شناسهٔ خبر: 66626780 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مشرق گزارش می‌دهد؛

دستان خالی اسرائیل برای حمله به رفح و لبنان/ وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد +تصاویر

بایدن در بخش توقف ارسال مهمات برای اسرائیل، به محموله ۱,۸۰۰ تیر بمب ۲ هزارپوندی و ۱,۷۰۰ تیر بمب ۵۰۰ پوندی اشاره می‌کند که فعلا طبق گفته لوید آستین وزیردفاع آمریکا به اسرائیل تحویل داده نشده است.

صاحب‌خبر -

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ عملیات طوفان الاقصی و حوادثی که در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ برای رژیم صهیونیستی رقم خورد با مظلوم نمایی و قیافه حق به جانب گرفتن به دنبال جلب حداکثری حمایت امریکا در راه جنایات جنگی خود در نوار غزه باشد.

کاخ سفید و پنتاگون نیز در ماه های نخست درگیری چه در غزه و چه در جنوب لبنان حمایت کامل و حداکثری از اسرائیل و دولت نتانیاهو انجام دادند اما حجم بالای جنایات جنگی، اعتراضات گسترده جهانی علیه اسرائیل و امریکا به عنوان حامی اصلی این رژیم و البته ناکامی در راه اشغال کامل غزه و نابودی حماس به تدریج مقامات واشنگتن را در مورد ادامه حمایت از اسرائیل به تردید انداخت.

دستان خالی اسرائیل برای حمله به رفح و لبنان/ وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد +تصاویر


تا اواسط ماه فوریه ۲۰۲۴ روند حمایت سیاسی و ارسال سلاح برای ارتش رژیم صهیونیستی از سوی امریکا ادامه داشت؛ به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی، آمریکا از ۷ اکتبر تا اواسط ماه فوریه بیش از ۱۵۰۰۰ بمب هواپرتاب و ۵۷۰۰۰ گلوله توپ را به اسرائیل منتقل کرده است.

بیش از ۱۰۰ تیر بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ پوندی BLU-۱۰۹ یا GBU-۳۱v۳، بیش از ۵۰۰۰ بمب Mk-۸۲، حدود ۵۴۰۰ بمب Mk-۸۴، حدود ۱۰۰۰ بمب GBU-۳۹ و ۳۰۰۰ بمب هدایت ماهواره‌ای سری JDAM و ۵۷۰۰۰ گلوله توپ ۱۵۵ م‌م توسط آمریکا به اسرائیل داده شده است.

دستان خالی اسرائیل برای حمله به رفح و لبنان/ وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد +تصاویر


در اوایل نوامبر ۲۰۲۳، شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ اعلام کرده بود که پنتاگون به طور مخفیانه کمک های نظامی خود به اسرائیل را افزایش داده است، از جمله بمب‌ها و موشک‌ها و تجهیزات پیچیده‌تر مانند هزاران موشک هلفایر که به طور گسترده توسط اسرائیل در جنگ غزه استفاده شده است.

اما با طولانی شدن هر چه بیشتر جنگ در غزه و بلند شدن صدای اعتراضات جهانی به جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، به تدریج دولت جو بایدن ناچار به تغییر موضع در خصوص ادامه عملیات نظامی اسرائیل در غزه شد.

دستان خالی اسرائیل برای حمله به رفح و لبنان/ وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد +تصاویر


با نادیده گرفتن توصیه های دولت امریکا از سوی کابینه نتانیاهو، کار به تهدید مستقیم کاخ سفید علیه صهیونیست ها نیز کشیده شد و آنها اعلام کردند در صورت قصد اسرائیل برای حمله زمینی به رفح اقدام به تحریم تسلیحاتی اسرائیل خواهند کرد.

جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با CNN گفته درنتیجه بمب‌ها و دیگر مهمات ارسال شده توسط آمریکا، غیرنظامیان در غزه کشته شده‌اند، چرا که اسرائیل از آنها در نقاط پرجمعیت استفاده کرده است، بایدن افزود من به اسرائیلی‌ها گفته‌م که اگر به سمت رفح بروند مهمات تهاجمی مورد نیاز آنها تأمین نخواهد شد.

دستان خالی اسرائیل برای حمله به رفح و لبنان/ وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد +تصاویر


این اظهارات بایدن درحالی گفته شده که چند روز از حمله اسرائیل به رفح‌ می‌گذرد؛ بایدن در بخش توقف ارسال مهمات تهاجمی برای اسرائیل، به محموله ۱,۸۰۰ تیر بمب ۲ هزارپوندی و ۱,۷۰۰ تیر بمب ۵۰۰ پوندی اشاره می‌کند که فعلا طبق گفته لوید آستین وزیردفاع آمریکا به اسرائیل تحویل داده نشده است.

البته جو بایدن افزود که آمریکا از تأمین امنیت اسرائیل دست نکشیده و تأمین مهمات برای سلاح‌هایی که در دفاع از اسرائیل استفاده می‌شود، از جمله موشک برای سامانه گنبد آهنین سرجای خود است.

همچنین لوید آستین در گفت‌وگو با سناتورهای آمریکایی گفته اسرائیل سلاح‌های مناسب(رفح) را دارد.

او گفته بمب‌های کم‌قطر(SDB)، که یک سلاح دقیق است، در یک محیط متراکم بسیار مفید است و به اندازه بمب ۲,۰۰۰ پوندی خسارات جانبی ایجاد نمی‌کند، او گفت که آمریکا می‌خواهد ببیند اسرائیل عملیات‌های "دقیق تری" انجام دهد.

اما بحث تحریم تسلیحاتی اسرائیل موجب خشم و نگرانی برخی سناتورهای جمهوری خواه در کنگره امریکا شده است.

در همان جلسه سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام با خشم به وزیردفاع آمریکا گفته که اگر سلاح‌های لازم برای نابودی دشمنان اسرائیل را در زمان خطر بزرگ متوقف کنیم، بهای آن را خواهیم پرداخت، اینکار بی‌فایده است و درست نیست.

گراهام گفت: به اسرائیل آنچه را که برای جنگیدن در نبردی که "نباید در آن شکست بخورد" را بدهید.

وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد

برای سالهای طولانی رسانه ها به ویژه طرفداران غربی رژیم صهیونیستی دروغی بزرگ را به خورد مخاطب داده بودند که کارخانه جات تسلیحاتی اسرائیل نظیر IAI، رافائل، البیت و ... بخش بزرگی از نیازهای این رژیم را تامین کرده و علاوه بر اینکه آنها تا حد زیای خودکفا هستند محصولات خود را به کشورهای خارجی نیز صادر می کنند.

اما جنگ اخیر در غزه و معضل کمبود مهمات توپخانه و بمب های هواپرتاب وابستگی شدید اسرائیل به امریکا را نشان داد.

دستان خالی اسرائیل برای حمله به رفح و لبنان/ وقتی تحریم بایدن توهم "خودکفایی نظامی اسرائیل" را آشکار کرد +تصاویر


در واقع اسرائیل تقریبا هیچ سلاح مهمی را در خاک سرزمین های اشغالی تولید نمی کند بلکه کلیه این تسلیحات مشهور نظیر گنبد آهنین و موشک هایش، فلاخن داود و موشک هایش، بمب و موشک های دورایستا نظیر دلیله و اسپایس و حتی مهمات ۱۵۵ میلیمتری توپخانه را مستقیما از امریکا دریافت می کند.

این موضوع به این شکل است که کمپانی های مشهور امریکایی نظیر ریتئون و لاکهید مارتین موظف اند بخشی از خط تولید خود را به ساخت کیت های هدایتی تسلیحات اسرائیلی اختصاص دهند، آنها را به اسرائیل ارسال کنند تا نیروی کار اسرائیلی کیت آماده ارسال شده را روی بمب های هواپرتاب یا موشک خامی که باز هم توسط امریکا ارسال شده ببندند و آن را به نام سلاح ساخت اسرائیل معرفی کنند!

نکته جالب ماجرا این است که کلیه این فرآیند با هزینه ایالات متحده انجام می شود اما در نهایت اسرائیل این تسلیحات را به مشتریان خارجی صادر کرده و درآمدزایی نیز می کند!


مجموعه این نکات و احتمال ادامه تحریم تسلیحاتی اسرائیل موجب شده تا شک و تردید در خصوص توان اسرائیل برای ادامه نبرد در نوار غزه ایجاد شود؛ همچنین عمده کارشناسان معتقدند با وضعیت فعلی اسرائیل به هیچ عنوان توانایی ایجاد جبهه جدید در جنوب لبنان و درگیری تمام عیار با حزب الله را نخواهد داشت و ذخایر تسلیحاتی این رژیم تنها پس از گذشت چند هفته به پایان خواهد رسید.

نظر شما