شناسهٔ خبر: 66623306 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز مطرح کرد:

نقطه‌زنی دولت سیزدهم در احیای دیپلماسی انرژی

تهران- ایرنا- رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز گفت: افزایش فروش نفت و گاز نتیجه دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از آنجایی درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز مهم ترین منبع درآمدی کشور هستند، این بخش هدف تحریم های جدی قرار گرفته است. اگر اهمیت حفظ مشتریان نفت و گاز از بازاریابی های جدید بیشتر نباشد، از آن کمتر هم نیست. کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که نتوانیم مشتریان فعلی نفت و گاز را حفظ کنیم و آنها به رفع نیازهایشان از منابع دیگر بپردازند، برگرداندن شان کار آسانی نیست. در همین راستا، وزارت نفت دیپلماسی فعالی را در راستای حفظ مشتریان نفت و گاز کشور به کار گرفت.

به طور مثال، عراق و ترکیه به عنوان مشتریان گاز کشور ما مطرح هستند، در شرایط تحریمی دولت تلاش زیادی در راستای حفظ آنها به کار گرفت. از سوی دیگر، وزارت نفت سیاست هایی در راستای بازارسازی برای فروش نفت کشور به اجرا گذاشت که از آن جمله می توان به سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی اشاره کرد.

شواهد نشان می دهد که طی سال های گذشته دولت سیزدهم در سایه دیپلماسی هوشمند، قوی و فعال خود توانست بسترساز فروش نفت و گاز کشور شود. اگر چنین نبود، رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی میسر نمی شد و اقتصاد کشور پیش نمی رفت.

در همین پیوند، «محمداسماعیل کفایتی» رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور در گفت‌وگو با ایرنا در زمینه دیپلماسی فعال وزارت نفت مبنی بر تنش زدایی از روابط با همسایگان و بازارسازی برای فروش نفت و گاز کشور خاطرنشان‌کرد: وزارت نفت تلاش کرده است تا با اعمال سیاست‌هایی پیشرفت در صنایع و نفت و گاز کشور را رقم بزند. تلاش‌های ما در این صنایع در زمینه استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی به ما کمک کرد تا از دانش خوبی بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: دانشی که بر اثر انباشت تجربه طی سالیان گذشته در صنایع نفت و گاز به دست آورده‌ایم و همچنین به اجرا گذاشتن سیاست استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها، به ما کمک کرده است که ایده صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها را پیش ببریم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری کشور افزود: واقعیت این است که در صنایع نفت و گاز دستاوردهای فراوانی طی سال های اخیر داشته‌ایم، اما در مورد این دستاوردها آن طور که شایسته بوده، اطلاع رسانی نشده است.

کفایتی گفت: الان مردم بیشتر در مورد دستاوردهای کشور در حوزه دفاعی و نظامی اطلاع دارند. اما واقعیت این است که در صنایع نفت و گاز نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. به نحوی که توانسته‌ایم با اتکا به همین دانش، به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بپردازیم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان‌کرد: دیپلماسی فعال انرژی که دولت سیزدهم به اجرا گذاشت، بسترساز فروش نفت و گاز کشور شد و توانستیم به بازارسازی برای نفت بپردازیم و بستر را برای فروش گاز به کشورهای منطقه فراهم کنیم.

وی یادآور شد: یکی از کشورهای همسایه که تلاش کردیم به بهبود روابط با آن بپردازیم، عراق بود. این کشور برای ما از اهمیت استراتژیک برخوردار است. توانستیم با دیپلماسی فعال انرژی به حفظ این مشتری گاز کشورمان بپردازیم و همچنین احیای توافق سوآپ با ترکمنستان نیز از دیگر اقدامات مهم بوده است.

کفایتی بیان‌داشت: آمریکا با بدخواهی درصدد ضربه زدن به روابط ما با عراق است و تلاش خود را در این راستا به کار می گیرد، اما با هوشمندی دولت سیزدهم این توطئه‌ها خنثی شد و توانستیم عراق را همچنان به عنوان یکی از خریداران گاز کشورمان حفظ کنیم و حتی بیشتر از قبل به این کشور صادرات گاز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: افزایش روابط با کشورهای همسایه مزیت‌های بیشماری برایمان دارد. این امر به وابستگی این کشورها به ما منجر می شود و آرامش و امنیت بیشتری را در منطقه برقرار می‌کند.

نظر شما