شناسهٔ خبر: 66617832 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مرکز نوآوری ملی و تخصصی فناوری‌های شناختی راه‌اندازی می‌شود

مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -
 
این مرکز با تمرکز بر پروژه‌های نوآورانه و تحول‌آفرین، تلاش می‌کند تا با بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و جذب پتانسیل‌های بخش خصوصی، نقش محوری خود را در ارائه خدمات به فناوران و توسعه فناوری‌های آینده تحکیم کند.

«مکالمه طبیعی» تعاملات انسانی را در چت‌بات‌ها دگرگون می‌کند
گوگل قصد دارد حالت «مکالمه طبیعی» را به دستیار هوش‌مصنوعی خود، جمنای اضافه کند تا کاربران بتوانند با این چت‌بات هوش‌مصنوعی راحت‌تر و طبیعی‌تر گفت‌وگو کنند. ویژگی مذکور به کاربران امکان می‌دهد پس از هر پاسخ، پرسش‌های بعدی خود را مطرح کنند، درحالی‌که میکروفن دستگاه به‌طور خودکار دوباره فعال می‌شود. این قابلیت شبیه به حالت مکالمه ادامه‌دار در گوگل اسیستنت است. هرچند که این ویژگی هنوز در دست توسعه قرار دارد و ممکن است باعث اختلال در عملکرد جمنای شود، اما این گام به سمت برقراری مکالمات طبیعی‌تر و جذاب‌تر با دستیار هوش‌مصنوعی است. همچنین OpenAI نیز با ChatGPT قابلیت مشابهی با عنوان «حالت مکالمه صوتی» را ارائه می‌دهد. از فوریه ۲۰۲۴ گوگل، جمنای را به‌عنوان دستیار پیش‌فرض روی دستگاه‌های اندرویدی ترجیح داده است، اما کاربران همچنان اختیار انتخاب بین جمنای و گوگل اسیستنت را دارند.

بزرگ‌ترین رایانه نورومیک جهان ساخته شد
 اینتل اخیرا بزرگ‌ترین رایانه نورومورفیک جهان را به نام هالا پوینت (Hala Point) معرفی کرده است. این رایانه در پردازش اطلاعات از مغز انسان الگوبرداری می‌کند. هالا پوینت توانایی انجام کارهای هوش‌مصنوعی را ۵۰برابر سریع‌تر از سیستم‌های معمولی با واحدهای پردازش مرکزی   (CPU)  و پردازشگر گرافیکی (GPU) دارد و از انرژی صدبرابر کمتر نیز استفاده می‌کند. این سیستم با پردازنده نورومورفیک Loihi ۲ اینتل ساخته شده است و می‌تواند تا ۱۵/۱میلیارد نورون مصنوعی و ۱۲۸میلیارد سیناپس را پشتیبانی کند. این پیشرفت می‌تواند در تحقیقات هوش‌مصنوعی و علوم رایانه تأثیر بزرگی داشته باشد و به توسعه هوش‌مصنوعی پایدار کمک کند.

نظر شما