فلسطین است
سخنران بعدی نیز تصریح کرد: به عنوان نماینده اتحادیه نویسندگان یمن تاسیس جایزه جهانی ادبیات فلسطین را تبریک عرض می‌کنم.
وی گفت: این پیام ادبی کمتر از موشک‌ نیست. ایران تنها کشور حامی ملت فلسطین است.
اهدای انگشتر از سوی وزیر فرهنگ به شاعر یمنی
در ادامه جلسه یکی از شاعران عربی شعری با موضوع مقاومت خواند و پس از اتمام شعرخوانی وزیر فرهنگ انگشتری را به این شاعر یمنی اهدا کرد.
جنگ امروز، جنگ فرهنگی است
سخنرانی بعدی نیز در این نشست گفت: از مسئولان ایرانی تشکر می کنم و از اینکه میزبان یمن به عنوان میهمان امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودید سپاسگزارم.
وی افزود: جنگ امروز، نظامی نیست فرهنگی است؛ نبرد بین دو انسان است که یکی از آنها ارزش های انسانی را دارد و دیگری فاقد ارزش است.
وی با بیان اینکه هفته گذشته روز فریاد بود که برای اولین بار در یمن مرگ بر آمریکا گفتیم که این را نیز از شما یاد گرفتیم، گفت: عده ای می گویند موضع یمن به دلیل روحیه نظامی آنهاست که اشتباه است.
وی با تاکید بر اینکه مسأله دیگری که امت با فقدان آن مواجه شده بازگشت به ایمان به خداوند متعال است، تصریح کرد: رئیس جمهور شهید یمن می گوید "هر شجاعتی که براساس اعتماد به خداوند متعال نباشد اشتباه و بی‌نتیجه است" ما نیز باید این فرهنگ جهادی را به فرهنگی مردمی تبدیل کنیم که این اتفاق در یمن افتاده است.
مردم اتفاقات را رقم می‌زنند
این عضو یمنی ادامه داد: فرهنگ جهادی نباید فقط در نخبگان باقی بماند چراکه مردم اتفاقات را رقم می زنند و ما نتیجه این امر را هر هفته می‌بینیم که در دویست میدان تظاهرات برگزار می‌شود.
مردم ایران علاقه زیادی به مطالعه دارند
سخنران بعدی به عنوان مشاور خانه کتاب در یمن نیز گفت: مشارکت ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از نه سال که یمن در محاصره کاملی قرار داشت صورت گرفت.
وی افزود: به عنوان مشاور خانه کتاب در یمن آرزو می‌کنم انشاالله حضور ناشران در نمایشگاه کتاب ادامه دار باشد حضور مردم ایران نشان می دهد چه علاقه زیادی به مطالعه دارند.
وی تصریح کرد: امیدوار هستم بین وزارتخانه های فرهنگ ایران و یمن برای ترجمه آثار دو کشور مشارکت وجود داشته باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: پیش از این فعالان فرهنگی دو کشور با یکدیگر آشنا نبودند و امیدوار هستیم نخبگان فرهنگی دو کشور مرحله جدیدی از همکاری را آغاز کنند و انشاالله در سالهای آینده انتشارات یمنی در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا خواهند کرد.
کار جهادی در کنار کار فرهنگی پیش می‌رود
سخنران بعدی هم گفت: ایران کشور فرهنگ و حامی فرهنگ است و کار جهادی در کنار کار فرهنگی پیش می‌رود.
وی افزود: ایران درک‌ می کند جبهه فرهنگی جلوتر از جبهه نظامی است برای همین پرونده های فرهنگی را در همه جبهه ها پی‌گیری می‌کند و همیشه تلاش می کند مانع از رکود فرهنگی شود؛ فعالیت های فرهنگی به‌ویژه در حوزه جنگ نرم مهم است.
وی تصریح کرد: از وزارت فرهنگ ایران می خواهیم میزبان نشستی سالانه در مورد فرهنگ شهادت باشد چرا که این موضوع اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: باید کار درام مشترک برای بیداری ملت ها انجام دهیم والبته همه هنرمندانی که در این عرصه مشارکت دارند باید به این حرکت ایمان داشته باشند.
سخنران بعدی این نشست خطاب به وزیر فرهنگ گفت: شما همیشه حامی مسأله فلسطین بودید در نمایشگاه رسانه از غزه و فلسطین حمایت کردید و پس از آن در اجلاس استانبول این اتفاق دوباره تکرار شد؛ از شما به خاطر حمایت از جایزه فلسطین تشکر می‌کنیم.
جایزه جهانی ادبیات فلسطین با هدف شناسایی و معرفی برترین‌ آثار ادبی منتشر شده درباره موضوع فلسطین، مقاومت ملت فلسطین، آزادی قدس شریف، جنایت‌های صهیونیست‌ها در فلسطین و تقدیر از ادبا، نویسندگان، شاعران و ناشرانی برگزار می‌شود که در سراسر جهان با قلم خویش به دفاع از ملت مظلوم فلسطین برخاسته‌اند.
جایزه جهانی فلسطین هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود و اختتامیه نخستین دوره آن با داوری بیش از 300 اثر در آبان ماه 1401 در بیروت برپا شد.

نظر شما