شناسهٔ خبر: 66623207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برنامه دستگاه‌ها در زمینه تولیدات رسانه‌ای احصاء شود

معاون استاندار فارس بر ضرورت تربیت خبرنگار تخصصی تأکید کرد و گفت: برنامه دستگاه‌ها در زمینه تولیدات رسانه‌ای باید طی دو سه هفته آینده احصا شود.

صاحب‌خبر -

اسماعیل قزل‌سفلی معاون استاندار فارس در نشست مشترک شورای اطلاع‌رسانی استان فارس با مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها و مدیران رسانه‌های این استان که در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، گفت: ارتباط دستگاه‌ها با رسانه‌ها باید دوطرفه باشد.

او از مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها خواست در فعالیت‌های خود مخاطب‌محور باشند و هم نیاز‌های رسانه‌ها و هم نیاز‌های مردم را ببینند و برای آنها شأن قائل باشند.

قزل‌سفلی، نقش حداقلی روابط عمومی دستگاه‌ها را امر اطلاع‌رسانی و نقش حداکثری آنان را تبیین‌گری و ایفای نقش در جهاد تبیین برای تشریح دستاورد‌های انقلاب اسلامی دانست و افزود: صداقت و شفافیت باید ملاک کار اطلاع‌رسانی در دستگاه‌ها باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان فارس با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه رسانه است و رسانه‌های وزینی در آن فعالیت دارند، گفت: رسانه‌های استان فارس یک ویژگی بسیار مهمی که دارند آن است که می‌خواهند در پیشرفت استان نقش ایفا کنند و واقعاً در این قضیه دلسوزی می‌کنند.

او در عین حال با تأکید بر این نکته که نقد باید عالمانه، عادلانه و طبیبانه باشد، ادامه داد: اگر مدیری نخواهد از چنین ظرفیتی که رسانه‌ها دارند استفاده کند، مشکل دارد.

قزل‌سفلی، ابرپروژه دولت سیزدهم را ارتقای اعتماد و امید مردم و راهبرد آن را ایمان و امید دانست و اضافه کرد: حق نداریم کسی را ناامید کنیم، کمبود‌ها را باید در جلسات مطرح کنیم، اما حق ناامیدسازی در جامعه نداریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با ابراز اینکه تلاش دشمن این است که از ظرفیت رسانه استفاده کند و بین داشته‌ها و خواسته‌های مردم فاصله ایجاد کند، گفت: اگر در این میان ما خوب تبیین نکنیم و ارتباط دوطرفه با مخاطبان و رسانه‌ها نداشته باشیم، دشمن به هدف خود خواهد رسید.

او یادآور شد: امروز صهیونیست‌ها دیگر امیدی به گنبد آهنین و سامانه‌های پدافندی خود ندارند، چرا که برد یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتری موشک‌های ما را دیدند و این مرهون نوآوری و اقدامات شهیدانی، چون حسن باقری و تهرانی مقدم بود، چرا که شهید باقری به پیچیدگی جنگ در زمان دفاع مقدس پی برد و واحد موشکی سپاه را با همکاری شهید تهرانی مقدم به وجود آورد.

قزل‌سفلی با بیان اینکه امروز توانستیم با همت شهدایی، چون باقری و تهرانی مقدم نقطه‌زن عمل کنیم، گفت: در همه کار‌ها باید پیچیدگی را درک کنیم و متناسب با آن نوآوری و نقطه‌زنی داشته باشیم و این کار را در رسانه‌ها هم باید دنبال کنیم.

معاون استاندار فارس با اشاره به مطالب مطرح‌شده در این جلسه گفت: نمی‌گوییم که کمبود و مشکل نداریم و سازمان‌ها دارای نقص نیستند، رسانه‌ها این نقص‌ها را بگویند و مشکلات را با شفافیت و صداقت مطرح کنند، چرا که هر جا با مردم روراست بودیم، مردم همراهی و کمک کردند.

او با تصریح به اینکه مسیر صداقت و شفافیت با مردم در راستای ابرپروژه ایجاد امید و اعتماد در جامعه باید توسط رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها پیش رود، گفت: تمام مدیران دستگاه‌ها موظف هستند که به‌صورت فصلی با رسانه‌ها دیدار گفت‌وگومحور داشته باشند و این به‌جز برپایی نشست‌های خبری است.

قزل‌سفلی از ارزیابی کار مدیران در بعد رسانه‌ها به‌صورت هر ۶ ماه یک بار خبر داد و افزود: باید مشخص شود که آیا مدیر با رسانه‌ها ارتباط می‌گیرد و نشست خبری برگزار می‌کند، و در این زمینه هم نباید میان رسانه‌ها تفاوت گذاشته شود.

او نقش روابط‌عمومی‌ها را در این زمینه مهم توصیف کرد و ادامه داد: آمادگی داریم در جلسات شورای اطلاع‌رسانی استان هر نوبت ۱۰ مدیر دستگاه را دعوت کنیم تا بیان کنند که برای حوزه روابط عمومی و رسانه چه اقداماتی انجام داده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تذکر اینکه "امروز صحنه جنگ در فضای مجازی و رسانه است "، گفت: امروز نیاز به نو شدن در کار رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت فضای مجازی داریم.

قزل‌سفلی بر ضرورت تربیت خبرنگار تخصصی هم تأکید کرد و گفت: برنامه دستگاه‌ها در زمینه تولیدات رسانه‌ای باید طی دو سه هفته آینده احصا شود.

محمدعسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم هم بیان کرد: تعریف خوبی از روابط عمومی و رسانه در عمل نداریم چرا که به‌لحاظ شکلی حضور داریم، اما به‌لحاظ کیفی مشکل داریم و نقد بر عملکرد‌ها به‌ندرت دیده می‌شود.

میلاد امیری‌نژاد مدیرخبرگزاری تسنیم در استان فارس نیز گفت: برگزاری چنین جلساتی از سوی استانداری فارس بایستی تداوم داشته و مستمر باشد لذا خروجی لازم را هم به‌همراه داشته باشد و در حد شعار و تبلیغ نباشد.

او با بیان اینکه اهمیت جهاد تبیین در سخنان مقام معظم رهبری کاملاً مشخص است، ادامه داد: روابط‌عمومی‌ها مکلف به بیان خدمات دولت و حقایق هستند و بایستی ارتباط خود را با رسانه‌ها حفظ کنند.

زهرا عسکری مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی و سردبیر خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در استان فارس نیز از عدم پاسخگویی مدیران دستگاه‌ها و روابط عمومی‌ها انتقاد کرد و و با ابراز گلایه گفت: تا زمانی که روند یک‌طرفه از سوی مدیران روابط عمومی استان دنبال شود رسانه و دستگاه‌ها در راستای اهداف خود موفق نخواهند شد.

امین‌آبادیان مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز هم با تصریح بر اینکه روابط‌عمومی‌ها در صف جهاد تبیین، روایت‌اول و اطلاع‌رسانی هستند لذا آنها نباید دغدغه نیروی انسانی متخصص و تجهیزات را داشته باشند.

او در ادامه موضوع سرعت را مورد اهمیت خواند و اضافه کرد: اهمیت نقش جایگاه روابط عمومی برای مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه مشخص شود.

ارتباط بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌روست

محسن جوادی آزاد مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای استان فارس در این جلسه گفت: متأسفانه، در زمان حاضر ساختار مناسب، بانک اطلاعاتی منسجم جهت دعوت و هماهنگی برای حضور رسانه‌ها در جلسات، انتشار اخبار، تهیه گزارش و برگزاری نشست‌های خبری وجود ندارد، فلذا ارتباط بین رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌هابا چالش‌های متعددی روبه‌روست.

او با بیان اینکه جهت رفع این معضل و تسهیل در تعاملات بین روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها، تشکیل یک تشکل منسجم از رسانه‌ها در استان فارس ضروری به‌نظر می‌رسد، افزود: این تشکل می‌تواند با ایجاد یک ساختار نظام‌مند، زمینه را برای همکاری و هم‌افزایی هرچه بیشتر روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها فراهم آورد.

جوادی آزاد همچنین مزایای تشکیل این تشکل را دعوت آسان و هدفمند از رسانه‌ها اعلام کرد و افزود: لیست کاملی از تمامی رسانه‌های استان فارس، به‌همراه اطلاعات تماس آنها در اختیار روابط‌عمومی‌ها قرار خواهد گرفت. این امر، دعوت از رسانه‌های مرتبط با موضوعات مختلف را به‌طور آسان و هدفمند امکان‌پذیر می‌سازد.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای استان فارس با اشاره به هماهنگی و انسجام در انتشار اخبار بیان کرد: با تشکیل این تشکل، می‌توان نسبت به زمان‌بندی و هماهنگی در انتشار اخبار اقدام کرد و این امر از تداخل و پراکندگی اخبار جلوگیری و به تمرکز بیشتر مخاطبان روی رویداد‌ها کمک خواهد کرد.

او همچنین تسهیل در تهیه گزارش را یادآور شد و گفت: با ایجاد ارتباطات منسجم بین روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها، فرآیند تهیه گزارش توسط خبرنگاران تسهیل خواهد شد. برگزاری منظم نشست‌های خبری این تشکل می‌تواند با برنامه‌ریزی و برگزاری منظم نشست‌های خبری، زمینه‌ای را برای تبادل نظر و تعامل مستقیم بین مسئولان و اصحاب رسانه فراهم آورد.

جوادی آزاد اظهارکرد: استفاده بهینه از ظرفیت‌های رسانه‌های مکتوب و مجازی با تشکیل این تشکل، می‌توان از ظرفیت‌های رسانه‌های مکتوب و مجازی استان فارس به‌طور بهینه در جهت اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار و رویداد‌ها استفاده کرد؛ لذا از تمامی روابط‌عمومی‌های استان فارس تقاضا می‌شود جهت تشکیل این تشکل منسجم، با ما همکاری و مساعدت کنند.

لزوم مردمی‌سازی روابط‌عمومی‌ها در جنگ شناختی ضرورتی گریزناپذیر

محمدرضا طاهری مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز گفت: در شرایطی که با وجود پلت‌فرم‌های متعدد در شبکه‌های مجازی هر فرد می‌تواند یک رسانه در اختیار داشته باشد و روایت‌های متفاوت و گوناگونی از تمام موضوعات، اتفاقات و حقیقت‌ها منتشر کند، مسئولیت‌های روابط‌عمومی‌ها پیش از پیش بیشتر و حساس‌تر می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در یک مرحله گذار قرار گرفته‌ایم و گستردگی فضا‌های مجازی و گردش اطلاعات باعث شده است از بمباران اطلاعاتی فراتر برویم و وجود شبکه‌های متعدد باعث شده است تمام افراد هر اتفاقی را با دیدگاهی که دارند خوانش و روایت کنند.

طاهری ادامه داد: تغییرات انجام‌شده در حوزه‌های مذکور و در سال‌های گذشته به‌سبب وجود فضای مجازی باعث شده است روابط‌عمومی‌ها در مرکز و پل ارتباطی میان مردم قرار بگیرند.

مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی شیراز تصریح کرد: در زمان حاضر جنگ شناختی باعث شده است وارونگی افکار عمومی بسیاری از اتفاقات مهم سازمان‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد و بعضاً اطلاع‌رسانی ارگان‌ها و سازمان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند که در این شرایط که رسانه‌ها نقش جدیدی به خود گرفته و بعضاً به حکمران تبدیل شده‌اند، اولویت‌های سازمان‌ها را تا حدودی تعیین می‌کنند و روابط‌عمومی‌ها در واقع پل ارتباطی مردم و مسئولان قرار گرفته است که نقش روابط‌عمومی‌ها را پیش از پیش حساس و پررنگ‌تر کرده است.

نظر شما