شناسهٔ خبر: 66619364 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

تحول‌گرایی در عرصه فرهنگ و هنر مهمترین رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1403

صاحب‌خبر -

"سیدمحمدحسین بلاغی" در ابتدای این نشست، کلان محورهای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ در دولت مردمی را شامل تعالی فرهنگ، پیشرانی فرهنگ، مردمی سازی فرهنگ، توسعه متوازن فرهنگی و عدالت فرهنگی عنوان کرد.

وی افزود: ما اداره کل را پیشران و پیشرو حوزه فرهنگ می‌دانیم و طراحی‌های  ما در این حوزه شامل فرهنگ در نسبت با مبانی، فرهنگ در نسبت با خود و فرهنگ در نسبت با جامعه تنظیم شده است تا یک بسته کامل طراحی فرهنگی و همه جانبه داشته باشیم.

بلاغی گفت: برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه به صورتی انجام شده که کارهای خنثی در اداره کل انجام نمی‌گیرد و نقطه‌زنی می‌کنیم و سمت و سوی کارهای این اداره کل در جهت تنظیم‌گیری و جهت دهی ساماندهی شده است.

وی افزود: کارهای تنظیم گری شامل هر آنچه که در حوزه‌ی هنر و فرهنگ و هسته‌های مردمی انجام می گیرد و پشتیبانی می شود و در حوزه جهت دهی نیز کلان موضوعاتی که این اداره کل در قالب برنامه‌های خود به آن توجه و اهتمام دارد شامل: آسیب‌های اجتماعی، ایران‌ آینده، عفاف و حجاب، ‌سبک زندگی ایرانی و اسلامی، خانواده و جوانی جمعیت، ‌اقتصاد مقاومتی و تولید ملی،‌ استقلال و عزت ملی،‌ اقوام ایرانی و نهضت روایت است.

بلاغی با اشاره به برخی فعالیت‌های این اداره کل، تصریح کرد: این اداره کل در بیش از 40 مجموعه، کارگروه، شورا و جلسات  مسئولیت اجرا و یا عضویت داردو در مجموع  93 نوع مجوز  از طرف اداره کل صادر می شود که 63 عنوان مجوز به صورت مستقیم  از سوی اداره کل صادر می‌شود و 30 عنوان نیز مقدمات آن در اداره کل ایجاد شده و از طریق وزارت صدور نهایی انجام می گیرد.

وی به میزان اعتبارات هزینه‌ای و فرهنگی و اعتبار ابلاغی فرهنگی  اداره کل اشاره کرد و گفت:در حال حاضر در سطح استان 58 هزار مترمربع فضای در حال بهره‌برداری و 8 پروژه در حال احداث داریم که سه پروژه، پروژه ملی است.  پروژه تالار مرکزی شهر، پروژه موزه هنرهای معاصر و پروژه مقبره‌الشعرا.

وی تاکید کرد: پروژه مقبره‌الشعرا مهمترین پروژه این اداره کل است که با تخصیص اعتبار در سفر استانی اول رئیس جمهوری محترم این طرح پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم بتوانیم  با تکمیل این طرح صفحه‌زرینی بر دفتر فعالیتهای فرهنگی و هنری استان بیافزاییم.

بلاغی با اشاره به پروژه تالار مرکزی تبریز گفت: پیشرفت این طرح کمتر از 30 درصد است و نیازمند اعتبار ویژه‌ای هستیم تا طرح به مرحله تکمیل سوق یابد.

وی همچنین از نبود زیرساخت فرهنگی در دو شهرستان هوراند و خداآفرین خبر داد و گفت:  پروژه ساخت مجتمع فرهنگی در این دو شهرستان طراحی شده و امیدواریم با همراهی و حمایت بتوانیم  مشکل زیرساخت فرهنگی در این دو شهرستان را مرتفع نماییم.

وی همچنین با اشاره به قانون واگذاری به نهادهای مردمی اشاره کرد و گفت:  در ادامه قانون واگذاری‌ها از 12 مورد  به 18مورد افزایش یافته است.

بلاغی خواستار تمهید ویژه برای  357 نفر از اصحاب فرهنگ و هنر که در پروژه مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند شد.

وی در ادامه به افزایش 63 درصد اجرای نمایش، افزایش 47 درصد تماشاگر تئاتر، افزایش 100 درصد رشد اجرای صحنه ای موسیقی، افزایش 55 درصد افزایش تماشاگر اجرای موسیقی، افزایش 20 درصد افزایش آموزشگاههای آزاد هنری، افزایش سالن‌های سینما،‌افزایش 81 درصدی تولید فیلم،افزایش بیش از 107 درصد تماشای فیلم،  افزایش فروش فیلم از 9 میلیارد به 27 میلیارد،‌افزایش پذیرش در صندوق اعتباری هنر و .... اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری ملی در استان گفت: در سال 1402 تبریز یکی از پایلوت‌های اجرای برنامه های ملی فرهنگی و هنری بود و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی گفت: افتتاح سینما در نقاط محروم من جمله شهرستان چاراویماق و آموزش رایگان هنر برای بیش از 4 هزار نفر در نقاط کم برخوردار استان از دیگر برنامه‌های اداره کل در طول سال 1402 بود.

وی تعداد رسانه‌های استان را 582 عنوان و تعداد روزنامه‌های در حال انتشار استان را 19 عنوان برشمرد و گفت: از  ظرفیت رسانه‌ای خوبی در سطح استان برخوردار هستیم .

بلاغی افزود: در حال حاضر تبریز به عنوان قطب صنعت چاپ کشور مطرح است و همچنین 422 مجموعه چاپی در استان فعال هستند اما به دلیل استهلاک ماشین آلات نیازمند ایجاد تسهیلات برای بازسازی این بخش هستیم.

وی کتب تالیف شده در استان در سال 1402 را شامل 1758 عنوان صدور مجوز برشمرد و برگزاری نمایشگاه  کتاب و رسانه را از نقاط قوت فعالیت های حوزه فرهنگ و ادب و رسانه عنوان کرد.

بلاغی تصریح کرد: قرارگاه شهیدآوینی برای فعالیتهای فرهنگی در جبهه فرهنگی انقلاب تنظیم شدهکه برای تقویت بنیه فرهنگی هنری علی‌آلخصوص در شهرستان ها اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم اتفاقات خوبی از این طریق رقم بخورد.

گفتنی است مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی در بازدید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در قسمتهای مختلف اداری این مجموعه حضور یافته و از نزدیک با فعالیت بخش‌های مختلف آشنا شد.

وی در این بازدید در روند فعالیتهای صندوق اعتباری هنر و بیمه‌ی هنرمندان، فعالیتهای بخش چاپ و نشر کتاب،‌فعالیتهای بخش رسانه و فعالیتهای بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی و قرآنی قرار گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی در این بازدید یک‌ساعته از تلاش مدیران و کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  قدردانی کرد.

افتتاح اولین نمایشگاه روایت تاریخ تجارت تبریز از دیگر بخش‌های این بازدید بود.

نظر شما