شناسهٔ خبر: 66615495 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خسارت ۵۴۲۸۰ میلیارد ریالی سیل اردیبهشت به خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خسارت سیل اردیبهشت خراسان جنوبی ۵۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال برآورد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، محمدعلی آخوندی، امروز_ یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت اظهار کرد: دو مرحله سیل ناشی از بارش‌های رگباری در ششم و پانزدهم اردیبهشت که بالغ بر ۱۰۵ میلی‌متر -معادل بارندگی‌های دو سال گذشته -گزارش شد به ۱۱ شهرستان، ۳۰ شهر و بیش از ۴۰۰ روستای استان خسارت‌هایی وارد کرد.

وی افزود: در اثر این دو سیل، حجم وسیعی از زیرساخت‌های راه‌ها، شریان‌های حیاتی (آب، برق، گاز)، مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، چاه‌های کشاورزی، قنوات، طرح‌های عمران شهری و روستایی و بخش مسکونی به طور جدی آسیب دید.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: خسارت‌های وارده ۵۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال معادل پنج هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: در بخش مسکونی به ۳۶۷ واحد مسکونی شامل ۲۹۰ واحد روستایی و ۷۷ واحد شهری بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد آمد.

آخوندی با بیان اینکه در این اتفاق هزار و ۷۸ رأس دام تلف شدند، اظهار داشت: ایل راه‌های عشایری استان به طور کلی تخریب شدند و ۳۵۳ رشته قنات در حوزه روستایی و عشایری هم بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

وی ادامه داد: به تعدادی از بندهای خاکی و سیل‌بندهای حفاظتی شهری و روستایی نیز خسارت جدی وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی با اشاره به گزارش اکیپ‌های ارزیابی خسارت، تصریح کرد: در این ارزیابی‌ها، خسارت وارده به بخش راه بیش از ۳۱ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال، بخش کشاورزی بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال، بخش عمران شهری هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال، بخش عمران روستایی هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال و سایر بخش‌ها هم بالغ بر دو هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

وی متذکر شد: گزارش‌ها با مستندات لازم به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه شده است که این گزارش‌ها پیگیری خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جریان سیل اردیبهشت اظهار داشت: برگزاری کنکور ویژه دانش‌آموزان شهرستان زیرکوه برای نخستین‌بار در کشور با پیگیری استاندار و مساعدت سازمان سنجش، ارائه هشدارها جهت اقدام و در قالب مکاتبه به دستگاه‌ها و رسانه‌ها که واکنش به‌موقع را سبب شد و نیز حضور سریع مسئولان در مناطق آسیب دیده، رصد میدانی شرایط و اقدام سریع از مهمترین کارهایی است که در این سیل به طور ویژه انجام شد.

وی ادامه داد: انسداد سریع محورهای ناایمن با تعامل بین بخشی، نجات افراد گرفتار در سیلاب توسط هلال‌احمر، تخلیه به‌موقع روستاهای در معرض خطر، استفاده از توان نیروی انسانی و ماشین‌آلات سنگین بسیج، ارتش، پیمانکاران و بخش خصوصی نیز از جمله این اقدامات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به نیازهای استان برای مقابله با بحران گفت: لزوم بازگشایی هر چه سریع‌تر راه‌های روستایی و ایمن‌سازی موقت آنها با تزریق اعتبارات ملی از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها، بازگشایی قنوات در کوتاه مدت، تأمین اعتبار خرید ماشین‌آلات برای بخش خصوصی در راستای تسریع در روند خدمات‌رسانی در شرایط بحرانی، تأمین اعتبارات بلاعوض معیشتی فوری برای آسیب‌دیدگان مناطق شهری و روستایی از جمله نیازهایی است که باید با فوریت دنبال شوند.

وی افزود: ضعف اجرایی و عملیاتی دستگاه‌های امدادی به واسطه کمبود شدید نیروی انسانی تخصصی و عملیاتی از جمله راننده ماشین‌آلات سنگین، قدیمی بودن تجهیزات و ماشین‌آلات امدادی و راهسازی، ضعف در انجام اقدامات مقابله‌ای مناسب در بحران‌ها به واسطه کمبود تجهیزات و عمر بالای امکانات در اختیار حوزه‌های مرتبط از جمله مواردی است که شرایط مقابله‌ای استان در بحران‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

آخوندی تأکید کرد: جهاد کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات کشاورزان از هر منبع اعتباری به ویژه از حوزه ملی، اقدام کند.

نظر شما