شناسهٔ خبر: 66618469 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

افزایش مهاجرت مسلمانان از فرانسه به دلیل اسلام‌هراسی

گزارش‌های تحلیل حاکی از افزایش قابل‌ ملاحظه مهاجرت مسلمانان به ویژه نخبگان مسلمان از فرانسه به دلیل شدت گرفتن اسلام‌هراسی در این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، جوسلین سزاری، محقق، رئیس بخش دین و سیاست در دانشگاه بیرمنگام انگلیس و مدیر تحقیقات مرکز دین و صلح در دانشگاه جورج تاون، بر این باور است که فرانسه بیش از هر زمان دیگری از تنش‌های هویتی رنج می‌برد.

 به گفته وی این تنش‌ها از اظهارات راست افراطی فراتر رفته و به نژادپرستی آشکار رسیده است.

وی عقیده دارد که طی پنج سال گذشته، بحث درباره اسلام‌هراسی بسیار تلخ‌تر شده و از مرزهای بحث دانشگاهی فراتر رفته و بیشتر به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است.

در واقع در سال‌های اخیر، فرانسه شاهد چیزی بوده است که رسانه‌های فرانسوی آن را «فرار نخبگان مسلمان» از جمله پزشکان، مهندسان، اساتید، کارآفرینان، بازرگانان و کادرهای خدمات عمومی از این کشور توصیف کرده‌اند.

به گفته این رسانه‌ها، نخبگان مسلمان به دلیل تبعیض ناشی از مذهب و پیش‌داوری‌های موجود در زمینه نام و پیشینه قومیتی خود فرانسه را ترک می‌کنند و به کشورهای دیگر می‌روند. این چیزی است که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای در فوریه 2022 با عنوان «خروج بی‌صدا مسلمانان از فرانسه» از آن بحث کرده است.

از سویی به گفته رسانه‌ها فرانسه در سال‌های اخیر شاهد افزایش 40 درصدی حوادث اسلام هراسی بوده است.

سازمان «اقدام علیه اسلام هراسی در اروپا» در گزارشی که در ابتدای مارس گذشته منتشر شد از افزایش نگران‌کننده اقدامات ضد اسلامی در فرانسه در سال 2023 خبر داده است. بنابر این گزارش فرانسه در سال گذشته شاهد حدود 830 مورد اسلام هراسی بوده است که نسبت به 530 مورد در سال گذشته، 57 درصد افزایش یافته است. این روند صعودی نگران‌کننده در اسلام‌هراسی در فرانسه را می‌توان به ویژه در سیستم آموزشی مشاهده کرد.

قانون سال 2004 در مورد منع نمادهای مذهبی در مدارس راه را برای تبعیض علیه دانش آموزان مسلمان باز کرده است. در سال 2023، تقریباً 300 حادثه اسلام هراسی در محیط آموزشی گزارش‌ شده است که 40 درصد از کل گزارش‌ها در فرانسه را تشکیل می‌دهد.

همچنین گزارش‌ها حاکی از افزایش قابل توجه موارد تبعیض به‌ویژه آزار و اذیت اخلاقی و حمله به مسلمانان به ویژه زنان و نهادهای اسلامی است. بسیاری از مسلمانان بر این باورند که اسلام‌هراسی از زمان حملات تروریستی پاریس در سال 2015 افزایش یافته و پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر شدت گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما