شناسهٔ خبر: 66625925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلینکن: اسرائیل «برنامه قابل اطمینانی» برای حفاظت از غیرنظامیان در رفح ندارد

تهران-ایرنا- «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) اظهار داشت که اسرائیل «برنامه قابل اطمینانی» برای حفاظت از حدود یک و نیم میلیون غیرنظامی فلسطینی در رفح ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت که نیروهای حماس در حال بازگشت به مناطقی از شمال غزه هستند که اسرائیل مدعی بود آنجا را پاکسازی کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا با دفاع از توقف ارسال ۳ هزار و ۵۰۰ بمب ۲ هزار پوندی و بمب ۵۰۰ پوندی به رژیم صهیونیستی، اظهار داشت که اسرائیل «برنامه قابل اطمینانی» برای حفاظت از حدود ۱.۵ میلیون غیرنظامی پناهنده در رفح ندارد.

این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس» نیز تصریح کرد: این محموله تنها بسته تسلیحاتی ایالات متحده [برای رژیم اسرائیل] است که ارسال آن به اسرائیل متوقف شد.

با این حال وی مدعی شد که اگر اسرائیل حمله‌ای تمام عیار علیه رفح انجام دهد، این موضوع می‌تواند تغییر کند.

بلینکن ادعا کرد که اگر اسرائیل جنگ را به سمت رفح پیش ببرد، «سامانه‌های خاصی وجود دارد که ما برای آن عملیات پشتیبانی و تامین نمی‌کنیم.»

«رویترز» خاطرنشان می‌کند که رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که قصد دارد برای از بین بردن حماس به رفح حمله کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید «برنامه‌ای واضح و قابل اطمینان برای محافظت از غیرنظامیان داشته باشد، چیزی که ما ندیده‌ایم.»

بلینکن گفت که اسرائیل همچنین برنامه‌ای برای امنیت و بازسازی غزه پس از جنگ تدوین نکرده است و اضافه کرد که «ایالات متحده با کشورهای عربی و دیگر کشورها بر روی چنین طرحی کار می‌کند.»

وی ادامه داد: «ما اهدافی مشابه با اسرائیل داریم و می‌خواهیم مطمئن شویم که حماس نمی‌تواند دوباره غزه را اداره کند.»

به گزارش ایرنا، کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است.

بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینی‌های غزه را به روی جهان بست.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما اسرائیل ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در مجلس سنای این کشور ادعا کرد که ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل عملیات رفح متوقف شد و تصمیم نهایی درباره چگونگی سرنوشت این محموله نگرفته‌ایم.

از سوی دیگر، شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» به تازگی با اشاره به گزارش گروهی از کارشناسان و مقام‌های سابق ایالات‌متحده، افشا کرد که بیشتر فلسطینیان شهید شده در تهاجم رژیم اسرائیل به باریکه غزه، با مهمات آمریکایی هدف قرار گرفته‌ شدند.

نظر شما