شناسهٔ خبر: 66626897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چالش چندماهه؛

تعطیلی شنبه‌ها بهتر است یا پنجشنبه‌ها؟/ هاله تبلیغاتی حول تعطیلی شنبه‌ها؛ سیاسی یا اقتصادی؟

به نظر می‌رسد در چالش انتخاب تعطیلی میان پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها باید به طور واقعی و همه جانبه جوانب امر را بررسی کرد و از نگاه یکسویه و اغلب رو به سمت غرب که مابه‌ازای حقیقی ندارد،‌ پرهیز کرد.

صاحب‌خبر - گروه جامعه جهان نيوز: تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها؛ بحث داغی که این روزها طرفداران خود را دارد اما در این حیطه به دور از نگاه طرفدارانه باید مزیت‌ها و معایب هر دو روز را به طور واقعی سنجید و نگاه همه جانبه به موضوعی که می‌تواند برای کشور نتایج مثبتی و احیانا منفی داشته باشد را مورد کنکاش قرار داد.

پنجشنبه‌های نیمه تعطیل
برخی عقیده دارند که دولت می‌تواند موضوع تعطیلی روز دوم هفته را در همان روز پنجشنبه که به نوعی نیمه تعطیل است اعمال کند. این روز عملا در ادارات دولتی و واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است و برخی مطرح می کنند با تعطیلی شنبه‌ها باید فکری به حال شرایط نصفه و نیمه این روز کرد؛ چراکه با توجه به بسیاری از مراسمات مذهبی و سنتی از لحاظ فرهنگی چندان به طور بهینه از این فرصت بهره برداری کرد و حتی ممکن است بازهم رویه گذشته برای این روز با وجود تعطیلی شنبه‌ها نیز ادامه یابد. بنای دولت هم این نیست که کل روز پنجشنبه را تعطیل کند و در همین راستا می توان از همین نیمه روز بودن برای ساماندهی دیگر موارد استفاده کرد تا اینکه روز دیگری را نیز درگیر تعطیلی کرد.

مسائل فرهنگی روز پنجشنبه را نباید نادیده گرفت
بسیاری استدلال می‌کنند تعطیلی پنجشنبه‌ها به سبب اینکه تعطیلی مسلمانان روز جمعه است با فرهنگ ما سازگارتر است. از سوی دیگر مردم هم به سبب نیمه تعطیل بودن این روز و پهم اینکه پنجشنبه منتهی به روز تعطیل است سالیان سال است که به این روند عادت کرده‌اند و یک فرهنگ مذهبی و سنتی نیز ذیل آن شکل گرفته است که برای یکی دو روز نیست و قدمت سالیان درازی دارد. این درحالی است که شنبه روز ابتدایی هفته است و معمولا روزی که منتهی به تعطیلات است را تعطیل می‌کنند.

استدلالی که پشت تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد
 در این بین جریانی سعی دارد موضوع تعطیلی شنبه‌ها را به هر قیمتی ولو تخریب موارد استدلالی پنجشنبه‌ها که پشت سر آن قرار دارد با استدلالی که چندان نمی‌توان آنرا محکم و مدلل نامید،‌ به جامعه و سیستم بروراکسی اداری ایران تحمیل کند!

روز شنبه با نگاه تجاری خاصی در این خصوص پررنگ شده است و گفته می‌شود عدم تعطیلی این روز می‌تواند تجار و بازرگانان را متضرر کند؛ اما این این افراد چند درصد جامعه را پوشش می‌دهند؟

تعطیلی شنبه به زعم برخی نظام اقتصادی کشور را با تجارت جهانی هماهنگ می‌کند و تجار هم با خیال راحت‌تر و زمان بیشتری می‌توانند به مراودات مالی خود بپردازند این درحالی است که مجموعه این موارد می‌تواند با یک طرحی که بخش‌های مرتبط اقتصادی را در بر می‌گیرد،‌ هماهنگی لازم برای مراودات بین‌المللی را ایجاد کند و چند سطح بانک‌ها، اتاق بازرگانی، ‌تجار و موارد اداری مربوطه می‌تواند این نقص را مرتفع کند. به نظر نمی‌توان به خاطر یک مشکل یا شکستگی مثلا در استخوان پا کل اعضای بدن را گچ گرفت!



بازهم پای اصلاح طلبان در میان است؟
 به نظر می رسد یک هاله تبلیغاتی خاصی نیز حول تعطیلی شنبه‌ها بوجود آمده که اینطور وانمود می‌کند که عدم تعطیلی این روز خسارت بار است اما اصرار بیشتر این ماجرا به معنای بررسی دقیق کارشناسی نیست. این درحالی است که مرکز پژوهش های مجلس بر بررسی بیشتر با توجه به المان های اجتماعی، اقتصادی و ... تاکید ورزیده است نه اینکه شنبه ها تعطیل اعلام شود.

به نظر می‌رسد یک جریان غرب گرا که رسانه‌های آن در این جهت فعال شده‌اند سعی دارند شنبه ها را نه به عنوان یک روزی که تعطیلی آن برای کشور منفعت دارد بلکه به عنوان یک روزی که در غرب تعطیل است و ما را شبیه غربی‌ها می‌کند،‌ تعطیل نمایند! از این روست که عدم تعطیلی این روز را با هشدارهای مختلف از جمله فرصت سوزی در حوزه تجاری قلمداد می‌کنند. شاید این موضوع منفعتی برای جریان غربگرا نداشته باشد اما همین که یک درجه کشور شبیه به مجامع غربی شود، برای آن‌ها مطلوب است.

برای پیشرفت باید قید فرهنگ ایرانی را زد؟
بااین حال به نظر می‌رسد نوع تصمیم گیری برای تعطیلی روزهایی که مد نظر قرار دارد باید با المان هایی مانند فرهنگی زیستی ایرانیان و همچنین موارد اقتصادی واقعی نه تبلیغاتی منطبق شود و مراقب موارد تخریبی با اهداف خاص بود.

 بعضا در برخی از تصمیم‌گیری‌ها اینگونه القا می‌شود موارد فرهنگی، سنت ها و مذهب ایرانیان در مقابل برخی مسائل مدرنیزاسیون و پیشرفت کشور قرار می گیرد و مانع آن می‌شود. در دوقطبی که درخصوص تعطیلی پنجشنبه‌ها یا شنبه‌ها ایجاد شده است،‌ به نظر می‌رسد بیش از اینکه حتی تعطیلی شنبه‌ها مورد توجه قرار گیرد تخریب همین موارد سنتی و مذهبی در دستور کار است که باید نسبت به آن هوشیار بود.

 بسیاری از کشورها مانند ژاپن که به توسعه نسبتا خوبی دست یافته‌اند عنصر فرهنگی درون خود را مورد توجه قرار داده و به جای از بین بردن و کتمان آن با تکیه بر فرهنگ خود در جهان حضور پیدا کرده‌اند اما برخی فکر می‌کنند برای کسب پیشرفت باید همه موارد خوب کشور خود را قربانی و همان رویه 100 سال گذشته «از نوک پا تا فرق سر غربی شدن»‌ را سرلوحه کار خود قرار دهند تا از جهت شبیه شدن به غربی‌ها مانند آن ها پیشرفت کنند.

نظر شما