شناسهٔ خبر: 66616257 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

به بهانه انتشار کتاب سیره اخلاقی آیت‌ا... مجتبی تهرانی

شمع محفل و خاطرات ناب

کتاب «شمع محفل» اثر محمدعلی عباسی‌اقدم به سیره اخلاقی آیت‌ا... مجتبی تهرانی می‌پردازد.

صاحب‌خبر -
 
تألیف و تدوین کتاب‌هایی که به سیره رفتاری و داستان زندگی چهره‌های معنوی و محبوب جامعه می‌پردازند کار دشواری است. چون که این دسته از آثار، حوزه تاریخ شفاهی باید دقیق، مستند و صحیح باشند. پژوهش برای رسیدن به درست‌ترین گزاره و خاطره و بعد از آن نوشتن بدون لکنت، کار هر کسی نیست.محمدعلی عباسی‌اقدم نویسنده پنج عنوان کتاب ویژه زندگی علما یکی از کسانی است که توانسته با تلاش و ابتکار، آثار خوب و مورد تأییدی بنویسد. رسیدن کتاب شمع محفل درباره حضرت آیت‌ا... آقامجتبی تهرانی به نمایشگاه، بهانه‌ای شد تا گپ کوتاهی با ایشان داشته باشیم.
  
شمعی که روشن شد
این پنجمین کتاب بنده با موضوع سیره و سبک زندگی علما به‌شمار می‌رود. مبنا و معیار ما در تألیف این کتاب‌ها «اخلاق» است. درواقع ما به‌دنبال ترویج اخلاق‌محوری هستیم. شمع محفل هم روی همین خط سیر حرکت کرده و به سیره اخلاقی آیت‌ا... مجتبی تهرانی می‌پردازد. ما در شمع محفل شکل‌گیری شخصیت حاج‌آقا مجتبی در خانواده‌اش را روایت کرده‌ایم. روایت آن مقطع از زندگی ایشان سبب شده که پدر بزرگوار ایشان جناب آیت‌ا... میرزاعلی تهرانی هم به خواننده معرفی شود. این دو روایت به موازات همدیگر پیش می‌رود.
  
از قم تا نجف
شمع محفل بخش‌های مختلفی دارد. در بخشی از کتاب به اساتید آیت‌ا... مجتبی تهرانی در تهران، قم و نجف اشاره کرده‌ایم. در بخش دیگر به ارتباط نزدیک و کمتر گفته‌شده ایشان با حضرت امام (ره) پرداخته‌ایم. قسمتی از کتاب را هم به کلاس‌های «درس اخلاق» حاج‌آقا اختصاص داده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید این مرد خدا چیزی حدود ۴۱ سال در مسجد جامع بازار و خیابان ایران، برای عموم مردم درس اخلاق برگزار نمود. منش رفتاری حضرت آیت‌ا... در کانون خانواده و رابطه‌شان با همسرشان، بخش بعدی کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
از پژوهش تا تألیف
این کتاب من را پیر کرد. یکی از مشکلات نویسنده‌ها در هنگام تألیف چنین کتاب‌هایی نبود منابع معتبر و قابل اعتماد است. درباره بزرگانی مثل آقا مجتبی مطالب غیرقابل اعتنا و دم دستی زیادی وجود دارد که نمی‌توان از آنها در مسیر تألیف یک اثر مستند و ماندگار استفاده کرد. در کتاب شمع محفل صفر تا صد پژوهش توسط خود بنده انجام شد. بنده با تمام نزدیکان و خانواده ایشان حرف زدم و همه فیلم‌ها و صوت‌های مرتبط با حاج‌آقا را دیدم و شنیدم. خاطرات نابی در کتاب ما وجود دارد که تاکنون شنیده و منتشر نشده‌. آیت‌ا... آقامجتبی تهرانی سابقه مبارزاتی مهمی در دوران طاغوت دارند ولی جز در کتاب شمع محفل هیچ مستند دیگری درباره آن موجود نیست. امیدوارم این اثر همان‌طور که مورد تأیید فرزندان، خانواده و شاگردان حضرت آیت‌ا... تهرانی قرار گرفته به تأیید خود ایشان هم برسد و از این کتاب راضی باشند.

نظر شما