شناسهٔ خبر: 66618293 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مهم‌ترین مزیت اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص، تحقق عدالت و رفع تبعیض مالیاتی است

نماینده مجلس: وقتی عده ای فرار مالیاتی داشته باشند، کسانی که مالیات می پردازند، سرخورده می شوند و انگیزه ای برای پرداخت مالیات نخواهند داشت. به همین دلیل، دولت باید با کسانی که در مقابل پرداخت مالیات حقه مقاومت می کنند، با جدیت برخورد کند.

صاحب‌خبر -

به زعم کارشناسان، با توجه به اینکه مالیات ستانی بر اساس تراکنش های افراد مبتنی بر اطلاعات و داده های واقعی است، مودیانی که شفافیت مالی دارند از آن منتفع می شوند و سازمان امور مالیاتی نیز اطلاعات دقیق تری درباره درآمدها و مالیات ها دریافت می کند. این موارد می تواند از تخلف و فرار مالیاتی جلوگیری به عمل آورد و به بهبود سیستم مالیاتی و مدیریت مالیاتی کشور کمک کند.   

به منظور افزایش عدالت مالیاتی در کشور، دولت سیزدهم اقدام به راه اندازی سامانه مودیان کرد. سامانه ای که دستگاه های کارت خوان تمامی اصناف به آن مرتبط شدند و بستری برای مالیات ستانی مستدل در کشور به وجود آورد.

برخورداری از یک نظام مالیاتی عادلانه، قوی و هوشمند به نفع کشور است. زیرا از یک طرف از اتکا به درآمدهای نفتی می کاهد و از طرف دیگر، منابع درآمدی پایدار برای دولت ایجاد می کند. به طور کلی، یکی از مشخصه های کشورهای پیشرو این است که یک نظام مالیاتی قوی و کارآمد در اختیار دارند.

شواهد نشان می دهد که در کشور ما هر کس به تناسب درآمدش مالیات پرداخت نمی کند. به نحوی که کارگران، کارمندان و تولیدکنندگان بار اصلی مالیات دهی را در کشور به دوش می کشند و برخی فرار مالیاتی بالایی دارند.

 جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور  در خصوص مالیات دهی اندک بخش اصناف در کشور تصریح کرد: دولت باید با مقاومت هایی که برخی اصناف و مشاغل در برابر پرداخت مالیات عادلانه و حقه دارند، برخورد کند. همگان موظف هستند بر اساس درآمدشان مالیات بپردازند.

وی ادامه داد: هر کس در کشور فعالیت اقتصادی انجام می دهد، باید مالیاتش را بپردازد. دولت و مجلس عنادی با شغل یا صنف خاصی ندارد. هدف این است که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: وقتی هر کس بر اساس میزان درآمدش مالیات بپردازد، ثروتمندان مالیات بیشتر و ضعفا مالیات کمتری می پردازند. کسانی که درآمدشان حداقلی است، از پرداخت مالیات معاف می شوند، بنابراین عدالت مالیاتی محقق می شود.

قادری گفت: مالیات در تمامی کشورهای دنیا جزو درآمدهای پایدار دولت به حساب می آید. در صورتی که دولت نتواند درآمدهای مالیاتی را وصول کند، وابستگی به نفت و گاز همچنان ادامه خواهد داشت. باید پرداخت مالیات تبدیل به یک فرهنگ شود و همگان بدانند که بر اساس درآمدشان موظف به پرداخت مالیات هستند.

وی ادامه داد: وقتی عده ای فرار مالیاتی داشته باشند، کسانی که مالیات می پردازند، سرخورده می شوند و انگیزه ای برای پرداخت مالیات نخواهند داشت. به همین دلیل، دولت باید با کسانی که در مقابل پرداخت مالیات حقه مقاومت می کنند، با جدیت برخورد کند. با اخذ مالیات واقعی و حقه از مشاغل خاص اولا در زمینه عدالت مالیاتی بین یک کارگر که ابتدای ماه مالیات حقوق خود را واریز می کند با یک شغل خاص با درآمدهای کلان قدم خواهیم برداشت و ثانیا شکاف مالیاتی نیز کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: برخورداری از یک نظام مالیاتی عادلانه در کشور مزیت های فراوانی دارد. از این طریق، دولت به درآمدهای پایدار دسترسی پیدا می کند و برای طرح های عمرانی و توسعه ای کشور اقدام می شود.

نظر شما