شناسهٔ خبر: 66620135 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

رشد همه جانبه دانش آموزان در گرو کتابخوانی است

صاحب‌خبر -

مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در آئین تجهیز کتابخانه مدارس در تبریز، توزیع هدفمند کتاب در مدارس را جزو دغدغه‌های اساسی آموزش و پرورش استان دانست و گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست. کتاب و کتابخوانی مزایای زیادی دارد و از نظر قابل اتکا بودن مسائل، کتاب محکم‌ترین منبع است.

وی با تاکید بر لزوم ترویج بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: دانش‌آموزان می‌توانند برای بررسی موضوعات مختلف به کتاب رجوع کنند و کتابخوانی غیر از افزایش دانش و معلومات فواید دیگری هم مانند افزایش انسجام ذهنی، قدرت طبقه‌بندی مطالب و منطق و تمرکز دارد. بسیاری از ما کتاب‌هایی در کتابخانه شخصی داریم که تا کنون مطالعه نکرده‌ایم و باید فرصت مطالعاتی برای خود قائل شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه امروز آموزش تلفیقی، ضرورتی انکارناپذیر است، اظهار کرد: در آموزش و پرورش، فقط افزایش معلومات علمی ملاک نیست؛ بلکه ابعاد اجتماعی نیز از اهمیت برخوردار و یکی از راه‌های رشد همه جانبه دانش‌آموزان، مطالعه کتاب بوده  و سیاست ما این است که هر کلاس دارای یک کتابخانه باشد و دانش‌آموزان واقعا از کتاب‌ها استفاده کنند.

وی از وجود ۱۶۱۹۳ کتابخانه کلاسی خبر داد و افزود: بیش از ۱۲ هزار کتابخانه از این تعداد تجهیز گردیده و ۳۴۵۴ کلاس نیاز به ایجاد و تجهیز دارد. از مدیران مدارس می‌خواهیم حتما کتاب‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و در کنار آن فرهنگ حفظ و نگهداری کتاب را نیز به آنان بیاموزند.

سعادتی با اشاره به وجود ۲۶۹۰ آموزشگاه دوره اول و دوم متوسطه در استان آذربایجان شرقی، گفت: در ۹۸۷ مدرسه کتابخانه‌ها دارای فضای مستقل هستند و در دیگر مدارس در فضای مشترک کتابخانه ایجاد شده که علت آن اغلب به دلیل تراکم دانش‌آموزی یا فضای فیزیکی است که امکان ایجاد کتابخانه مستقل وجود ندارد.

نظر شما