شناسهٔ خبر: 66614716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به بهانه روز جهانی گونه های در معرض خطر؛

25 گونه جانوری خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض

خبرگزاری صدا و سیما

25 گونه جانوری خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض قرار دارد.

صاحب‌خبر -

25 گونه جانوری خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: خراسان جنوبی هم اکنون ۱۲ منطقه چهارگانه شامل ۹ منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه، آرک و گرنگ، شاسکوه، مظفری، باقران، کمر سرخ، پطرگان، استند و پلنگ آباد و ۳ پناهگاه حیات وحش نای بندان طبس، کجی نمکزار نهبندان و رباط شور دارد که حدود ۱۵ درصد از مساحت استان را شامل می‌شود.

حاتمی افزود: تنوع سیما و مناظر در عرصه خراسان جنوبی سبب میزبانی وحضور متنوع حیات وحش گیاهی و جانوری شده است، اما این غنای گونه‌ای نباید موجب غرور شود؛ چراکه برابر طبقه بندی ملی گونه‌های جانوری، ۲۵ گونه از گونه‌های استان خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض قرار دارد و ۸۸ گونه حمایت و حفاظت شده است.

وی گفت: همچنین ۱۴ گونه از رده‌های جانوری خراسان جنوبی در فهرست سرخ IUCN قرار دارد و نیز ۴۵ گونه جانوری استان در ضمیمه‌های کنوانسیون CITES واقع شده اند و اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند و در خطرانقراض مثل یوزپلنگ ایرانی درپناهگاه حیات وحش نای بندان طبس، هوبره آسیایی در دشت کریزان شهرستان زیرکوه و... اقدام لازم انجام نشود، درآینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض اینگونه‌های ارزشمند در استان و کشور خواهیم بود و به سرنوشت گونه‌هایی همچون شیرایرانی وببرمازندران که امروز جز نامی از آنها باقی نمانده و در کمتر از یک قرن گذشته منقرض شده‌اند، دچارخواهند شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: از جمله گونه‌های شاخص استان مندرج در فهرست رده بندی ملی حفاظتی گونه‌های مهره دار می‌توان به پستانداران شامل یوزپلنگ، پلنگ، گربه پالاس، گربه شنی (در معرض خطر انقراض). سیاه گوش، کاراکال، قوچ و میش، کل و بز، آهو، جبیر، شاه روباه، کفتار، زرده بر، گربه وحشی و روباه شنی (حمایت و حفاظت شده)، پرندگان شامل هوبره، عقاب طلایی، بحری، پلیکان پا خاکستری، هما، کرکس سیاه، کرکس مصری (در معرض خطر انقراض)، زاغ بور، پلیکان سفید، فلامینگو، درنای معمولی، حواصیل ها، لک لک ها، اردک مرمری، بوتیمار کوچک، تمامی پرندگان شکاری و گوشتخوار از قبیل سایر عقاب ها، بازها، قوش ها، قرقی ها، کرکس ها، بوف، جغدها، کورکورها، سنقر‌ها و سارگپه‌ها (حمایت و حفاظت شده)، خزندگان شامل بزمجه بیابانی، افعی شاخدار ایرانی، کفچه مار کبری (در معرض خطر انقراض)، سوسمار خاردم ایرانی، آگاماها، گکو‌ها و لاسرتا‌ها (حمایت و حفاظت شده) اشاره کرد.

هر ساله در سومین جمعه ماه می، هزاران نفر در سراسر جهان با مراسم مختلف آگاهی رسانی و آموزشی، در برنامه‌های اقدام عملی برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید و در خطر انقراض، در روز جهانی گونه‌های در معرض خطر (Day Species Endangered) شرکت می‌کنند که در سال جاری این روز با ۱۷ می ۲۰۲۴ میلادی برابر با ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مصادف شده است.

روز جهانی گونه‌های در معرض خطر، برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ برای آگاهی از میزان شکنندگی حیات زیست‌مندان تعیین شد که چگونگی و چرایی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر از آسیب‌ها و اهمیت آن را به ما یادآوری می‌کند و بر این اساس، اقدامات ضروری برای معکوس کردن سرنوشت حیاتی‌ترین گونه‌های در خطر تهدید و انقراض، حمایت از احیای زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های آنها و ترویج استفاده پایدار از آنها توسط بشر به شدت مورد نیاز است.

 

نظر شما