شناسهٔ خبر: 66624826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با ۷ استان کشور؛

تزریق واکسن پنوموکوک در شهرستان‌های گناباد و بجستان آغاز شد

گناباد- همزمان با هفت استان دیگر کشور، تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان دو ماهه در راستای ارتقای سلامت آنها از امروز در شهرستان‌های گناباد و بجستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد صادقی نسب، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد اظهار کرد: واکسن تزریقی پنوموکوک جهت پیشگیری از عفونت‌های ناشی از میکروب پنوموکوک مانند عفونت مغز و ریه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی همزمان با سایر واکسن‌های همان گروه سنی تزریق می‌شود افزود: میکروب پنوموکوک موجب بروز بیماری‌هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون می‌شود.

وی با بیان اینکه این میکروب ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض در کودک یا مرگ شود گفت: عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود.

صادقی نسب با بیان اینکه این بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم و همچنین اشیا آلوده شده با ترشحات بدن قابل انتشار است گفت: کودکان زیر ۵ سال و به ویژه زیر دو سال، نوزادان، کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سو تغذیه، عدم دریافت شیر مادر، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و زندگی در شهرهای صنعتی و پرازدحام مهمترین گروه‌هایی هستند که در معرض ابتلاء به عفونت پنوموکوکی قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد از والدین خواست تا از پوشاندن لباس تنگ به کودک پس از واکسیناسیون که موجب فشار آمدن به محل تزریق می‌شود خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در صورت وجود تورم و قرمزی در محل تزریق واکسن باید یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز روی محل تزریق قرار گیرد افزود: تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی قراری و تحریک پذیری کودک پس از واکسیناسیون شایع است اما جای نگرانی نیست.

نظر شما