شناسهٔ خبر: 66620209 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

درخواست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان؛

۳۱ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی به نام «روز باباطاهر» ثبت شود

همدان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که طی مصوبه‌ای روز ۳۱ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی به نام «روز باباطاهر» نامگذاری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مسعود ویژه ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگی عمومی استان همدان اظهار کرد: گروهی از شعرا و دغدغه‌مندان حوزه شعر و ادب فارسی پیگیر روز ۳۱ اردیبهشت ماه به نام شاعر و ادیب همدان «باباطاهر» هستند.

وی گفت: در همین راستا سال گذشته موضوع پیگیری و برنامه‌های خوبی طی این روز در استان برگزار شد و امسال هم با همکاری شهرداری برنامه‌هایی را برای اجرا خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان طی درخواستی عنوان کرد: در مصوبه‌ای روز ۳۱ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی به نام «روز باباطاهر» نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه دنبال این هستیم آیین «چال‌قام‌دین» را به عنوان میراث مذهبی و نمایشی در استان ثبت کنیم گفت: «چال‌قام‌دین» مکانی مقدس بوده که در آن گروهی برای هم‌رکاب شدن با امام عصر (عج) دعا و نذر می‌کردند که دنبال این هستیم این آیین را احیا کنیم.

ویژه ادامه داد: گروهی از ادیبان مکاتباتی داشتند مبنی بر اینکه واژه بلوار که فرانسوی است، تغییر یابد و پیشنهاد «گلبار» داده شده که پیگیر این موضوع هم هستیم.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی گفت: نگاه به دکه نگاه عرضه مواد غذایی و یا سیگار است؛ می‌طلبد این دکه‌ها از ذیل سازمان میوه و تره بار ذیل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری فعالیت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به مشکل جا و مکان برخی از مجموعه‌های فرهنگی گفت: مجموعه‌های متعدد فرهنگی در استان با مشکل مکان اجرا مواجه هستند و از طرفی حسینیه‌های متعددی داریم که تنها در ابتدای محرم فعال هستند، از فضای این حسینیه‌ها می‌توان برای چنین مجموعه‌هایی بهره برد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های قرآنی مانند جامعه‌القرآن سالانه هزینه زیادی اجاره می‌دهند و از طرفی برخی حسینیه‌ها خالی است و می‌توان از ظرفیت این حسینیه‌ها برای چنین مجموعه‌هایی بهره برد.

ویژه در ادامه سخنانش به آسیب فرهنگی سگ‌گردانی پرداخت و گفت: موارد بالای حیوان‌گزیدگی در استان نگران‌کننده است، دو موضوع در این خصوص مطرح است، اینکه متولی ساماندهی سگ‌های ولگرد شهرداری است و طی دو سال اخیر هم تعداد این حیوانات در شهر همدان بیشتر شده و دوم اینکه ترویج فرهنگ غربی سگ‌گردانی را شاهد هستیم.

ثبت روزی به نام باباطاهر به غنای فرهنگی استان همدان کمک می‌کند

استاندار همدان نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به داشته‌های فرهنگی استان اظهار کرد: ثبت روزی به نام باباطاهر با توجه به غنای فرهنگی استان اقدام خوبی است و باید پیگیری شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به لزوم ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی در همدان عنوان کرد: این مراکز گاهی کالاهای ضد فرهنگی توزیع می‌کنند که می‌طلبد ذیل زیرمجموعه سازمان فرهنگی قرار گیرند و مدیریت شود.

استاندار همدان با بیان اینکه در ترویج شعائر دینی باید تلاش کرد گفت: در هر جلسه استان متناسب به آن جلسه احادیثی و بیاناتی از امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (س) قرائت و در تقویت بنیه فرهنگی و دینی در مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی کار شود.

وی از هماهنگی و انسجام صورت گرفته در استان برای اجرای طرح نور قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه انتخابات مرحله دوم مجلس در شهرستان ملایر هم با انسجام‌بخشی و هماهنگی خوبی برگزار شد که قدردان اقدامات هستیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در احیای بافت‌های تاریخی همدان هم نهضتی آغاز شده که بسیار مهم است که افراد و بخش خصوصی باید تشویق شوند گفت: روز گذشته پنج مورد از این احیای بافت‌های تاریخی را بازدید کردیم که اقدامات خوبی صورت گرفته بود و فضاهای مخروبه‌ای که می‌توانست آسیب باشد، تبدیل به محیط گردشگری شده است.

وی در خصوص معضل سگ‌گردانی عنوان کرد: غالب مردم همدان متدین و اهل دین، دیانت و طهارت هستند و در خصوص عده‌ای از افراد که سگ‌گردانی می‌کنند باید اقناع شوند که این اقدام آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

قاسمی‌فرزاد با تاکید بر اینکه در حوزه سگ‌گردانی باید اقدامات فرهنگی بازدارنده باشد خاطرنشان کرد: باید از جنبه اقناعی بهره برد و از مشکلات آن در حوزه‌های مختلف نظیر سلامت برای افراد سخن گفت؛ این موضوع در معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری به طور ویژه دنبال شود.

نظر شما