شناسهٔ خبر: 66613407 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگوی ایبنا با یک نویسنده در نمایشگاه کتاب؛

کمبود اسطوره‌سازی در حوزه کودک و نوجوان مسئله‌ای جدی است

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات مقاومت و کودک و نوجوان گفت: کودکان در دنیای امروز با شخصیت‌های ذهنی بیشتر از شخصیت‌های حقیقی آشنا هستند و این خود بیانگر کمبود اسطوره‌سازی در این حوزه است.

صاحب‌خبر -

محمد حسین‌خانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه یکی از دلایل برای چاپ کتاب‌هایی با موضوع محوری شهدا، مسئله کمبود اسطوره‌سازی است، اظهار کرد: در تاریخ دفاع مقدس کشور ما تعداد زیادی شهید و اسطوره وجود دارند که می توان از آنان یاد کرد و الگوی همه سنین به‌ویژه رده سنی کودکان باشند.

وی افزود: کتاب یکی از منابع مهم و الهام‌بخش برای تهیه فیلم است، پس تا زمانی که نتوانیم کتاب‌هایی با محتوای ارزشمند معرفی الگوهای ملی به چاپ برسانیم، نمی‌توان انتظار داشت فیلم‌هایی در این باره ساخته شود؛ اگر این عمل به درستی انجام نشود ما کاملاً با تهاجم فرهنگی روبه‌رو خواهیم شد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات مقاومت و کودک و نوجوان با اشاره به آثار تالیفی خود در حوزه کودک و نوجوان گفت: در حوزه کودک و نوجوان «من قاسم سلیمانی هستم»، «مثل بابا قهرمان»، «می‌خواهم تکاور باشم» و «در جستجوی لاله‌ها» از جمله آثاری هستند که با قلم من به تحریر درآمده که از این آثار «من قاسم سلیمانی هستم» پربازدیدترین اثر شناخته شد که تاکنون به چاپ ۸۰ رسیده است.

وی با بیان آغاز روایت نویسندگی گفت: اولین کتابی که به چاپ رسید «بابا کی می‌آیی؟» بود که داستان آن درباره شهید جاوید الاثر محمود میرافضلی است؛ با تحقیقات متعدد دریافتم که داستان زندگی این شهید بزرگوار از لحاظ تصویر و روایت می‌تواند برای چاپ کتاب مناسب باشد، اما نویسندگانی که در این حوزه فعالیت انجام می‌دادند راضی به نوشتن این اثر نشدند و به دنبال شهدای شاخص بودند.

حسین‌خانی افزود: همین امر باعث شد تا ویژه‌نامه‌ای در سالگرد «شهید جاویدالاثر محمود میرافضلی» تهیه کنم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و پس از بررسی‌های مختلف محتوایی به چاپ ششم نیز رسید.

وی در ادامه به چاپ آثار جدید خود اشاره و عنوان کرد: کتابی تاریخی با موضوع زادگاه شهید حاج قاسم سلیمانی در دست انجام است که به علت شرایط تحقیقاتی آن و شروع این فرآیند از صفر مقداری به طول انجامیده است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات مقاومت و کودک و نوجوان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده، افزود: حس تکلیف من نسبت به شهدا به ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی علت انجام تمامی تحقیق‌ها و پژوهش‌ها بود و همواره ادای تکلیفم را لازم می‌دانستم و همین امر باعث قدم برداشتن در این مسیر شد که تاکنون ۸ عنوان کتاب با قلم من به چاپ انبوه رسیده است.

وی با اشاره به آثار دیگر خود ادامه داد: «پای پیاده» روایت سفرنامه اربعین» و «مرد لحظه‌ها» از دیگر آثار پرمخاطب من که تاکنون به چاپ‌های بعد رسیده است.

نظر شما