شناسهٔ خبر: 66621972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب‌های شهدای فاطمیون رونمایی شدند؛

‌ حمله به حرم امت‌های اسلامی را متحد کرد / لزوم‌نگاه به شهدای افغانستانی

‌ مراسم رونمایی از کتب شهدای فاطمیون با حضور نویسندگان آثار در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم معرفی کتب شهدای فاطمیون روایت فتح به مناسبت سالروز تشکیل لشکر فاطمیون با حضور نویسندگان چهار کتاب «حکایت زخم‌ها» اثر الهه آخرتی، «فادیا» اثر قدسیه پائینی، «راه سفید» اثر فاطمه سادات کیایی و «تو جای همه آرزوهایم» اثر سمیه گنجی در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد.


سید مسافر، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون در این مراسم اظهار کرد: یکی از تاثیرگذارترین کارها در حوزه مقاومت می‌تواند انتشار کتاب باشد زیرا اهمیت و ماندگاری بالایی دارد. کتاب‌ها ماندگار هستند و قطعاً تاثیرگذار است و فراموش نمی شود.


وی افزود: شهدا تاثیر مهمی در زندگی شخصی من گذاشتند، من به عنوان یک افغانستانی به وسیله همین انتشارات با شهید احمد کاظمی آشنا شدم و زندگی‌نامه این شهید را مطالعه کردم و این کتاب‌ها باعث می‌شود من با آشنایی با شهید کاظمی از او الگوگیری و زندگی شخصی خود را عوض کنم.


مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون ادامه داد: در سال ۱۳۹۲، ۲۲ نفر از سربازان افغانستانی با شهید حاج قاسم سلیمانی دیدار کردند و از آن روز راه افغانستانی‌ها به جبهه مقاومت باز شد. جبهه مقاومت یعنی جلوی ظلم ایستادن. جبهه مقاومت یعنی اسلام واجب‌تر از خاک است و این را بچه‌های افغانستانی اثبات کردند.


وی تصریح کرد: با آغاز آن راه رزمندگان ایرانی و افغانستانی کنار همدیگر آمدند و این کاری بود که حاج قاسم برای رزمندگان افغانستانی باز کرد. کار فاطمیون فرای خاک‌ها است و کار خود را حفظ اسلام می‌داند.


اتحاد کشورهای مسلمان با حمله به حرم

الهه آخرتی نویسنده «حکایت زخم‌ها» در این مراسم اظهار کرد: کتاب در خصوص چهار جانباز مدافع حرم، مدافعان ایرانی، افغانستانی، پاکستانی و لبنانی است که نشان می‌دهد اگر یک روز اتفاق خوبی در محور مقاومت و دفاع از حرم رخ داد اتحاد این کشورها مقابل حمایت یک جهان بود.


وی افزود: وقتی افغانستان خودش درگیر مشکلات زیادی از جمله تجاوز شوروی بود، وقتی خط مقدم مبارزه با باطل را دیدند زیر پرچم ایران جنگیدند تا این باور را نگه دارد. یک نخ تسبیح مشترک بین این کشورها بود که حاج قاسم است و آرمان مشترک آنها را کنار هم آورده است.

نویسنده «حکایت زخم‌ها» ادامه داد: خون شهدای افغانستانی بسیاری از جاها کنار شهدای ایرانی ریخته شده و ارتباط بین شهدای ایرانی و افغانستانی فراتر از ارتباط ملل‌ها است.

آخرتی اضافه کرد: هر بخش کتاب با زبان و لهجه خود جانباز نوشته شده که در آن فارسی، پشتو و عربی با هم آورده شده است که کار بسیار سختی بود و لشکر فاطمیون در این حوزه به من کمک کردند.

در پرداختن به فاطمیون کوتاهی شده است

همچنین سمیه گنجی، نویسنده کتاب «تو جای همه آرزوهایم» در این مراسم اظهار کرد: در جامعه عادی مردم در فضاهای مختلف با فرماندهان فاطمیون آشنا هستند و در پرداختن به زندگی این شهدا کوتاهی شده است. شهدای فاطمیون محصول گفتمان انقلاب اسلامی است که با آرمان خود نگاه‌های مختلف را دور هم جمع کرده است.

وی افزود: پرداختن به آدم‌های عادی که در اقلیت‌های قومیتی هستند امری مهم است. امثال نعمت الله نجفی در فاطمیون یک سبک زندگی اسلامی ساده داشت که در تک‌تک زندگی فاطمیون دیده می‌شود که ما در دامن انقلاب اسلامی از آن غافل شده‌ایم.

چشیدن هر روز مرگ در اسارت داعش

همچنین قدسیه پائینی نویسنده کتاب «فادیا» در این نشست اظهار کرد: فادیا به معنای نجات دهنده است که روایت زندگی شهید میراله قلی است که تفاوت اساسی با رزمندگان فاطمی داشت که غالباً سبک زندگی اسلامی دارند او درگیر اعتیاد می شود.


وی افزود: او با حضور در لشکر فاطمیون از اعتیاد جدا شد. او در اولین عملیات با سه نفر از دوستان به اسارت داعش در می‌آید دقیقه‌ای نبوده که از تصور کشته شدن خارج شوند. این مدت زمان طولانی تحت فشار روانی آزار دهنده آسیب‌زا بوده است.

نویسنده کتاب «فادیا» در این نشست گفت: فاطمیون یک اتفاق تمدنی است و داعش تصور نکرده است که کنار هم قرار گرفتن ملیت‌های مختلف چنین نگاهی را ایجاد کند. حمله داعش باعث شد این کنار هم قرار گرفتن را ببینند و میدان تمرینی برای شکل دادن لشکر مسلمان بود.

گفتنی‌است؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

نظر شما