شناسهٔ خبر: 66614637 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

رئیس انجمن روابط عمومی چهارمحال و بختیاری:

برندسازی ظرفیت‌های استان از اهداف انجمن روابط عمومی است

محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی گفت: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در بخش‌های دولتی و خصوصی، بتوان در جهت ارتقاء سطح حرفه‌ای روابط عمومی و برندسازی استان چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، دامپروری، صنایع، گردشگری، علم، فرهنگ و... گام‌های مثبتی برداشته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، نشست مشترک اعضای شورای نمایندگی انجمن روابط عمومی ایران در استان چهارمحال و بختیاری با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در راستای ایجاد همکاری‌های مشترک انجام شد.

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در این دیدار گفت: روابط عمومی‌ها، حلقه واسط میان مردم و مسئولین هستند و یکی از مسائل مربوط به حوزه تخصصی روابط عمومی‌ها و اقناع افکار عمومی در چهارمحال و بختیاری، آن است که ذیل مجموعه دولتی، شورایی با عنوان شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها فعالیت می‌کند و براساس تعاملی که با مجموعه‌های دولتی دارد، امور را پیش می‌برد؛ اما نوعی خلأ در فضای مربوط به حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی وجود دارد که فعال شدن انجمن در استان می‌تواند پیوندهای لازم در این رابطه را برقرار کند.

عمده تمرکز رسانه‌ها روی بخش دولتی است در حالیکه بخش خصوصی سهم مهم‌تری در گردش مالی کشور و استان دارد

وی با اشاره به اینکه عمده تمرکز رسانه‌ها متوجه بخش دولتی است و جریان رسانه‌ای، توجه کمتری به بخش‌ خصوصی دارد، تصریح کرد: این موضوع در حالی روی می‌دهد که بخش غیردولتی سهم مهم‌تری در گردش مالی کشور و استان، دارد و تناسب صحیحی میان این بخش با حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شکل نگرفته است.

احمدی ادامه داد: تلاش بسیاری برای رساندن چهارمحال و بختیاری به سطح مناسبی از توسعه‌یافتگی و پیشرفت در حال انجام است اما انتظارات در این رابطه بیشتر متوجه بخش دولتی است؛ درصورتی‌که بخش‌های غیردولتی می‌تواند اثرگذاری مهم‌تری در این امر داشته باشد که نیاز است، تقویت روابط عمومی‌های این حوزه به شکل بهتری پیگیری شود تا نقش این بخش نیز برای عموم، مشخص‌تر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری حجم پایین تولیدات خبری و رسانه‌ای در استان را یادآور شد و گفت: اگر مجموع روابط عمومی‌های استان در بخش‌های دولتی و غیردولتی با تمام ظرفیت و توان پای‌کار باشند علاوه بر تنوع‌بخشی به تولیدات رسانه‌ای و جنبه‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌توان انتظار ارتقای سطح کیفی این تولیدات و طرح آن در سطح ملی را نیز داشت.

کادرپروری و آموزش در حوزه روابط عمومی یکی از نیازهای استان است که انجمن روابط عمومی با استقلالی که دارد می‌تواند موفق‌تر عمل کند

وی موضوع کادر پروری و ارائه آموزش‌های حوزه روابط عمومی را هم از نیازهای استان بیان کرد و افزود: شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها اقداماتی را در این رابطه به پیش می‌برد اما به نظر می‌رسد با توجه به استقلال انجمن روابط عمومی، این مجموعه در این خصوص باید موفق‌تر عمل کند.

احمدی در ادامه تصریح کرد: تدوین اطلس رسانه‌ای چهارمحال و بختیاری از مسائلی است که نیاز به بررسی‌های کارشناسی و امور پژوهشی دارد، اینکه چه تعداد رسانه در استان در چه فضایی مشغول به فعالیت است از جمله داده‌هایی به شمار می‌رود که قابل‌احصا است ولی آنچه به ضریب انتشار، مخاطب شناسی و سمت‌وسوی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این تعداد رسانه منتهی می‌شود نیازمند اطلاعات دقیق‌تری است.

وی یادآور شد: این اطلاعات و تحلیل صحیح آن‌ها در اطلس رسانه‌ای استان می‌تواند به عنوان پایه برخی فعالیت‌های روابط عمومی‌ها مورداستفاده باشد که در این مورد هم انجمن روابط عمومی بنا به رسالت و تخصص خود امکان نقش‌آفرینی در شناخت و تعیین نیاز روابط عمومی‌ها از این اطلس را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ساختار روابط عمومی‌ها در استان، شرایط مطلوبی ندارد و نیاز است توجه جدی‌تری به آن شود، گفت: چهارمحال و بختیاری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل‌توجهی برخوردار است که باید با استفاده از ابزار روابط عمومی به خوبی معرفی شود اما زبان گویا و فنون این حوزه که بتواند به شکل مؤثری کار را به سرانجام برساند همچنان در استان شکل نگرفته است که امید می‌رود انجمن با ارتباط‌گیری مؤثر با صاحب‌نظران به رفع این مشکل کمک کند.

روابط عمومی که دچار ضعف باشد می‌تواند قوی‌ترین عملکرد سازمانی را به بدترین عملکرد تبدیل کند

همچنین در ادامه دیدار، محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی رئیس انجمن روابط عمومی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه روابط عمومی هر سازمانی، نشان دهنده عملکرد آن سازمان است، گفت: یکی از وظایف روابط عمومی، به نمایش گذاشتن عملکرد و فعالیت‌های گروهی است و هر سازمانی که روابط عمومی آن دچار ضعف باشد، قوی‌ترین عملکردها را به بدترین کارکرد، تبدیل می‌کند.

وی افزود: از طرفی دیگر، روابط عمومی قوی، در موقعیت‌های بحرانی، می‌تواند با اقدام حرفه‌ای درست، به‌موقع، بحران‌ها را مدیریت و سازمان یا گروهی را نجات دهد.

اسماعیل‌پور اشکفتکی اظهار کرد: روابط عمومی به عنوان یک پل ارتباطی، میان سازمان و مشتریان، می‌بایست نسبت به ایجاد ارتباط با مشتریان و تعامل سازنده بین مسئولان سازمانی با ارباب رجوع، اهتمام ورزیده و تصویر مطلوبی از سازمان در ذهن مشتری، ساخته که نهایتاً منجر به رضایت مشتری از سازمان می‌شود؛ این عمل بصورت دوطرفه است و منافع سازمانی هم ذیل لوای همین مقوله، می‌بایست تأمین شود.

رئیس انجمن روابط عمومی چهارمحال و بختیاری بااشاره به ارتقاء جایگاه روابط عمومی‌ها گفت: نیروهای فعال در این عرصه، در گذشته، از جایگاه مناسبی و پراهمیتی، برخوردار نبودند و این موضوع وابسته به نظر مدیران بود که روابط عمومی‌ها را از این جایگاه خارج و به یک واحد مهم، تبدیل کنند.

در رویکرد جدید، روابط عمومی‌ از حالت اجرایی به جایگاه مشاورتی میل پیدا کرده است

وی ادامه داد: روابط عمومی در گذشته بیشتر یک جایگاه اجرایی بود و این امر خارج از شأن یک فرد در روابط عمومی محسوب می‌شد؛ اما در رویکرد جدید، این موضوع، به مرور زمان، دستخوش تغییرات شد و خوشبختانه، جایگاه روابط عمومی، از حالت اجرایی به جایگاه مشاورتی میل پیدا کرد؛ با این حال، شاهدیم که هم‌چنان این جایگاه، در بعضی از سازمان‌ها، احیا نشده و این تغییر، می‌بایست به‌واسطه مدیران بالادست سازمانی، شکل گیرد.

محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی یادآور شد: انجمن روابط عمومی ایران با بیش از 30 سال سابقه، باقدمت‌ترین سازمان مردم‌نهاد مجموعه وزارت کشور محسوب می‌شود که وظیفه آن آموزش و تربیت نیروی توانمند روابط عمومی، تحقیقات و پژوهش، برگزاری همایش و نشست علمی تخصصی در حوزه روابط عمومی و از این دست فعالیت‌هاست که در نتیجه، به ارتقاء سطح روابط عمومی در کشور کمک می‌کند و نمایندگی این انجمن در استان چهارمحال و بختیاری، متناظر این فعالیت‌ها و اقدامات کشوری را در این حوزه، اجرا می‌کند.

رئیس انجمن روابط عمومی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در بخش‌های دولتی و خصوصی، بتوان در جهت ارتقاء سطح حرفه‌ای روابط عمومی و برندسازی استان چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف دارای ظرفیت از جمله کشاورزی، دامپروری، صنایع، گردشگری، علم، فرهنگ و... گام‌های مثبت و مؤثری برداشته شود که قطعاً این اقدامات جزء اولویت‌های نمایندگی انجمن روابط عمومی ایران در استان است.

گفتنی است، در این نشست درباره ضرورت آسیب‌شناسی فضای رسانه‌ای استان و نقش روابط عمومی‌ها در کاهش این آسیب‌ها، چگونگی عضوگیری انجمن در استان و فراهم شدن مقدمات اجرای برنامه‌های متنوع به‌ویژه شناسایی فعالان و ارائه آموزش‌های هدفمند و نحوه همکاری انجمن با شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها و شورای اطلاع‌رسانی استان نیز گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

خبرنگار: سمیه کریمی

انتهای پیام/

نظر شما