شناسهٔ خبر: 66624117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در قالب طرح آزمایشی

ارائه مجوز «قلیان اکسیژن» در اصفهان در حال پیگیری است

اصفهان - ایرنا - کارشناس کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فقط یک درخواست برای عرضه «قلیان اکسیژن» تاکنون در اصفهان مطرح شده که در حال طی فرایندهای قانونی بمنظور اخذ مجوز نهایی در قالب یک طرح آزمایشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در قلیان اکسیژن یا «دستگاه پاک دم» از ترکیب گازهای اکسیژن و N۲O با رعایت حدود تعیین‌ شده و استاندارد به منظور اطمینان از ضرر نداشتن آن برای سلامت افراد، استفاده می‌شود که ترکیب این گازها شادی‌آور است.

فرید حسامی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح عرضه قلیان اکسیژن در زمان حاضر در برخی شهرها از جمله تهران بصورت آزمایشی و تحقیقاتی در حال اجراست.

وی ادامه داد: درخواست عرضه قلیان اکسیژن در شهر اصفهان، پارسال به گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه شد و استعلام‌های لازم از وزارت بهداشت برای اعطای مجوز به آن صورت گرفت.

وی با بیان‌اینکه مقدمات اولیه برای این کار در حال پیگیریست، اظهار کرد: محل عرضه قلیان اکسیژن در اصفهان پس از اخذ تاییدیه نهایی، راه‌اندازی خواهد شد.

حسامی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هیچ مرکزی برای عرضه قلیان اکسیژن در اصفهان فعالیت ندارد.

این کارشناس کنترل و مبارزه با دخانیات گفت: مطالعات اولیه حاکی از آن است که تجهیز مذکور می‌تواند جایگزینی برای قلیان دخانی باشد زیرا حین استعمال آن، دودی وارد بدن انسان نمی‌شود.

حسامی اضافه کرد: در قلیان معمولی از زغال و تنباکو استفاده می‌شود اما در قلیان اکسیژن از ترکیب گازهای اکسیژن خالص و نیتروز اکسید(N۲O) به میزان معین و استاندارد، بهره گرفته می‌شود که شادی‌آور است.

وی با بیان اینکه مرکز بهداشت طبق رسالت و وظیفه قانونی خود با عرضه قلیان در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها برخورد می‌کند، خاطرنشان کرد: بیشتر معضل ما در این زمینه مربوط به کلانشهر اصفهان است.

به گفته وی، عده‌ای اقدام به دریافت مجوز «چایخانه بدون عرضه قلیان» می‌کنند اما این موضوع فقط در حد اسم مجوز است و قلیان در محل واحد صنفی عرضه می شود که این مساله باید پیگیری و رفع شود.

به گزارش ایرنا، به گفته بهزاد ولی‌زاده رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، طرح مطالعاتی دستگاه پاک دم یا قلیان اکسیژن بصورت آزمایشی و با نظارت وزارت بهداشت از حدود ۲ سال تاکنون در ۱۰ استان‌ در حال اجراست.

ولی‌زاده ادامه داد: بر این اساس مقرر شد که طرح بررسی دستگاه پاک دم در ۱۰ استان شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد، تصریح کرد: بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، بصورت سراسری اجرا خواهد شد.

استفاده از قلیان دخانی(همراه با تنباکو) بویژه در بین جوانان در سال‌های اخیر به یک معضل بهداشتی و اجتماعی تبدیل شده است؛ مطالعه‌های علمی و پزشکی در باره قلیان نشان می‌دهد به ازای هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کشیدن قلیان به اندازه پنج بسته سیگار، دود و با هر پُک، چهار هزار ماده سمی وارد بدن می‌شود.

نظر شما