شناسهٔ خبر: 66618931 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت «کنان سوباشی» از برگزاری یک کارگاه تخصصی؛

سینمای ایران می‌خواهد در فناوری‌های نو پیشگام باشد/ هزینه اندک برای دستاوردهای بزرگ

تهران- ایرنا- «کنان سوباشی» از اساتید بنام فناوری‌های نوین سینما در ترکیه، به دعوت انجمن سینمای جوانان ایران، کارگاهی تخصصی برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

کنان سوباشی از اساتید بنام فناوری‌های نوین سینما در ترکیه که به دعوت انجمن سینمای جوانان ایران برای برگزاری کارگاهی تخصصی با موضوع «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی‌» به ایران آمده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تجربه برگزاری این کارگاه گفت: به نظر من ایران و ترکیه دو کشوری هستند که از نظر فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیکند و واقعیت این است که در تمام مدت این سفر احساس می‌کردم که در خانه خودم هستم و برای هم‌میهنان خودم کارگاه را برگزار کرده‌ام به همین دلیل هم فضای ارتباطی بسیار راحتی را تجربه کردم.

وی درباره سطح استقبال سینمادوستان ایرانی از این کارگاه گفت: احساسم این بود، افرادی که در این کارگاه حضور داشتند و سوال مطرح می‌کردند، افرادی بودند که واقعا درباره فلسفه سینما فکر کرده بودند. این علاقه‌مندان به‌واسطه حضور در رویدادهای بین‌المللی با سینمادوستان دیگر کشورها هم معمولا ارتباط برقرار می‌کنند و از یکدیگر درباره سینما چیزهایی را یاد می‌گیرند. کمااینکه از دل همین سوال و جواب‌هایی که در این کارگاه داشتیم، خود من هم چیزهایی یاد گرفتم.

سوباشی با اشاره به نسبت سینما با جامعه ایرانی ادامه داد: معتقدم جامعه ایران، جامعه‌ای است که به خوبی سنت‌هایش را به سینما منتقل کرده و طی تمام این سال‌ها از طریق سینما، خودش را روایت کرده است. مردم این جغرافیا بسیار خون‌گرم و خوش‌قلب هستند و به پشتوانه همین مردم، سینمای ایران مهمترین تولیدات سینمایی را در رویدادهای معتبر منطقه، ارائه می‌کند.

این استاد دانشگاه درباره نگاه خود به ظرفیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی سینمای ایران هم گفت: به نظرم هرچند بخشی از فعالیت‌های این انجمن با هزینه‌های اندک صورت می‌گیرد اما اتفاقاتی مانند برگزاری همین کارگاه بین‌المللی، بسیار حائز اهمیت است. کاری که در این جنس رویدادها صورت می‌گیرد، کاملا در سطح استانداردهای بین‌المللی است.

وی افزود: انجمن سینمای جوانان ایران، ظرفیت برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی را دارد که به‌واسطه جشنواره‌ای که برگزار می‌کند، یعنی جشنواره فیلم کوتاه تهران این ظرفیت ضریب بیشتری هم پیدا کرده است. از سوی دیگر این نهاد به‌واسطه شبکه آموزشی گسترده در داخل کشور ایران، پشتوانه‌ای ارزشمند برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی خود در عرصه تولید و آموزش در اختیار دارد.

سینمای ایران می‌خواهد در فناوری‌های نو پیشگام باشد/ هزینه اندک برای دستاوردهای بزرگ

سوباشی درباره اختصاص دو بخش ویژه در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به «هوش مصنوعی» و «واقعیت مجازی» گفت: این اتفاق، رخدادی بسیار باارزش و خوشحال‌کننده است. این اتفاق نشان می‌دهد که ایران به‌خوبی تکنولوژی‌های جدید در عرصه فیلمسازی را دنبال می‌کند و مهمتر از آن اینکه برای محتواهای تولیدشده بر پایه این تکنولوژی‌های جدید، ارزش قائل است. سینمای ایران قصد دارد در این میدان، پیشگام باشد این بسیار ارزشمند است.

این استاد دانشگاه استانبول ادامه داد: جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، رویدادی نیست که کسی در منطقه از آن بی‌خبر باشد. شخصا در دوره قبل این رویداد هم برای برگزاری کارگاه دعوت شده بودم که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات شخصی، فرصت حضور را از دست دادم اما در دوره‌ بعدی این جشنواره ان‌شالله حضور خواهم داشت.

وی در پایان گفت: این جشنواره در سطح بین‌المللی یک رویداد معتبر محسوب می‌شود. تجربه‌ای که یک بار صورت می‌گیرد، شاید اعتبار و اهمیتی نداشته باشد اما استمرار چهل‌ساله یک تجربه، قطعا نشان‌دهنده اعتبار آن رویداد است.

نظر شما