شناسهٔ خبر: 66624664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سومین نشست گفت وگوهای ایرانی - عربی؛

خرازی: آمریکا ارسال سلاح به رژیم اسرائیل را متوقف کند

تهران - ایرنا - رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر آمریکا می خواهد آسیبی به مردم غزه نرسد اسلحه به رژیم صهیونیستی ندهد و بگذارد که جنگ غزه به عنوان مهمترین مساله خاورمیانه متوقف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، کمال خرازی بعدازظهر یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در سومین نشست گفت وگوهای ایرانی - عربی برای همکاری و تعامل که با حضور برخی سفرا، مهمانان خارجی و شخصیت‌های داخلی برگزار شد، افزود: از حضور همه محققان، اساتید برجسته و سفرای کشورهای عربی در تهران و سایر مدعوین این کنفرانس و همچنین از نقشی که شبکه الجزیره در انعکاس وقایع غزه داشته و باعث آگاهی افکار عمومی جهان از عمق جنایات رژیم صهیونیستی شده، تشکر می کنم.

وی گفت: امیدوارم این جلسه موجبات نزدیکی فکری اعضا را فراهم سازد و در کشورهای آنها منعکس شود و باب تعامل بیشتر میان ایران و کشورهای عربی مهیا شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: مهمترین مساله ما در خاورمیانه جنگ غزه است و همه باید تلاش کنند که این جنگ متوقف شود، اما متاسفانه با حمایت آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد. از یک طرف آنها تسلیحات کشنده در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند و از طرفی هم اشک تمساح برای شهروندان، زنان و کودکان فلسطینی می ریزند.

خرازی ادامه داد: اما آیا این مساله پذیرفتنی است؟ اگر می خواهید آسیبی به مردم غزه نرسد اسلحه به رژیم صهیونیستی ندهید و بگذارید که جنگ متوقف شود. همین‌طور کشورهای اسلامی که تلاش‌هایی را انجام دادند و جلساتی در کنفرانس سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل دادند و بیانیه‌هایی را هم صادر کردند ولی کافی نیست و باید تحریم کنند اسرائیل را و تلاش کنند تا جنگ غزه متوقف شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: مذاکراتی بین حماس و اسرائیل به صورت غیرمستقیم برقرار بوده ولی اسرائیلی ها مذاکره پذیر نیستند و مذاکره را در عمل متوقف می‌کنند، همانطور که دیدیم چه بر سر قرارداد اسلو آمد و این نیز با حمایت آمریکا و اروپا صورت میگرد. 

خرازی تصریح کرد: به رغم موافقت حماس با پیشنهاد قطر و مصر اما اسرائیلی‌ها آن را نپذیرفتند و به تجاوزات به رفح پرداختند و نشان دادند که آنها زبان زور را متوجه می‌شوند. ما باید در مقابل آنها قوی باشیم. می‌توانیم بدون پشتوانه بیگانگان که در حال حمایت از اسرائیل هستند و با تکیه بر توان خودمان در برابر تجاوزات واکنش لازم را بدهیم.

وی افزود: ما از قوی بودن کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و زمانیکه همه قوی باشند این منطقه می‌تواند روی صلح و ثبات و امنیت را ببیند. آمادگی داریم چه از نظر فن آوری های نوین و چه از نظر تسلیحات به کشورهای منطقه کمک کنیم و زمینه های لازم برای صلح و امنیت را فراهم کنیم.

رئیس شورای راهبردی بیان کرد: یکی از موضوعات منطقه، مساله هسته‌ای ‌است که در این راستا باید گفت که اسرائیل دارای سلاح هسته‌ای است. ما هنوز هم خواهان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و همچنان از این ایده حمایت می‌کنیم.

خرازی بیان داشت: راهکار این است که اسرائیلی که تنها دارنده سلاح هسته‌ای است خلع سلاح شود و تا زمانیکه اینطور نشود منطقه صلح و امنیت نداشته باشد. اگر اسرائیل کشورهای‌ دیگر را به توان هسته‌ای خود تهدید کند طبیعی است که کشورها آرام نخواهند شد و اگر کشوری بخواهد ایران را تهدید هسته‌ای کند ما ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر کنیم. 

وی گفت: آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد و گفت ما نمی گذاریم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد زیرا  فتوای رهبری انقلاب را بر حرام بودن سلاح هسته‌ای داریم. اگر دشمن شما را تهدید کند چاره‌ای نیست که دکترین خود را تغییر دهید.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: دیپلماسی بهترین راهی است که می‌توان بواسطه آن منطقه را عاری از سلاح هسته‌ای کنیم. معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه است و آمادگی داریم که مذاکره کنیم و با برجام برگردیم.

خرازی عنوان کرد: برخی می‌خواهند کشورهای منطقه را از توان و قدرت نظامی ایران بترسانند در صورتی که این توان ایران برای دفاع از خود است. دو یا سه قرن است که ایران هیچ جنگی را آغاز نکرده بلکه از خود دفاع کرده است و نمونه آن را می‌توان در دفاع ایران در برابر عراق دید یا در دفاع در برابر اسرائیل که اخیرا صورت گرفت.

وی بیان داشت: این سنت ایران است که به کمک مظلومین می‌شتابد و در سال‌های اخیر دیدیم که وقتی داعش به جان سوریه و عراق افتاد، ایران به کمک آنها رفت و آنها را نجات داد زیرا که دولت‌های آنها از ما درخواست کردند. اگر کشوری امروز هم از ما درخواست کمک کند دریغ نمی‌کنیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: وقت آن است که کشورهای منطقه در قالب امنیت جمعی و پیمان های عدم تجاوز زمینه‌های برقراری صلح و امینت در منطقه را فراهم کنند و جای تعجب است که برخی کشورها با فشار آمریکا روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ملاک این کشورها قدرت است که ایران نیز قدرتمند است و این را در عملیات «وعده صادق» نشان داد، اگر ملاک آنها ثروت و منابع هست که ایران سرشار از منبع آسمانی و زیرزمینی است و اگر ملاک فناوری است که ایران دارای فن آوری برتر است.

نظر شما