شناسهٔ خبر: 66616942 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رک شبکه چیست ؟ / آشنائی با رک دیواری و ایستاده

رک در زمینه ی فناوری اطلاعات به یک چهارچوب پشتیبانی گفته می شود که ماژول های سخت افزاری از قبیل دستگاه های شبکه ،سیستم های ذخیره سازی را در خود جای می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رک در زمینه ی فناوری اطلاعات به یک چهارچوب پشتیبانی گفته می شود که ماژول های سخت افزاری از قبیل دستگاه های شبکه ،سیستم های ذخیره سازی را در خود جای می دهد . در این زمینه رک ها معمولا شامل سرورها، درایوهای دیسک سخت و سایر تجهیزات محاسباتی هستند. رک ها این امکان را فراهم می آورند که تعداد زیادی از تجهیزات را در یک فضای فیزیکی کوچک بدون نیاز به قفسه بندی قرار دهید .

در چشم انداز دیجیتالی مدرن سرورها نقش محوری در تامین انرژی سرویس ها و اپلیکشین های آنلاین مختلف ایفا می کنند. در میان انواع مختلف سرورهای موجود، سرویس های رک به دلیل کارایی و مقیاس پذیری به عنوان یک انتخاب شگفت انگیز، محبوب و برجسته شده اند. در این مقاله می خواهیم به بررسی سرورهای رک و عملکرد آنها، معرفی پرکاربرد ترین مدل آنها ، معرفی رک ایستاده و رک دیواری بپردازیم پس با ما همراه باشید.

رک شبکه

رک سرور برای چه مواردی استفاده می شود؟

رک ها امروزه کاربردهای زیادی در فضاهای صنعتی و اداری دارند و استفاده از آن در همه جا فراگیر شده است در ادامه ی مطلب به چند مورد از مزایای رک خواهیم پرداخت.

سازماندهی تجهیزات : رک های سرور، محیطی ساختار یافته برای چیدمان تجهیزات فناوری اطلاعات به شیوه ای منظم و منظم ارائه می دهند. این به حداکثر استفاده از فضا و بهبود دسترسی برای کارهای تعمیر و نگهداری و عیب یابی کمک می کند.

بهینه سازی فضا: با قرار دادن چندین سرور و سایر اجزای سخت افزاری به صورت عمودی در یک محفظه جمع و جور، رک های سرور امکان استفاده کارآمد از فضای کف موجود را فراهم می کنند. این به ویژه در محیط هایی که فضا محدود است، مانند مراکز داده یا اتاق های سرور مفید است.

خنک کننده و مدیریت جریان هوا: قفسه های سرور با الگوهای جریان هوا و سیستم های تهویه طراحی شده اند تا از خنک سازی مناسب تجهیزات فناوری اطلاعات اطمینان حاصل کنند. آنها دارای درهای سوراخ دار، پانل های جانبی و ریل های نصب قابل تنظیم برای تسهیل جریان هوا و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سرورها و سایر دستگاه ها هستند .

مدیریت کابل: قفسه‌های سرور شامل ویژگی‌های داخلی مدیریت کابل مانند سینی‌های کابل، کانال‌های مسیریابی و اتصالات کابل برای سازماندهی و مسیریابی مؤثر کابل‌ها هستند. این به  حداقل رساندن شلوغی کابل، کاهش خطر آسیب کابل و ساده کردن وظایف تعمیر و نگهداری کمک می کند.  

حفاظت از تجهیزات: قفسه‌های سرور یک محفظه امن و پایدار برای نگهداری دارایی‌های ارزشمند فناوری اطلاعات فراهم می‌کنند و از آنها در برابر آسیب فیزیکی، گرد و غبار و دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کنند. قفسه ها ممکن است شامل قفل کردن درها، پانل های جانبی و قفل های امنیتی برای محافظت از تجهیزات در برابر سرقت یا دستکاری باشند .

به طور کلی می توان گفت رک های سرور با ارائه ی یک محیط متمرکز و سازماندهی شده برای استقرار و مدیریت اجزای سخت افزاری مختلف، نقش مهمی در تضمین قابلیت اطمینان، کارایی و امنیت و زیر ساخت فناوری اطلاعات دارند .

 تجهیزات شبکه

انواع رک شبکه ؛ رک ایستاده شبکه و رک دیواری شبکه

همانطور که توضیح دادیم رک سرور یک ساختار قاب باز است که برای قرار دادن تجهیزات فنی یا الکترونیکی از جمله روترها، سوئیچ‌های شبکه، هاب‌ها، سرورها و غیره طراحی شده است. رک سرور این امکان را فراهم می‌کند که به طور ایمن چندین قطعه از تجهیزات را در یک منطقه نگه دارد و معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد. رک های شبکه در دو نوع مختلف رک های شبکه ایستاده و رک های شبکه ی دیواری وجود دارند که هر دو مدل متفاوت از هم هستند و توضیح داده خواهند شد.

رک شبکه دیواری  : رک شبکه دیواری به گونه ای طراحی شده است که به دیوار متصل می شود تا فضای کف را صرفه جویی کند و در مناطقی که سایر رک ها نمی توانند قرار بگیرند. به طور کلی در سبک قاب باز یا کابینت است و عمدتاً برای تجهیزات شبکه مانند پچ پانل های فیبر و سوئیچ ها استفاده می شود. اما برخی معایب نیز دارد: کوچکتر از سایر شلف رک است، بنابراین نمی تواند وزن زیادی را تحمل کند و همان میزان امنیتی را که یک رک سرور مرکز داده کامل می تواند ارائه دهد، ارائه نمی دهد. اگر دفاتر کوچک یا دفاتر بزرگتری دارید که به دنبال اضافه کردن یک قفسه اضافی به سیستم موجود هستند رک های شبکه  دیواری گزینه‌ای مقرون به صرفه هستند.

رک های شبکه ایستاده : رک های شبکه ایستاده به رک هایی گفته می شود که قابل نصب بر روی زمین هستند و دارای چرخ هایی برای جابه جایی هستند. این نوع رک های در دو نوع قاب باز که فاقد درب هستند و نوع دیگر که دارای درب برای بستن محفظه هستند، وجود دارد. رک های شبکه ایستاده  می توانند در طیف گسترده ای از اندازه های مختلف باشند به طوری که می توانند تقریباً هر نوع تجهیزاتی را در خود جای دهند. این قفسه ها در یک مکان نصب می شوند و به طور کلی به منظور ایجاد پایداری بیشتر به کف پیچ می شوند .

 رک شبکه دیواری

استاندارد های تایید شده در ساختار رک شبکه

افرادی که در زمینه ی تولید رک فعالیت دارند اغلب اندازه های متفاوتی از رک ها را تولید می کنند که بستگی به تقاضای مصرف کننده دارد. در تولید و طراحی رک فاکتورهای مختلفی نقش ایجاد می کنند که ابعاد رک های شبکه شامل عمق، ارتفاع و عرض می شوند . در این  مقاله می خواهیم انواع رک های استاندارد را از منظر عمق آنها بررسی کنیم و به معرفی سه مدل رک بپردازیم.

عمق رک شبکه به اندازه ی فضای عمودی داخل رک گفته می شود و از فاکتورهای مهم یک رک حساب می شود . این آیتم تعیین می کند که در فضای یک رک تجهیزات تا چه اندازه می توانند به عقب بروند. عمق استاندارد رک ها در بین 60-80-100 سانتی متر است. البته باید گفت که این اندازه ی عمق برای رک های ایستاده است و عمق رک های دیواری معمولا بین 40-45-60 است .

چرا نت شبکه را پیشنهاد می کنیم ؟

شرکت مهندسی نت شبکه  به ادرس سایت netshabakeh.com با تجربه ای موفق و چند ساله در عرصه ی فناوری اطلاعات فعالیت های چشمگیری داشته است. تیم فنی نت شبکه توانسته است در این حوزه حرفی برای عرضه داشته باشد و نیازهای بازار را در سرتاسر ایران با بهترین کیفیت و راندمان و همینطور با بهترین قیمت تامین کند . از این رو پیشنهاد می کنیم تقاضای خود را برای سفارش و دریافت رک های شبکه به تیم کارآزموده ی نت شبکه بسپارید.

 

نظر شما