شناسهٔ خبر: 66617486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان کاوش باستان شناسی و ادامه راه سازی در جاده سربند- پارس‌آباد

اردبیل - ایرنا - رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از پایان کاوش نجات بخشی حریم گورستان اولتان در محدوده مسیر سربند - پارس‌آباد و آزاد شدن مسیر برای عملیات راه سازی خبر داد.

صاحب‌خبر -

روح الله محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاوش نجات بخشی در حریم سه اثر تاریخی قلعه، تپه تاریخی و گورستان تاریخی اولتان شهرستان پارس آباد از پنجم اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شد.

وی افزود: این فصل از کاوش نجات بخشی در ادامه فصل اول کاوش به منظور آزادسازی مسیر راه سازی صورت گرفت و یک تدفین جنینی از عصر آهن ۲ مربوط به ۲ هزار و ۸۰۰ سال قبل کشف شد که همراه این تدفین چهار ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی و مهره‌‎های کوچک عقیق، صدف و خمیرشیشه و تکه‌های سنگ ابسیدین یافت شد.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ و پس از آشکار شدن اتفاقی تدفین انسانی، عملیات راه سازی در این مسیر متوقف و منوط به کاوش نجات بخشی شده بود که کاوش‌ها در ۲ مرحله انجام یافت.

به گفته او ، تابوت‌های چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز می‌کند و این محوطه ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.

محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و ۵۰۰ متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.

شهرستان پارس آباد در شمال استان اردبیل واقع شده است.

نظر شما