شناسهٔ خبر: 66617141 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سند تحول بنیادین مدرسه کانون تربیت محله است

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ساحت سیاسی اجتماعی سند تحول بنیادین، دانش‌آموز عنصری فعال و کنش‌گر در اجتماع دیده شده و رویکرد آموزش و پرورش به این سمت است.

صاحب‌خبر -

در سند تحول بنیادین مدرسه کانون تربیت محله است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون پرورشی و فرهنگی با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما نگاه متعالی و بزرگ مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش را یادآوری کرد و گفت: در دیدار روز ۱۳ آبان دانش‌آموزان با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند که دانش‌آموز باید اهل تحلیل باشد و سطح دانش‌آموزی که اهل تحلیل است، نسبت به دانش‌آموزان دیگر متفاوت است.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی افزود: در این دیدار ایشان بر عقلانیت تأکید کردند؛ ما باید بچه‌ها را جدی‌تر بگیریم تا کار‌های بزرگ انجام دهند و در جامعه اثرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه در سند تحول بنیادین به‌عنوان کانون تربیت محله نام برده شده است، ادامه داد: از بین شش ساحت سند تحول، یک ساحت سیاسی اجتماعی داریم که تأکید شده دانش‌آموز باید اجتماعی باشد و در اجتماع عنصری فعال و کنش‌گر باشد و در این راستا اتفاقات مهمی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است.

معاون وزیر بیان کرد: امروز در آموزش و پرورش بزرگترین رویداد تبیینی با عنوان مشارکت حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در حال انجام است؛ دانش‌آموزان با تشکیل گروه‌های پنج تا هفت نفره، در این رویداد شرکت مؤثر دارند و جهاد تبیین توسط خود دانش‌آموزان با محوریت کنش‌گری انجام می‌گیرد.

پورثانی درباره اقدامات آموزش و پرورش پیرامون فرا مدرسه‌ای کردن برنامه‌ها افزود: دانش‌آموزان پس از عضویت در شورای دانش‌آموزی مدرسه، منتخب مجلس دانش‌آموزی می‌شوند.

وی تأکید کرد: در مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان وارد یک فعالیت کلان می‌شوند، مشاور مدیرکل و وزیر می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی پیرامون اجرای طرح تا اوج اظهار کرد: در این طرح یک فعالیت و برنامه برای دانش‌آموزان عضو شورای دانش‌آموزی در نظر گرفته می‌شود تا خود، فعالیت را انجام دهند.

پورثانی با اشاره به پویش مهر و مشارکت ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در این پویش بیان کرد: این پویش یک اقدام فرامدرسه‌ای و اجتماعی با محوریت پیشرفت ایران است همچنین در اردو‌های راهیان پیشرفت اقدامات خوبی در حال انجام است در این اردو‌ها که با اردو‌های راهیان نور تلفیق شده است، ۷۵۰ هزار دانش‌آموز شرکت کرده‌اند.

وی درباره اقدامات آموزش و پرورش پیرامون اقناع‌سازی کادر فرهنگی و جامعه معلمان پرورشی برای آماده کردن فضای مدرسه در جهت انجام کار فرهنگی گفت: هرچه مدرسه در فعالیت‌های هویت‌بخش به دانش‌آموزان میدان دهد، موفق‌تر است وقتی دانش‌آموزان وارد فضای شورای دانش‌آموزی و فعالیت‌های هویت‌بخش می‌شوند خود را در پیشرفت کشور سهیم می‌دانند.

وی تأکید کرد دانش‌آموز باید حس کند مدرسه خانه خود و متعلق به اوست.

معاون وزیر با طرح این پرسش که آیا محیط مدرسه محیط درس خواندن است یا محیط رشد، بیان کرد: محیط مدرسه محیط رشد است؛ دانش‌آموز باید در مدرسه حس فعال داشته باشد و باید این حس را به آنان بدهیم.

نظر شما