شناسهٔ خبر: 66615924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام نخست طرح گستره خیابان «چهارباغ عباسی» اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان-ایرنا- سرپرست اداره کل طرحهای توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان گفت: گام(فاز) نخست طرح گستره ویژه «چهارباغ عباسی اصفهان»، امسال با بررسی پلاک‌های بدنه غربی و شرقی این محور فرهنگی - تاریخی تهیه می‌شود.

صاحب‌خبر -

سعید صادقانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این طرح در راستای احیای محور فرهنگی- تاریخی اصفهان و در بازنگری طرح تفصیلی این کلانشهر و کاربری گستره(پهنه) ویژه برای بدنه غربی و شرقی چهارباغ عباسی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه خیابان چهارباغ عباسی باید با سایر کاربری‌های کالبدی و بصری این محور همخوان شود، تاکید کرد: بر این اساس برداشت‌های میدانی از وضع موجود پلاک‌ها انجام خواهد شد تا بتوان طرح گستره ویژه این خیابان را بر اساس تحلیل‌ها تهیه کرد.

سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان بیان داشت: البته طرح گستره ویژه چهارباغ عباسی یک کار بین بخشی است که همکاری شهرداری و اداره‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی را هم می‌طلبد.

وی بیان داشت: از برنامه‌های اجرایی امسال معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، غنی‌سازی نقشه‌های مصوب از جمله تعیین تکلیف بن‌بست‌هاست که این کار علاوه بر شتاب در پاسخ به شهروندان و جلوگیری از برداشت‌ سلیقه‌ای از نقشه‌ها و ضوابط توسط شهروندان و کارشناسان، از خلاء‌های قانونی نیز پیشگیری می‌کند.

صادقانی گفت: در این اقدام توسعه‌ای، ابتدا تهیه پرونده طولی معابر شهر(نمایی از مسیر که از کنار دیده می‌شود و تغییرات ارتفاعی را نشان می‌دهد) مورد توجه قرار می‌گیرد و سپس در گام‌های بعد آماده‌سازی و غنی‌سازی نقشه‌های اراضی واقع در حریم شهر آماده می‌شود.

سرپرست اداره کل طرح های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان گفت: در تعیین تکلیف پرونده طولی معابر نیز محاسبه شیب معبر در طول گذر، همسطحی پلاک‌ها در یک سطح و دفع آب‌های سطحی نیز مورد امعان نظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری و زیرمجموعه آن در مناطق پانزده‌گانه اصفهان با شهروندان گفت: ملاک پاسخگویی به ارباب رجوع در این اداره کل و مناطق تابعه، نقشه‌های طرح تفصیلی مصوب و همچنین دفترچه ضوابط و مقررات مصوب است.

به گزارش ایرنا، به منظور ارتقای ویژگی‌های کیفی،زیباشناسانه و کاربردی محور چهارباغ عباسی شامل(مبلمان شهری، روشنایی و نورپردازی و فضای سبز، همچنین تسهیل دسترسی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران و حمل و نقل پاک و ویژه) بر اساس طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح گستره چهاباغ عباسی در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اضفهان قرار گرفته است.

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان از خیابان های معروف دوره صفوی است که در سال ۱۰۰۶ هجری قمری طبق دستور پادشاه صفوی، از محل دروازه دولت(مقابل ساختمان فعلی شهرداری) تا دامنه کوه صُفه(دروازه شیراز) احداث و بر همین مبنا درختان زیادی در اطراف آن کاشته شد.

بطورکلی می‌توان اهداف اجرایی پروژه بدنه‌سازی چهارباغ را در حوزه «رفاه اجتماعی» با توجه به فضاهای تجاری جدید ایجاد شده در این منطقه برشمرد که با اجرای آن ناظر به شکل معماری ساختمان‌ها، نوعی زیبایی خاص در منطقه ایجاد کرده و با توجه به موقعیت پروژه یاد شده در ارتباط با سایر مراکز تاریخی، فرهنگی و تفریحی اصفهان، اهمیت آن دو چندان شده است.

نظر شما