شناسهٔ خبر: 66625929 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

تحول دنیای سفر با فرودگاه های هوشمند + عکس

امروزه فرودگاه ها به جوامع کوچکی تبدیل شده اند که نقاط مختلف جهان را به هم متصل می کنند و انتظار می رود که در تکامل پیش بینی شده خود، نقش مهمی در توسعه شهرهای هوشمند ایفا کنند.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

امروزه فرودگاه ها به جوامع کوچکی تبدیل شده اند که نقاط مختلف جهان را به هم متصل می کنند و انتظار می رود که در تکامل پیش بینی شده خود، نقش مهمی در توسعه شهرهای هوشمند ایفا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، صنعت هواپیمایی به لطف ظهور پهپادها و eVTOLها، در حال تجربه یک تحول تکنولوژیکی است که جایگاه محکمی در حمل و نقل هوایی شهری دارد و امید است که به نوع جدیدی از زیرساخت های حمل ونقل شهری تبدیل شود. منظور از eVTOL، هواپیمای برخاست و فرود عمودی الکتریکی است که از نیروی الکتریکی برای برخاستن و فرود عمودی استفاده می کند. فرودگاه ها در واقع وظایف شهری بسیاری از جمله حمل ونقل، پارکینگ، خدمات بهداشتی، تدارکات و زنجیره تأمین و همچنین عملکردهای تجاری و امنیتی را ارائه می دهند و همه آنها تحت تأثیر پیشرفت های فناوری جدید به ویژه اینترنت اشیا و استفاده از روبات ها هستند که آنها را به سمت هوشمند شدن سوق می دهد.

فرودگاه های هوشمند1

فرودگاه های هوشمند و مکانیزم های داخلی آنها

فرودگاه ها به دنبال حفظ روابط خود با شهرها و پیشرفت به سوی مفاهیم هوشمندی هستند و برای رسیدن به این هدف، تلاش های خود را فراتر از عملیات اصلی یا حتی پایداری خود متمرکز کرده اند تا به لطف پیشرفت سریع و استفاده نوآورانه از فناوری های محوری، هوشمندتر شوند. همین امر دلیل ترویج مفهوم فرودگاه ها به عنوان شهرهای کوچک با جریان های اقتصادی و اجتماعی خاص خود است. از بلاک چین تا بیومتریک، از اتوماسیون تا هوش مصنوعی، همه فناوری هایی که باعث تحول در هر صنعت بزرگ جهانی می شوند، مسیر تکامل فرودگاه های هوشمند را نیز هموار می کنند. فرودگاه های هوشمند این امکان را برای مسافران فراهم می کند تا در محدوده فرودگاه کار کنند، بخوابند، با یکدیگر ملاقات کنند یا از فعالیت های تفریحی لذت ببرند. این مفهوم در حال حاضر یک حوزه تجاری بسیار امیدوارکننده با نرخ رشد سالانه پیش بینی شده ۱۰.۵ درصد را تشکیل می دهد. بعضی از این نوآوری ها که امنیت، ایمنی و سرعت خدمات را هدف قرار می دهند، از دیدگاه مسافران بیشتر قابل مشاهده هستند و به ویژه بر تجربه حمل ونقل آنها تأثیر می گذارند. مهم ترین تغییر در حال معرفی در فرودگاه ها مربوط به سیستم های تشخیص چهره است که زمان انتظار برای گذراندن بررسی های امنیتی را کاهش خواهد داد. در ادامه به چند مورد از مهم ترین فناوری های هوشمندسازی در فرودگاه اشاره می شود.

فرودگاه های هوشمند2

سیستم امنیت هوشمند

درحالی که مسافران نیاز به بررسی های دقیق در فرودگاه ها را برای پیشگیری از انواع تهدیدات می پذیرند، زمان انتظار برای عبور از سیستم امنیت بسیار طولانی است. ظهور فناوری های بیومتریک (داده کاوی مشخصات فردی) و بهبود مستمر تجهیزات اسکن، بهبود بررسی های امنیتی به همراه افزایش سرعت فرایند بازرسی را برای مسافران به ارمغان آورده است. با اینکه ۲۵ فرودگاه در ایالات متحده آمریکا از این فناوری استفاده می کنند، مقامات هواپیمایی با توجه به افزایش معضل امنیت و حریم خصوصی، آنها را با درجه ای از انعطاف پذیری معرفی کرده اند و در حال حاضر این سیستم برای مسافران اختیاری است. همین بحث در چین که در اجرای این فناوری پیشتاز بود نیز وجود دارد.

فرودگاه ادینبورگ اسکاتلند

در آغاز سال ۲۰۱۹، فرودگاه ادینبورگ با نصب سه اسکنر جدید، تجهیزات سالن امنیتی خود را ارتقا داد و در حال حاضر هر اسکنر چرخه کامل اسکن و بازرسی مسافر را تنها در زمانی بین ۲.۵ تا ۳.۸ ثانیه انجام می دهد. این فناوری ارتقا یافته باعث افزایش نرخ تردد مسافران در فرودگاه شده است و رضایت کلی مسافران را به دنبال دارد.

فرودگاه های هوشمند3

راه حل های لجستیکی هوشمند

افزایش تعداد مسافران سالانه در فرودگاه های مسافرتی سراسر جهان منجر به افزایش فشار بر فعالیت های لجستیکی آنها از جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، مرتب سازی و بازپس گیری چمدان ها گرفته تا بازرسی مسافران و اطمینان از برآورده شدن همه نیازهای آنها می شود. توان لجستیکی فرودگاه های هوشمند از طریق اتوماسیون بهبودیافته و مهندسی پیشرفته تر افزایش خواهد یافت.

فرودگاه گاتویک لندن

فرودگاه گاتویک در یک برنامه سرمایه گذاری ۱۸۷ میلیون پوندی برای بهبود ظرفیت لجستیکی، دستخوش توسعه قابل توجهی در سیستم حمل ونقل بار مسافران شده است. پیشرفت های متعدد در سال های اخیر قابلیت های جابه جایی چمدان ها در این فرودگاه را بسیار بهبود بخشیده است، مانند نصب انبار اولیه چمدان (EBS) و سیستم ردیابی چمدان، که امکان ردیابی صددرصد و بررسی چمدان ها را تا ۱۸ ساعت قبل از حرکت فراهم می کند. همچنین این فرودگاه، کیف پول الکترونیکی مبتنی بر فناوری بلاک چین را برای دسترسی به تخفیف ها و تبلیغات معرفی کرده است.

فرودگاه های هوشمند4

هوش مصنوعی در فرودگاه ها

بهبود تدریجی فناوری های موجود که در بیشتر فرودگاه های بزرگ استفاده می شوند، پیشرفت مهمی را نشان می دهد، اما شاید هیجان انگیزترین نوآوری ها شامل استفاده از هوش مصنوعی باشد. از سال ۲۰۱۸ تاکنون تعداد بسیاری از راه حل های موفقیت آمیز مبتنی بر هوش مصنوعی به طور فعال در بعضی از بزرگترین و موفق ترین فرودگاه های جهان مستقر شدند که از روش های هوشمند برای مهاجرت امن، خرید، سرگرمی، رفاه و آماده سازی پرواز با هوش مصنوعی استفاده می کنند. استفاده از هوش مصنوعی در آینده خدمات فرودگاهی با توانمندی های تکنولوژیکی ضروری است.

فرودگاه های هوشمند5

فرودگاه بین المللی دبی

راه اندازی پروژه بین المللی دبی در اواخر سال ۲۰۱۸ انتظار مسئولان پروژه از «راهروی هوشمند» را به طور کامل برآورده کرد، یک راهروی واقعی با فناوری خودآموز و مجهز به هوش مصنوعی با دوربین هایی که داده های بیومتریک مورد نیاز مسافران را هنگام عبور از آن ثبت می کنند و مسافرت و مهاجرت بدون ارائه مدارک سفر، بدون نیاز به مهر افسر مهاجرت و تنها با یک پیاده روی کوتاه آغاز می شود.

فرودگاه های هوشمند6

اینترنت اشیا در فرودگاه

اتصال متقابل عناصر و مدیریت مؤثر داده ها برای بهبود عملیات در هر صنعت بزرگ از جمله در فرودگاه ها یک نیاز حیاتی است. مدیریت کسب وکار روزانه فرودگاه های جهان یک کار گسترده و بی وقفه است که مسافران تنها شاهد بخش کوچکی از آن هستند. راه حل های مبتنی بر اینترنت اشیا با استفاده از داده های مربوط به همه عناصر، ابزار، دارایی ها و کارمندان در فرودگاه، جابه جایی به مؤثرترین شکل ممکن را تضمین می کند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵، حدود ۳۴ هزار هواپیما ناوگان حمل ونقل جهانی را تشکیل دهند و تعداد مسافران تا سال ۲۰۳۷ از هشت میلیارد نفر فراتر رود. با افزایش تعداد پروازها و مسافران، تعداد دستگاه های متصل نیز افزایش می یابد و به ۲۲ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. اینترنت اشیا نه تنها به فرودگاه ها کمک می کند تا فرایند پردازش و بازرسی مسافران و چمدان هایشان را بهینه سازی کنند، بلکه تجهیزات پشتیبانی زمینی پیشرفته تری را برای تعمیر و نگهداری سریع تر و کم هزینه تر در اختیار آنها قرار می دهد.

فرودگاه های هوشمند7

بلاک چین در صنعت هواپیمایی

فناوری بلاک چین مورد توجه طیف فزاینده ای از سرمایه گذاران و حامیان در صنایع مختلف از جمله هواپیمایی قرار گرفته است. گزارش ها نشان می دهد که بیش از یک سوم فرودگاه ها در سراسر جهان در حال آزمایش و استفاده از بلاک چین هستند. بلاک چین پتانسیل ایجاد یک تحول انقلابی در فرودگاه ها را دارد و به لطف جهانی بودن و این واقعیت که دستکاری تراکنش ها تقریباً غیرممکن است، عصر جدیدی از مدیریت فرودگاهی را آغاز خواهد کرد که در آن همه ذی نفعان می توانند به طور یکپارچه و منسجم، عملیات را مشاهده، مدیریت و نظارت کنند.

فرودگاه بین المللی چانگی سنگاپور

علاوه بر بهبود پروازها و عملیات بازرسی مسافر در فرودگاه چانگی، بلاک چین نیز برای بازسازی فرایند پیچیده استفاده از جوایز پروازهای مکرر خطوط هوایی در این فرودگاه مورد استفاده قرار گرفته است. چانگی یکی از اولین پذیرندگان این روند است که یک کیف پول دیجیتال وفاداری مبتنی بر بلاک چین را در سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرد و با توکن کردن پاداش های وفاداری، به مسافران اجازه داد تا این جوایز را به صورت آنلاین و یا در فرودگاه ها استفاده کنند.

فرودگاه های هوشمند8

نظر شما