شناسهٔ خبر: 66616468 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مدیرعامل دیجی‌کالا:

می‌توانیم به توزیع عادلانه گوشت قرمز کمک کنیم

شرق: اواخر سال ۱۴۰۲ و برای کنترل قیمت گوشت در نوروز و ماه رمضان، عرضه گوشت قرمز تنظیم بازار آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

رپرتاژ آگهی: اما مساله اینجاست که فقط فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه‌ و تره‌بار مجاز به عرضه و فروش گوشت قرمز تنظیم بازار هستند. به عبارت دیگر فروشگاه‌های آنلاین با تمام مزایا و نقشی که در توزیع مناسب و عادلانه گوشت قرمز تنظیم بازار می‌توانند داشته باشند، امکان عرضه این گوشت‌ها را ندارند. آن هم در روزگاری که خرید اینترنتی بخشی از سبک زندگی جدید مردم شده است.

توزیع سنتی گوشت باعث شده مثل همیشه صف‌های طولانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار شکل بگیرد که بسیاری از کسانی که در این صف‌ها برای ساعت‌ها می‌ایستند، افراد سالمند هستند. صف‌هایی که خیلی وقت‌ها ایستادن در آنها بی‌ثمر است چون مشخص نیست گوشت چه زمانی توزیع می‌شود و گاهی مردم بعد از مدت‌ها ایستادن در صف می‌شنوند که گوشت امروز نمی‌رسد یا تمام شده و باید دست خالی به خانه بازگردند.

از سوی دیگر با این که اعلام شده هر شخص با کارت ملی‌اش فقط یک بار و به مقدار مشخص می‌تواند گوشت بخرد باز هم خیلی‌ها با تقلب این قانون را می‌شکنند. کسانی هستند که با تمام اعضای خانواده در صف می‌ایستند و چندین کیلو گوشت می‌خرند یا بعضی فروشنده‌ها برای دوستان و آشنایان‌شان پنهانی گوشت نگه می‌دارند.

همه این‌ها باعث سرگردانی و نارضایتی خریداران و مردمی شده که به امید خرید گوشت با قیمت کمتر در صف‌ها می‌ایستند.

مساله این است که این مشکلات در فروشگاه‌های آنلاین معتبر قابل‌کنترل است. چون خریداران از میزان موجودی باخبرند و حتی به آنها موجود شدن کالا اطلاع داده می‌شود، برای خرید گوشت نیازی به ایستادن در صف نیست و با ثبت کدملی کسی نمی‌تواند بیش از مقدار مجاز خرید کند. دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور، کالاهای مصرفی و سوپرمارکتی را هم عرضه می‌کند و امکان فروش گوشت تنظیم بازار را هم دارد اما هنوز اجازه فروش این گوشت‌ها به این فروشگاه اینترنتی داده نشده است.

مسعود طباطبایی مدیرعامل دیجی‌کالا می گوید:«فروشگاه‌های اینترنتی با قابلیت‌های خاص خودشان امکان توزیع عادلانه اقلام مورد نیاز مردم را دارند. دیجی‌کالا می‌تواند برای حل مشکل خرید گوشت که بسیاری از مردم با آن دست به گریبان هستند به دولت کمک کند. گوشت قرمز در این سال‌ها از سبد خرید بسیاری از مردم حذف شده و گوشت تنظیم بازار قاعدتا باید تا حدودی این مشکل را حل کند اما همچنان مشکلات قدیمی توزیع گوشت پابرجاست. مشکلاتی که فروشگاه‌های آنلاین مانند دیجی‌کالا ابزار و امکانات حل آنها را دارند و می‌توانند کمک کنند مردم راحت‌تر به گوشت قرمز با قیمت مناسب دسترسی پیدا کنند.»

با امکاناتی که فروشگاه‌های آنلاین معتبری مثل دیجی‌کالا دارند، خریدار از میزان موجودی گوشت باخبر است و نیازی هم نیست که برای خرید آن در صف بایستند. حتی با انتخاب گزینه‌ای خریدار از موجود شدن گوشت باخبر می‌شود. از سوی دیگر به دلیل محدود نبودن فروشگاه‌های اینترنتی مردم سراسر ایران می‌توانند به کالای مهمی مثل گوشت قرمز دسترسی پیدا کنند.

یکی دیگر از مزایای فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی در عرضه گوشت قرمز تنظیم بازار این است با مشخص بودن میزان خرید هر خریدار و با ثبت کارت ملی، کسی نمی‌تواند بیشتر از میزان تعیین‌شده گوشت بخرد. استفاده از امکانات و قابلیت‌های فروشگاه‌های آنلاین باعث توزیع عادلانه گوشت قرمز در روزهای گرانی می‌شود و مردم می‌توانند به یکی از مهمترین مواد غذایی موردنیازشان راحت‌تر و ضابطه‌مندتر دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما