شناسهٔ خبر: 66625118 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته اخبار علم و فناوری

درگذشت نخستین دریافت کننده کلیه خوک/حمایت ۱۰ میلیارد ریالی معاونت علمی از نوآوری‌های شرکتی

محمدحسین رضوانی‌فرد

دنیای علم و فناوری در ایران و جهان در روزی که گذشت با اخبار گوناگونی همراه بود که در بسته خبری امروز به مرور آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت شاهد اخبار متفاوتی در دنیای علم و فناوری بودیم که از مهمترین آنها می‌توان به درگذشت اولین فردی که پیوند کلیه اصلاح شده خوک را دریافت کرد، ممنوعیت فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان، امکان ساخت گوشی‌ها هوشمند به اندازه یک کارت اعتباری و پایان فاجعه‌بار آزمایش نخستین هواپیما با موتور هواپایه اشاره کرد.

اکنون در این بسته خبری به مرور این اخبار می‌پردازیم. گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با لمس هر یک از خطوط آبی‌رنگ به خبر مورد نظر هدایت شوید.

اولین دریافت‌کننده پیوند کلیه خوک درگذشت

«ریچارد اسلیمن» که کلیه خوک در ماه مارس به او پیوند زده شد، پس از حدود دو ماه از دنیا رفت. البته مسئولان بیمارستان تاکید کردند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر مرگ ناگهانی اسلیمن به دلیل پیوند وجود ندارد.

فروش محصولات موتورولا و لنوو در آلمان ممنوع شد

دادگاهی در آلمان فروش گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر گجت‌های لنوو و موتورولا را به دلیل یک اختلاف حقوقی و نقض حق ثبت اختراع ممنوع کرده است.

نابغه ریاضی که لذت‌بخش‌ترین کار برایش داستان‌نویسی بود

مریم میرزاخانی ملکه جبر، در سال ۲۰۱۷ میلادی جهان را به‌درود گفت ولی سهم ارزنده‌ای در زمینه ریاضیات به جا گذاشت و این در حالی است که تا دوره دبیرستان لذت بخش‌ترین کار برای او خلق قهرمان در داستان‌نویسی بود.

مریم میرزاخانی یکی از هفت زن تاثیرگذار جهان بود. وی فرزند سوم خانواده بود و دو برادر و یک خواهر داشت. او عاشق قصه و رمان بود و لذت بخش‌ترین کار برای او نوشتن داستان‌هایی بود که خودش قهرمان آنها را می‌ساخت.

میرزاخانی نخستین بانوی ایرانی بود که موفق به کسب جایزه فیلدز برای تلاش‌هایش در حوزه ریاضیات شد، جایزه‌ای که هم‌سنگ جایزه نوبل در رشته ریاضیات دانسته می‌شود.

طوفان خورشیدی ترسناک است اما پایان دنیا نیست

سرچشمه بحران‌های جهانی آینده ممکن است خورشید باشد اما باید توجه داشت که به جای ترسیدن می‌توانیم برای به حداقل رساندن اثرات آنها آماده شویم.

پایان فاجعه‌بار آزمایش اولین موشک هواپایه جهان

نخستین آزمایش پروازی اولین هواپیمای فضایی هواپایه جهان با پایان فاجعه‌باری خاتمه یافت. قرار بود اولین آزمایش پروازی در جهان برای یک موتور موشک هواپایه انجام شود، اما نمونه اولیه این نوع موشک موسوم به میرا ۱(MIRA I) در هنگام برخاستن و قبل از اینکه نوآورانه‌ترین بخش سیستم پیشران آن روشن شود، سقوط کرد.

ساخت گوشی‌هایی به اندازه کارت اعتباری

دانشمندان موفق به کشف و ابداع مواد مصنوعی جدیدی شده‌اند که در نهایت می‌تواند به ساخت گوشی‌های هوشمندی کمک کند که به کوچکی یک کارت اعتباری هستند.

یک مانع نظارتی دیگر بر سر راه فعالیت‌های «استارشیپ»

«اداره هوانوردی فدرال آمریکا» شرکت «اسپیس‌ایکس» را موظف کرده است تا پیش از انجام دادن فعالیت‌های بیشتر با موشک بزرگ «استارشیپ»، یک ارزیابی زیست‌محیطی دقیق‌تر را انجام دهد.

سفری به اعماق جهنم در جست‌وجوی اسرار مهم خورشیدی

ستاره همسایه ما، خورشید اسرار نهان زیادی دارد که یکی از عجیب‌ترین اسرار آن که سالها علامت سوالی در ذهن دانشمندان ایجاد کرده بود این است که چرا لایه‌های بیرونی جو خورشید یک میلیون درجه گرم‌تر از سطح آن است و یک کاوشگر خورشیدی برای یافتن پاسخ به اعماق خورشید سفر کرد. در اینجا نگاهی داریم به ماجرای پر فراز و نشیبی که دانشمندان برای یافتن جواب این پرسش دیرینه پیموده‌اند.

طرح جدیدی برای شبیه‌سازی واکنش‌های هسته‌ای در رایانه‌های کوانتومی

طرح جدیدی که با ترکیب رایانه‌های معمولی و کوانتومی ارائه شده است، می‌تواند به شبیه‌سازی واکنش‌های هسته‌ای در رایانه‌های کوانتومی سرعت بدهد.

حمایت ۱۰ میلیارد ریالی معاونت علمی از نوآوری‌های شرکتی

معاون علمی رییس‌جمهور با اشاره به حمایت از نوآوری‌های شرکتی در قالب مراکز نوآوری درون سازمانی گفت: سقف حمایت از ایده‌ها حداکثر ۱۰ میلیارد ریال است که ایده‌ها متناسب با اهمیت، اولویت و دامنه کاربردشان، از این حمایت بهره‌مند خواهند شد.

صرفه‌جویی ۵۰ درصدی ارز با تولید مکمل غذایی دام، طیور و آبزیان

مکمل غذایی پروبیوتیک‌ دام، طیور و آبزیان تولید شده در یکی از شرکت‌های دانش بنیان امروز با حضور معاون علمی رییس‌جمهور رونمایی شد.

اجرای چهار طرح مشترک تحقیقاتی بین‌المللی در حوزه علوم شناختی

اجرای چهار طرح مشترک تحقیقاتی بین‌المللی با همکاری جمعی از محققان و متخصصان کشورمان و مراکز دانشگاهی چهار کشور دیگر در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی مورد موافقت و تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام

نظر شما