شناسهٔ خبر: 66627030 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رضاییان‌زاده:

فرهنگ‌سازی برای جوانی جمعیت؛ گامی موثر در مسیر توسعه پایدار است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت را از اولویت‌های اصلی حوزه سلامت در سال جاری دانست و به تبیین دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه پرداخت.

صاحب‌خبر -

عباس رضاییان زاده در آستانه آغاز هفته ملی جمعیت و در جمع اصحاب رسانه، ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و فرزندآوری گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با جدیت و برنامه ریزی‌های دقیق، حرکت در مسیر تحقق جوانی جمعیت را آغاز کرده، اما تسریع بخشیدن به این برنامه ملی، نیازمند فرهنگ سازی و نهادینه سازی اهمیت این امر در افکار عمومی است که در این زمینه اصحاب رسانه می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

او ادامه داد: راه اندازی کلینیک مشاوره ناباروری در بیمارستان مادر و کودک شوشتری در راستای جوانی جمعیت، طراحی سامانه رجیستری اطلاعات زوجین نابارور، معرفی ۲۲۸ زوج نیازمند به بانک در زمینه اعطای تسهیلات درمان ناباروری، راه اندازی پنج مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در شیراز و راه اندازی پنج مرکز ناباروری سطح ۲ در شهرستان‌های فیروزآباد، آباده، ممسنی، داراب، لامرد و اقلید، از جمله اقدامات مجموعه دانشگاه در این زمینه است.

رضاییان زاده افزود: با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه و با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی در زمینه توانمندسازی جوانان و نوجوانان پیرامون سلامت دوران بلوغ، کلینیک سلامت باروری در درمانگاه حضرت امام رضا (ع) شده است.

او راه اندازی مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در راستای اجرای ماده ۳۶ قانون جوانی جمعیت برای دانشجویان، اعطای ۲۰۳ فقره وام ازدواج دانشجویی، برگزاری جشن ازدواج ۱۰۳ زوج دانشجو و ۱۶۰ زوج کارمند، برگزاری ۳۰ اردو با حضور دانشجویان مجرد در راستای مسائل روانشناختی و انتخاب صحیح در ازدواج و اختصاص خوابگاه حضرت احمد بن موسی (ع) پردیس شهید دوران با ظرفیت ۸۰ واحد به دانشجویان متاهل را دیگر اقدامات مجموعه سلامت استان در این زمینه برشمرد.

رضاییان زاده با اشاره به تلاش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پیشگیری از سقط جنین به عنوان یکی از چالش‌های جمعیتی، از راه اندازی مرکز نفس با همکاری بسیج جامعه پزشکی خبر داد و افزود: با انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، شبکه سازی و حمایت، تاکنون ۱۲۹ نوزاد از خطر سقط نجات پیدا کرده اند.

دبیرقرارگاه جوانی جمعیت افزود: در راستای پیشبرد هرچه بهتر اهداف جوانی جمعیت در استان فارس و همگام با اقدامات قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اقدامات این حوزه با بیمه سلامت استان فارس پیگیری شده که با شناسایی ۲۶ هزار و ۱۸۹ زوج نابارور و ارسال اطلاعات برای پیگیری مراجعه به بیمه سلامت همراه بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی ۳۲ اتاق مادر و کودک در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از جمله دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

او همچنین از برگزاری همایش ملی رویکرد‌های علم مامایی و سلامت باروری در راستای جوانی جمعیت با حضور متخصصان زنان و زایمان، پزشکان و ماما‌ها با همکاری مشترک معاونت آموزشی و معاونت بهداشت دانشگاه که با حضور مسوولان وزارت بهداشت به عنوان بخش دیگری از خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه یاد کرد.

نظر شما