شناسهٔ خبر: 66626016 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

حکم تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر توسط وزیر ارشاد حامل چه پیامی است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری را با حفظ سمت به عنوان دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد.

صاحب‌خبر -

عصر ایران ؛ نهال موسوی - امروز اتفاق جالب توجهی که در حوزه سینما رخ داد این بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، در حکمی محمد خزاعی ، رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری را با حفظ سمت به عنوان دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد.

در حکم خزاعی آمده است: «سینمای ایران در سال گذشته شرایط خاص اما امیدبخشی را پشت‌سر نهاد و در سال پیش رو برگزاری همزمان چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی، نیازمند جهش کیفی و کمی و حمایت گسترده از آثار و تولیدات سینمایی است.

از این‌رو و با توجه به تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمندتان در برگزاری جشنواره‌های مختلف، با حفظ سمت ریاست سازمان سینمایی و سمعی – بصری، به عنوان «دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» منصوب می‌شوید تا با برنامه‌ریزی‌های لازم باشکوه‌ترین آیین سینمایی کشور را برپا نمایید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و تدابیر شایسته جناب‌عالی، شاهد جشنواره‌ای درخور سینمای ایران و تراز انقلاب اسلامی باشیم. همچنین از زحمات و تلاش‌های مجدانه جناب آقای مجتبی امینی به عنوان دبیر چهل و یکمین و چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قدردانی می‌نمایم.»

حکم تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر توسط وزیر ارشاد چه پیامدهایی به همراه دارد؟

وزیر ارشاد در حاشیه مراسم رونمایی از اثر جدید حسن روح الامین در جمع خبرنگاران در این باره توضیح داد و گفت: «در سال‌های قبل هم اینچنین بوده است که مسئول حوزه سینمایی، دبیری همزمان جشنواره فجر را برعهده داشته است. با بررسی‌های صورت گرفته دیدیم که امسال نیز این کار را آقای خزاعی بر عهده بگیرد. ایشان سابقه دبیری نیز داشت.

انشالله با استفاده از همه امکانات، امیدواریم شاهد ارتقای جشنواره فیلم فجر باشیم. امسال تصمیم گرفتیم از سابقه درخشان دوران دبیری ایشان در جشنواره فیلم فجر استفاده کنیم و سابق بر این هم با حفظ سمت و مسئولیت در بخش‌های دیگری هم این انتصاب‌ها را شاهد بوده‌ایم.»

اتفاق غیر معمول در این ماجرا این است که معمولا رئیس سازمان سینمایی دبیر جشنواره فیلم فجر را انتخاب می‌کند و حال شاهد این هستیم که وزیر ارشاد دبیر را انتخاب کرده است. از یک منظر می‌توان گفت با توجه به اینکه خود رئیس سازمان سینمایی نمی‌خواسته برای خود حکم دبیری جشنواره فجر را بزند از مدیر بالاتر او یعنی وزیر ارشاد برای این اتفاق استفاده شده است. 

ولی از سوی دیگر می‌توان گفت این اقدام آغاز تغییرات دیگر در سازمان سینمایی است و احتمال دارد که محمد خزاعی از سمت ریاست کنار خواهد رفت و شخص دیگری بر این مسند می‌نشیند. پرسش این است آن شخص دیگر کیست؟ 

سال گذشته قبل از اینکه محمد خزاعی برای بار دوم مجتبی امینی را به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب کند، وزیر ارشاد طی حکمی او را به عنوان مشاور خود انتخاب کرد و یک روز بعد از این انتخاب رئیس سازمان سینمایی هم او را به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر معرفی کرد.

حال مجتبی امینی اگرچه از سمت دبیری جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده است اما همچنان مشاور وزیر ارشاد است و احتمال دارد که این تعیین رئیس سازمان سینمایی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر برای امینی هم سمت ریاست سازمان سینمایی را به دنبال داشته باشد. یعنی جای دو مدیر سازمان سینمایی عوض شود!

حکم تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر توسط وزیر ارشاد چه پیامدهایی به همراه دارد؟

اما حالت سوم این است که مهدی فلاح در سینما روزان درباره آن نوشته است: «اهمیت تجمیع دبیری فجر با ریاست سینما از آنجاست که امسال، آخرین سالی است که دولت سیزدهم جشنواره فجر را برگزار می‌کند و سال آینده و بعد از انتخابات، یحتمل دولت چهاردهم خواهد بود که دبیر جشنواره فجر را خواهد گمارد.

وزیر ارشاد در حکم خود برای محمد خزاعی، جهش کیفی فستیوال فجر را خواستار شده و امیدش به تجربیات قبلی محمد خزاعی در برگزاری جشنواره های فجر و مقاومت و… است. در این بین اصلی‌ترین پاشنه آشیل ادوار اخیر فجر کیفیت پایین آثار بوده که پیش‌نیاز رفع آن، ارائه دستورکار به نهادهایی نظیر فارابی جهت همکاری با نخبگان متخصص است.»

محمد خزاعی گویا زیاد از دبیر جشنواره فجر در دو دوره گذشته راضی نبوده و انگار امینی هم در شکل برگزاری و انتخاب فیلم‌ها زیاد تابع رئیس سازمان سینمایی نبوده است به همین دلیل امروز می‌بینیم که خزاعی خود را بهترین گزینه برای برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌داند.

باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد آیا خزاعی در سمت خود باقی می‌ماند یا اینکه شخص دیگری پست رئیس سازمان سینمایی را از او می‌گیرد و او به همان برگزاری جشنواره فیلم فجر اکتفا می‌کند.

حکم تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر توسط وزیر ارشاد چه پیامدهایی به همراه دارد؟

نظر شما