شناسهٔ خبر: 66626960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

امیرعبداللهیان : از مرحلۀ گفت‌وگوهای ایرانی-عربی عبور کردیم

امیرعبداللهیان گفت: اکنون بیشتر از هر زمانی نیازمند تداوم گفت‌وگو و همکاری صادقانه و سازنده برای نیل به درک مشترک از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملل منطقه برای ارتقای همکاری‌ها بین یکدیگر و همزمان شناخت چالش‌ها و موانع چنین هدفی هستیم. مشترکات ما بی‌تردید فراوان است و می‌توان ادعا کرد وزن و قوت مشترکات‌مان بیشتر از نقطه‌های افتراق واقعی و ساختگی و تحمیل شده از بیرون است.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه «ما در دولت سیزدهم اقتصاد و سیاست خود را به توافق وابسته نکرده‌ایم»، گفت در صورت موافقت همه طرف‌ها برای بازگشت به برجام و مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل، تهران هم آمادگی دارد همچنان در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و طی سخنانی در سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی - عربی با عنوان  «برای همکاری و تعامل» گفت ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی بین کشورهای منطقه مصمم است و رویکرد رئیس‌جمهور در برجسته‌سازی سیاست همسایگی ناظر به همین نکته است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: معتقدیم امروز از مرحله گفت‌وگوهای ایرانی-عربی عبور کرده‌ایم و به ‌گفت‌وگوهای منطقه‌ای وارد شدیم و فراتر از آن، امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم.

وی افزود: ما نیازمند تداوم گفت‌وگوی صادقانه برای نیل به فرصت‌های مشترک جهت ارتقا همکاری‌ها، شناخت چالش‌ها و موانع تحقق اهداف هستیم. مشترکات ما فراوان است و می‌توان مدعی بود که وزن مشترکات بیشتر از افتراق‌هاست. 

وزیر خارجه ایران گفت: اطمینان دارم چنین مراوداتی سهمی مهم در ادراکات کشورهای منطقه نسبت به یکدیگر و افزایش اعتماد و تفاهم متقابل خواهد داشت. این خود زمینه‌ساز و لازمه همکاری مناسب و عملی برای ارتقای صلح و ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ و توسعه پایدار ملت‌های منطقه خواهد بود.

ما در مقابل یکدیگر نیستیم، در کنار هم هستیم

امیرعبداللهیان تصریح کرد: شایسته است در صورت موافقت بانیان این نشست، در ادامه، نام نشست «گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای» جایگزین گفت‌وگوهای ایرانی-عربی شود چرا که ما در مقابل یکدیگر نیستیم و در کنار هم هستیم و امروز در مرحله‌ای نیرومند از گفت‌وگوهای سازنده و همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم.

وی گفت: اکنون بیشتر از هر زمانی نیازمند تداوم گفت‌وگو و همکاری صادقانه و سازنده برای نیل به درک مشترک از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملل منطقه برای ارتقای همکاری‌ها بین یکدیگر و همزمان شناخت چالش‌ها و موانع چنین هدفی هستیم. مشترکات ما بی‌تردید فراوان است و می‌توان ادعا کرد وزن و قوت مشترکات‌مان بیشتر از نقطه‌های افتراق واقعی و ساختگی و تحمیل شده از بیرون است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: درک این موضوع که با استمرار در تعامل در همه سطوح نخبگانی و سیاستگذاری میسر نمی‌شود، گام نخست اما حیاتی برای تصحیح ادراکات منفی یکدیگر است. ما نیازمند عزم و اراده‌ای شجاعانه برای بازبینی در پنداشت‌ها و برداشت‌هایی هستیم که پاره‌ای از آن‌ها پژواک برخی رخدادهای تاریخی یا تفسیرهای غیردقیق و حتی انحرافی از آن‌ها هستند اما بیشتر آن‌ها مربوط به دوران معاصر و ناشی از اخلال نامیمون اما هدفمند بازیگران بیرون از منطقه برای تفرقه افکنی بین ملت‌های مسلمان منطقه است.

امیرعبداللهیان گفت نشست‌های نخبگانی و مباحثه عالمان و اندیشمندان ایرانی با همتایان خود در کشورهای منطقه راهی موثر برای پالایش اذهان و افکار از ادراکات ناصواب و بدون مبنا درمورد یکدیگر است.

تبدیل منطقه به انبار تسلیحات برای کشورهای آن امنیت‌آور نیست

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی بین کشورهای منطقه مصمم است، گفت رویکرد قطعی دولت سیزدهم در برجسته‌سازی سیاست همسایگی، ناظر به درک همین نکته اساسی است.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که ادراکات و نظر به واقعیت‌ها زیرینای شناختی کشورها از یکدیگر بوده است، ما نیازمند واقعی‌سازی متقابل ادراک‌ها در مورد یکدیگر از طریق گفت‌وگو و تعامل هستیم. به عبارتی دیگر باید ادراکات ضمنی در مورد یکدیگر را در پرتو واقعیات گذشته و جاری محک بزنیم و این امر جز از طریق تداوم چنین نشست‌هایی به دست نمی‌آید.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران توضیح داد: ادارک منطقی و مبتنی بر تجارب آزموده شده اقتضا می‌کند که بپذیریم امنیت منطقه‌ای جز با همراهی کشورهای منطقه حاصل نمی‌شود و اینکه ناامنی و فقدان امنیت در بخشی از منطقه موجب ناامن شدن کل منطقه‌ می‌گردد و توسعه کشورهای منطقه قویا به یکدیگر گره خورده است و نمی‌توان توسعه خود را به قیمت ممانعت از توسعه دیگری به پیش برد و اینکه همگی به این درک مشترک نائل آییم که تبدیل منطقه ما به انبار تسلیحات برای هیچ یک از کشورهای منطقه امنیت‌آور نیست و خلاصه اینکه با هم باید به این جمع بندی منطقی برسیم که امنیت در منطقه‌ای که هر یک از ما در آن واقع شده‌ایم و در آن زندگی می‌کنیم، جز به مدد همکاری و همراهی جمعی حاصل نمی‌شود.

از اقدام دولت بحرین برای آزادی زندانیان سیاسی استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که تهران بر اساس سیاست همسایگی، تلاش خود را بر توسعه و تعمیق مناسبات با کلیه همسایگان، جهان اسلام و عرب قرار داده و در جهت تحکیم روابط با دولت‌های منطقه می‌کوشد.

وی در ادامه با اشاره به بازگشت روابط ایران و عربستان به شرایط عادی اظهار کرد: معتقدیم ایران و عربستان با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود خود در منطقه و جهان اسلام فرصت‌های بسیاری برای همکاری دارند. ارزیابی مشترک ما از مناسبات یک سال گذشته تهران و ریاض موفقیت‌های خوبی را در عرصه توسعه چندلایه همکاری‌ها نشان می‌دهد، هر چند هنوز در ابتدای راه قرار داریم. همکاری ایران و عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است. 

امیرعبداللهیان در ادامه بر تقویت مناسبات با امارات، قطر، عمان و کویت تاکید کرد و گفت که تقویت مناسبات با این کشورها فاز جدیدی از همکاری‌های مشترک ما را طی می‌کند و در مسیر آن حرکت می‌کنیم.

وی همچنین از اقدام دولت بحرین برای شروع آزادی زندانیان سیاسی این کشور استقبال و آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت ۲ طرف به گام‌های بیشتر و بازگشت مناسبات به حالت طبیعی می‌اندیشند.

ملت فلسطین و ملت‌های منطقه برای نیل به حقوق خود راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارند

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: مسأله فلسطین امروز همچنان نماد رنج مدام یک ملت است که از همه حقوق خود محروم شده است و جنگ نابرابر غزه یک بار دیگر حقایق آشکار و تردید ناپذیر آن را در برابر چشمان بهت‌زده جهانیان قرار داده است.

وزیر خارجه ادامه داد: ملتی که شاید یکی از عاشق‌ترین ملت‌هاست، امروز ناچار شده است برای رسیدن به حقوق طبیعی خود پس از دهه‌ها ایستادگی و آوارگی، هزاران شهید و زخمی تقدیم کند و به صورت میلیونی در قطعه‌ای کوچک از میهن خود دوباره آواره شود. ملتی آواره از وطن یا آواره در وطن. 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل در اندیشه و عمل بر اساس نقض حقوق ملت فلسطین و اشغال و جنگ طلبی و افزون خواهی شکل گرفته و از امکان همزیستی با ملت‌ها به ویژه ملت های منطقه برخوردار نیست. آمریکا نیز با تداوم حمایت همه جانبه و بی قید و شرط از جنایت‌ها و سیاست نسل‌کشی رژیم اسراییل به همه شعارهای دروغین و فریبکارانه صلح خواهی، دموکراسی خواهی و حقوق بشر خود پشت پا زده است. فلسطین و منطقه عربی اسلامی هم به ثبات و امنیت پایدار نخواهد رسید مگر هنگامی که حقوق ملت فلسطین و در مقدمه آن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین محقق شود.

وی افزود: همه پروژه‌هایی که به نام‌های فریبنده صلح و عادی‌سازی نامیده شده فریبکارانه، یک طرفه، غیرعادلانه و بر خلاف اراده ملت فلسطین و ملت‌های منطقه بوده و دقیقا به همین علت با فرض برخورداری از موفقیت‌های نمایشی و اولیه نمی‌تواند از ویژگی تثبیت و تداوم برخوردار باشد. ملت فلسطین و ملت‌های منطقه برای نیل به حقوق بدیهی خود راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارند و این تنها راه فراروی آنهاست.

وزیر امور خارجه با اشاره به طرح ایران برای همه‌پرسی در بین ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان‌ باداور شد و گفت: سال‌ها پیش این طرح را  ارائه و در سازمان ملل به عنوان راهکار سیاسی برون رفت از بحران فلسطین به ثبت رسانده است. ایران معتقد است صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در غرب آسیا تا زمانی که ۲ مسأله رفع اشغالگری و خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی محقق نشود، برقرار نخواهد شد. از این رو ایران به عنوان یک کنشگر مسؤول و حامی صلح و امنیت بین‌المللی با تأکید بر ضرورت اجرای رفراندوم به عنوان راه‌حل سیاسی بر ایده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای که اقای خرازی بر ایعاد ان اشاره کردند، تأکید دارد.

وزیر خارجه تاکید کرد که موضوع فلسطین باید محور و مرکز ثقل انسجام و هم افزایی کشثرهای منطقه و حهان باشد و ایران در چارچوب وظایف اخلاقی و سیاسی برای همکاری با برادران خود در کشورهای منطقه، همسایه، جهان اسلام و جهان عرب آمادگی خود را اعلام می‌کند که به منظور تحقق آرمان ملت فلسطین از هیچ کوششی دریغ نکند.

وی افزود که راهبرد اساسی ایران در این موضوع، توسعه و امنیت پایدار منطقه، همگرایی و همکاری منطقه‌ای است.

در صورت مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های دیگر آمادگی داریم در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهیم

وزیر امور خارجه ایران در ادامه اظهارات خود با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: درحالی که طبق ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است، آمریکا از این توافق خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه «ما در دولت سیزدهم اقتصاد و سیاست خود را به توافق وابسته نکرده‌ایم»، گفت: همان‌طور که در مذاکرات رفع تحریم‌ها بارها گفتیم، در صورت موافقت همه طرف‌ها برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ و مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل، ما هم آمادگی داریم همچنان در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهیم.

ریسس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان گفت: ما همواره تأکید کرده‌ایم که در مسیر رفع تحریم‌ها و اجرای توافق برجام بر تلاش‌ها در مسیر دیپلماسی و مذاکره و اجرای توافق به گونه‌ای که تامین‌کننده منافع ملت ایران باشد، پایبند خواهیم بود و همه طرف‌های مقابل را به اقدام سازنده در این مسیر فرامی‌خوانیم.

نظر شما