شناسهٔ خبر: 66627088 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یوسف‌زاده بیان کرد:

ترسیم جغرافیای محیط نفس کشیدن سردار سلیمانی در کتاب «باران گرفته است»

پژوهشگر و مؤلف کتاب «باران گرفته است» گفت: کتاب حاصل شش ماه پژوهش و مصاحبه با خانواده، دوستان، هم محله‌ای‌های سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است و سعی‌ام بر این بود نه تنها شخصیت سردار بلکه جغرافیای محیط نفس کشیدن او را هم به تصویر بکشم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ مراسم رونمایی و معرفی کتاب «باران گرفته است» با سخنرانی احمد یوسف‌زاده، مؤلف و پژوهشگر؛ مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ مرتضی قاضی، مولف و پژوهشگر ادبیات حوزه مقاومت؛ محسن مؤمنی شریف، نویسنده و منتقد ادبی؛ عصر یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت در کوشک کتاب نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

زندگی سردار در امنیت‌بخشی به جنوب شرق

احمد یوسف‌زاده، پژوهشگر و مؤلف کتاب گفت: کتاب «باران گرفته است» حاصل شش ماه پژوهش و مصاحبه با خانواده، دوستان، هم محله‌ای‌های سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است و سعی‌ام بر این بود نه تنها شخصیت سردار بلکه جغرافیای محیط نفس کشیدن او را هم به تصویر بکشم تا اگر روزی کسی قصد داشت فیلمی از او بسازد، همه فضا برایش باز و مشخص باشد.

وی ادامه داد: کتاب از دوران تولد، نوجوانی و جوانی تا ۲۲ سالگی حاج قاسم است که جنگ آغاز می‌شود و قصه کتاب پایان می‌پذیرد. این کتاب قرار است چهار جلد باشد که من اگر توفیق باشد قسمت زندگی سردار در امنیت‌بخشی به جنوب شرق را می‌نویسم زیرا خودم آن ناامنی‌ها را چشیدم.

یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی همیشه تأکید داشت که پدرم یک لقمه نان حرام به خانه نیاورد و این جمله سربسته و لازم بود که من این جمله را باز کنم. برای همین در کتاب با آوردن مصداق به مخاطب نشان دادم سردار از یک خانواده عزیز بلند شد.

دوری نویسنده و راوی از مبالغه

مرتضی سرهنگی گفت: آشنایی من با آقای یوسف‌زاده به زمانی برمی‌گردد که او را پیش صدام بردند. من در واقع خبر این اتفاق را دنبال می‌کردم. وقتی قرار شد کتاب کنگره کرمان را دربیاورم یاد جمله آن موقع حاج قاسم به جناب جعفری افتادم که گفته بود: «اگر من جای شما بودم همه بودجه را صرف چاپ کتاب خاطرات جنگ می‌کردم.» زمانی که در این کنگره خاطرات را می‌خواندیم یکی از کتاب‌هایی که به دستم رسید، خاطرات یوسف‌زاده بود که از آن خوشم آمد. یادم هست یکی از عناوین کتاب «لبخند در قفس» بود. اسم کتاب جالب بود چون در جایی مثل زندان جایی برای لبخند و خنده نیست.

وی ادامه داد: نثر یوسف‌زاده ساده، صمیمی و باورپذیر است و مبالغه در آن نیست. چون مبالغه مخاطب را قانع نمی‌کند و در کتاب‌های جنگ مبالغه هست که برای همین مردم برخی وقایع را چندان باور نمی‌کنند.

این نویسنده اظهار کرد: لحن در خاطرات سند است و نکته دیگر اینکه، کتاب‌های جنگ فداکاری نظامی دوره جنگ را تبدیل به فداکاری‌های اجتماعی می‌کند.

نویسنده مخاطب را با روایت درگیر کرده است

محسن مومنی‌شریف در بخش دیگری از این برنامه گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی کتاب‌های زیادی درآمد که نگران کننده بود. چون کمترین نسبتی با حاج قاسم نداشت، اما در سال‌های اخیر سه کتاب درآمد از جمله «نامزد گلوله‌ها»، «سرباز قاسم سلیمانی» و «باران گرفته است» که این سه کتاب می‌تواند معیاری برای شناخت سردار سلیمانی باشد. خود حاج قاسم سلیمانی کتابی نوشته با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» که خودش پیش‌بینی کرد که چه خواهد شد و درباره این دوره زندگی خودش را نوشت تا در آینده تحریفی صورت نگیرد.

او ادامه داد: این کتاب یک روایت داستانی از شهید سلیمانی است و روایت خیلی شبیه کتاب «باغ میناست» که اثر دیگری به قلم همین مؤلف است، اما در کل قلم صمیمی است و یکی از عناصر جذب مخاطب صمیمیت کلام است. در ضمن روایت‌های کتاب کوتاه‌اند و این یک حسن است در روایت. مؤلف در این کتاب به بخشی از شخصیت حاج قاسم می‌پردازد که شخصیت حاج قاسم شکل می‌گیرد و نویسنده توانسته این برهه زندگی شخصیت کتاب را روایت کند.

تقدیر از سانسور نکردن برخی ویژگی‌های حاج قاسم

مرتضی قاضی گفت: نویسنده در مقدمه کتاب یک متن ادبی نوشته، اما اگر از منظر مستندنگاری نگاه کنیم، خوب بود بدانیم مصاحبه با راویان چند ساعت مصاحبه طول کشیده است؟ ضمن اینکه سانسور نکردن برخی مسائل جای تقدیر دارد. او مردم، فرهنگ و رسم و رسوم را به خوبی تشریح کرده و در اینجا بستر فرهنگی و اجتماعی زندگی حاج قاسم را درآورده است.

وی ادامه داد: آنچه مکتب حاج قاسم سعی می‌کند به آن ضریب بدهد، روحیه فرهنگی حاج قاسم است و آن سررسیدهایی است که او گزارش اتفاقات روزانه را یادداشت کرده ‌است. همان‌طور که در کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» دورانی از زندگی خودش را روایت کرده که شاید کسی نمی‌توانست این برهه زندگی او را به خوبی بنویسد. تعداد سررسیدهایی که از حاج قاسم به جا مانده، مرا متحیر کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما