شناسهٔ خبر: 66624321 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مرتضی سرهنگی مطرح کرد؛

رهبر معظم انقلاب پدر ادبیات جنگ است

مرتضی سرهنگی در نشست بررسی مستند «غیررسمی ۶» گفت: ادبیات جنگ وزیر و وکیل نمی‌خواهد؛ ادبیات جنگ پدر می‌خواهد و رهبر انقلاب پدر این ادبیات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سومین جلسه از نشست‌های بررسی مستند «غیررسمی ۶» با عنوان «گعده امین؛ واکاوی زوایای مغفول ادیب انقلاب»، ظهر (یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه) با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در عرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

سرهنگی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در زمان جنگ ایران و عراق، ایران حدود ۵۰ هزار اسیر عراقی را در اسارتگاه‌های خود نگهداری می‌کرد. این اسرا حدود ۶۰ عنوان کتاب در طول اسارت نوشتند. ایران نیز حدود ۴۰ هزار اسیر در عراق داشت که تابستان ۶۹ این اسرا به ایران بازگشتند. آن‌ها نیز بعد از آزادی شروع به نگارش خاطراتشان کردند.

وی با بیان اینکه حکم نگارش خاطرات جنگ در بوسنی، جرم است و زندان دارد، گفت: اهمیت ادبیات جنگ و تاکید رهبر انقلاب اسلامی در ثبت این خاطرات را با همین مثال، خوب متوجه می‌شوید. حالا اینکه رهبر انقلاب اسلامی تاکید دارندخاطرات جنگ باید ثبت شود، برای این است که پس ثبت این خاطرات چه ناگفته‌هایی بیان می‌شود؛ سخنانی که منشأ راهنمایی برای دستاوردهای بعد از جنگ به حساب می‌آید.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبیات پایداری با بیان اینکه مقام معظم رهبری نمی‌خواهند فرصت ثبت خاطرات جنگ از دست برود، عنوان کرد: رهبر با ادبیات جنگ در جهان، آشنا هستند، می‌دانند کتاب «بینوایان» تاریخ انقلاب فرانسه است. رهبر از ویکتورهوگو به‌عنوان ادیب یاد می‌کنند. می‌دانیم که عنوان ادیب در فرهنگ و ادبیات فارسی معنای خاصی دارد.

وی با یبان اینکه وقتی ثبت خاطرات و انتشار کتاب در بخش ادبیات جنگ را شروع کردیم، آثارمان چندان قوی نبود اما رهبر، پدرانه با این آثار نه‌چندان قوی برخورد می‌کردند، گفت: رهبر انقلاب، نویسندگان جوان را تشویق می‌کردند تا این حوزه به پیشرفت ادامه بدهد. حتی آن زمان گفتند، زنان بهتر از مردان در این حوزه می‌نویسند و یک سند ۲۰ ساله برای نویسندگی زنان در حوزه ادبیات جنگ تدوین شود.

سرهنگی با بیان اینکه ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، اما همچنان در حال ساخت فیلم این واقعه تلخ هستند، گفت: دنیا می‌داند جنگ چه اسراری دارد و برای همین برای ثبت این وقایع پافشاری می‌کند. در روسیه، اتحادیه نویسندگان جنگ وجود دارد من در روسیه به همراه آقای بهبودی به آنجا رفتم. در این کشور با بیش از هزار رمان وجود دارد. رئیس اتحادیه که ژنرال جنگ بود، گفت، من جنگ شما راپیگیری می‌کنم.

این پژوهشگر ادامه داد: روسیه بدون ادبیات جنگ فقط «خاک بزرگ» است. چرا ادبیات جنگ در دنیا اینقدر اهمیت دارد و قیمت تمام‌شده جنگ را مشخص می‌کند. چرا رهبر انقلاب بر ثبت خاطرات جنگ اینقدر اصرار دارند. کتاب‌های ادبیات جنگ هستند که قیمت جنگ را برای کشور مشخص می‌کند. وجود موی سفید در میان موهای یک دختر چهار ساله که پدرش اسیر شده قیمت و بهای تمام‌شده جنگ ایران است.

سرهنگی با بیان اینکه در دوران جوانی، عضو کتابخانه عمومی نازی‌آباد بودم و کتاب‌های زیادی از آنجا امانت گرفتم، گفت: حتی سال گذشته من در یکی از شهرستان‌ها مجدد عضو کتابخانه عمومی شدم. باید تلاش کنیم، تعلق‌خاطر را به شهر و کشورمان حفظ کنیم؛ نقشه تجزیه ایران در دنیا منتشر شده اما کشوری جرئت ندارد به ایران دست درازی کند. می‌دانید چرا؟ چون ایران مردان و زنان شجاعی دارد که ایران به اندازه جانشان برایشان مهم است.

این نویسنده ادبیات جنگ با بیان اینکه با خواندن کتاب‌های ادبیات جنگ درمی‌یابیم که ما بدون زنان ایرانی و مادرانمان نمی‌توانستیم جنگ را مدیریت کنیم اظهار کرد: هیچ کشوری به‌جز ایران و هیچ رهبری به جز امام نمی‌توانست این جنگ را اداره کند.

سرهنگی افزود: خواندن ادبیات جنگ برای این است که به مملکتمان خیانت نکنیم. خلبان «لشگری» فرصت رفتن به پاریس و بهترین سفارتخانه کشورهای خارجی را داشت؛ به او گفتند در قبال اینکه بگویی شروع‌کننده جنگ هستیم، بهترین امکانات را در کشورهای خارجی برایت فراهم می‌کنیم اما او قبول نکرد به کشورش خیانت کند. باید این از خودگذشتگی‌ها را خواند تا بتوان به سرزمینمان خدمت کنیم و با سرزمینمان خوش رفتارتر از پیش باشیم.

این پژوهشگر تاریخ جنگ عنوان کرد: من از حوزه جنگ خارج نمی‎‌شوم، جنگ‌ها همان‌طور که فرماندهان و سربازان خود را پیدا می‌کند، نویسنده خودش را هم پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ادبیات جنگ، آموزش، یک اصل است، گفت: نویسندگان جوان حوزه جنگ باید آموزش ببینند. حوزه هنری ۸۰۰ کتاب درباره جنگ منتشر کرده و رهبر انقلاب اسلامی خواستار تعریف چشم‌اندازی برای جنگ ادبیاتی دارد که نباید از دست برود. تحولات بزرگ جهان مرتبط با جنگ است. دنیا در جنگ جهانی دوم ۵۰ هزار کشته داد و جراحی از جنگ جهانی دوم کشف شد. از بس این جنگ کشته داده بود.

نویسنده کتاب، «پا به پای باران» گفت: در یکی از دیدارها به نویسندگان ادبیات جنگ به دیدار رهبری آمدند ۳۰ هزار تومان هدیه دادند که این پول را برای کرایه خانه ۵ ماه منزلم گذاشتم. ادبیات جنگ پدر می‌خواهد و رهبر انقلاب اسلامی «پدر ادبیات جنگ» است.

سرهنگی افزود: در باره اینکه ادبیات جنگ پدر می‌خواهد نه وزیر و مسئول گفت: اوایل که شروع کردیم، کتاب‌های ادبیات جنگ، چندان قوی نبودند و رهبر انقلاب پدرانه این ادبیات را مدیریت کردند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر حوزه مقاومت حوزه هنری درباره کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: کتابخانه بوستان عالمان است و آنچه ما را متحول می‌کند، کتاب است. کسانی که کتاب می‌خوانند راحت‌تر از افرادی که کتاب نمی‌خوانند زندگی می‌کنند.

گفتنی‌است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

نظر شما