شناسهٔ خبر: 66615727 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

یک میلیون واحد مسکونی خالی در تهران

اخذ مالیات از خانه‌های خالی جدی‌تر شد

در تازه‌ترین قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها که به تازگی و پس از تایید شورای نگهبان لازم الاجرا شده، تصمیم گرفته شده که مرجع شناسایی و معرفی خانه‌های خالی، از این پس شهرداری‌ها باشند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ویروس خانه‌های خالی در شرایطی به جان اقتصاد افتاده که در حال حاضر قسمتی از تورم و رکود اقتصادی کشور مرتبط با این مساله است. در سال‌های گذشته اگرچه وزارت راه و شهرسازی مامور شناسایی واحد‌های خالی شد، اما به دلیل آنکه این روش از مالیات گیری مبتنی بر خوداظهاری بود نتیجه مورد نظر سیاستگذار را محقق نکرد. در حالی که وصول درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از محل دریافت مالیات از خانه‌های خالی برای دولت در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده بود، اما عملا آمار‌های رسمی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد سال گذشته تنها ۵ میلیارد تومان از این محل عایدی مالیات ستانی دولت بوده است. بر این اساس در تازه‌ترین قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها که به تازگی و پس از تایید شورای نگهبان لازم الاجرا شده، تصمیم گرفته شده که مرجع شناسایی و معرفی خانه‌های خالی، از این پس شهرداری‌ها باشند.

سیاستگذار بخش مسکن تاکید دارد که اخذ مالیات از خانه‌های خالی بیش از آنکه جنبه درآمدزایی داشته باشد هدف ساماندهی بازار مسکن و اقتصاد را دارد. با توجه به سرمایه گذاری گسترده بانک‌ها در حوزه مسکن، بخش قابل توجهی از جریان وام دهی بانک‌ها به دلیل رکود مسکن قفل شده است و قاعدتا عرضه مسکن در این شرایط ضمن آنکه می‌تواند دست بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات باز کند می‌تواند در ساماندهی بازار مسکن نیز موثر واقع شود. از سویی دیگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن نیز با شناسایی خانه‌های خالی کنترل می‌شود. همچنین در زمینه درآمدزایی نیز حساب ویژه‌ای برای درآمد‌های ناشی از خانه‌های خالی باز شده است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده است.

سعید غفوری، سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید ایران با اشاره به وجود ۳۰ هزار خانه خالی در شهر‌های جدید اعلام کرد: با احتکار مسکن برخورد می‌کنیم. وی درباره روند شناسایی خانه‌های خالی در شهر‌های جدید و ارائه آمار این واحد‌ها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات اظهار کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، شهر‌های جدید با قوت جهت عرضه واحد‌های مسکونی خالی وارد عمل شدند تا بتوان قیمت‌ها را در بازار مسکن تعدیل کرد.

شهرداری جایگزین وزارت راه و شهرسازی می‌شود
در قانونی که سال ۹۹ برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی مصوب شد، وزارت راه وشهرسازی مکلف شد بعد از شناسایی خانه‌های خالی، فهرست این خانه‌ها را برای دریافت مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. اما براساس قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، از این پس شهرداری‌ها مسوول شناسایی این خانه‌ها و معرفی آن‌ها به دولت برای دریافت مالیات خواهند بود. این مساله یک حسن مهمی دارد و آن اینکه شهرداری‌ها به دلیل مشوق‌های در نظر گرفته شده انگیزه بیشتری برای شناسایی خانه‌های خالی دارند. بر اساس تغییرات این قانون کل درآمد حاصل از این موضوع برای تامین بخشی از هزینه‌های اداره شهر‌ها در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهد گرفت.

مالیات خانه‌های خالی چند میلیون تومان است؟
مالیات خالی بودن یک واحد مسکونی با قیمت میانگین مترمربعی ۸۰ میلیون تومان نزدیک به ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.
طبق قانون جدیدی که در ۱۶ اردیبهشت ماه به تصویب نهایی شورای نگهبان رسید، مهر تازه‌ای بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی زده شده است.
براساس بررسی‌های صورت گرفته و با استناد به فرمول این مالیات و میانگین قیمت مسکن در تهران مالیات بر خانه‌خالی در سال اول، رقمی نزدیک به «یک ماه اجاره‌بها» است و برای سال دوم، معادل ۲ ماه اجاره‌بهای ماهانه. به عنوان مثال برای یک واحد مسکونی با قیمت میانگین مترمربعی ۸۰ میلیون تومان، مالیات خالی بودن آن نزدیک به ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

نظر شما