شناسهٔ خبر: 66612363 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نمایشگاه کتاب به وسعت ایران - ۱۸

نمایشگاه‌ کتاب مجازی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تجربه‌ای فراگیرتر می‌شود

گلستان- مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری تخصصی کامپیوتر (گرایش هوش مصنوعی) معتقد است: نمایشگاه‌های کتاب مجازی با بهره‌مندی بیشتر از هوش مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای فراگیر و تعاملی برای علاقه‌مندان به کتاب فراهم آورده و فرصت‌های نوینی را برای ناشران و نویسندگان به ارمغان بیاورد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سید حسن حسینی نژاد: سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه کار خود را با شعار «بخوانیم و بسازیم» آغاز کرد و تا بیست و نهم اردیبهشت‌ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

هم‌زمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید را برای علاقه‌مندان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مهیا کرده است.

در ایام برپایی نمایشگاه کتاب، به سراغ مریم سادات حسینی، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری تخصصی کامپیوتر (گرایش هوش مصنوعی) و مسئول مرکز رشد حوزه هنری استان گلستان رفتیم. او که در این حوزه آثاری نیز قلمی کرده است، پس از بررسی کامل سایت میزبان بخش مجازی کتاب تهران و کلیات رویداد نمایشگاه کتاب با محوریت «تحول دیجیتال در نمایشگاه‌های کتاب» پیشنهادها و نکاتی خواندنی را ارائه کرد که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

از مجازی شدن تا تعامل بیشتر

حسینی با اشاره به اینکه با پیشرفت فن‌آوری و نقش رو به رشد هوش مصنوعی، نمایشگاه‌های کتاب جان تازه‌ای گرفته‌اند و هم‌اکنون به‌صورت مجازی نیز برگزار می‌شوند، گفت: این تغییر فرصت‌های جدیدی برای دسترسی گسترده‌تر و ارتباط مؤثرتر فراهم آورده است اما برای موفقیت بیشتر نمایشگاه‌های مجازی کتاب لازم است چند اصل کلیدی رعایت شود.

وی افزود: استفاده از پلتفرم‌های قدرتمند که امکاناتی چون چت زنده، وبینارها و تورهای مجازی غرفه‌ها را فراهم می‌کنند، ضروری است. همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای پیشنهاد کتاب‌ها بر اساس علایق کاربران، تجربه‌ای شخصی‌تر و غنی‌تر را به ارمغان می‌آورد.

حسینی ادامه داد: فراهم آوری بستری برای برگزاری جلسات تعاملی با نویسندگان و متخصصین صنعت نشر که امکان پرسش و پاسخ مستقیم را به بینندگان می‌دهد و فراهم آوردن امکانات لازم برای افراد با نیازهای خاص، مانند تبدیل متن به گفتار برای نابینایان و برنامه‌های کمکی برای کم‌شنوایان نیز قابل‌توجه است.

حسینی بهره‌گیری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای جذب بیشتر مخاطبان و دعوت از آن‌ها به شرکت در نمایشگاه را مهم برشمرد و گفت: اطمینان از وجود تیم پشتیبانی فنی قدرتمند برای حل سریع مشکلات فنی احتمالی کاربران امری مهم است که باید بدان توجه نشان داد.

وی گفت: با در نظر گرفتن این موارد، نمایشگاه‌های کتاب مجازی می‌توانند تجربه‌ای فراگیر و تعاملی برای علاقه‌مندان به کتاب فراهم آورده و فرصت‌های نوینی را برای ناشران و نویسندگان به ارمغان بیاورند.

نمایشگاه‌ کتاب مجازی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تجربه‌ای فراگیرتر می‌شود

راه‌های جدید برای ارتقاء تجربه کاربری

حسینی در ادامه عنوان کرد: در راستای ارتقاء تجربه مجازی نمایشگاه‌های کتاب و به‌منظور فراهم آوردن یک محیط تعاملی و جذاب‌تر، استفاده از فناوری‌ها و رویکردهای نوینی را پیشنهاد می‌کنم.

وی افزود: ایجاد یک محیط غوطه‌ور کننده که کاربران می‌توانند با استفاده از هدست‌های VR، غرفه‌های نمایشگاه کتاب را به‌طور سه‌بعدی و از نزدیک تجربه کنند و با نویسندگان و دیگر شرکت‌کنندگان تعامل داشته باشند جذاب و مخاطب پسند است.

این مدرس گلستانی ادامه داد: ترغیب کاربران به مشارکت فعال‌تر از طریق المان‌های بازی مانند امتیازدهی، مدال‌ها و جوایز برای انجام فعالیت‌هایی چون شرکت در نظرسنجی‌ها و وبینارها و نیز ارائه تورهای خودکار با امکان تعامل صوتی برای ارائه اطلاعات پیرامون نویسندگان مختلف، کتاب‌های جدید و غرفه‌ها که با یک کلیک فعال می‌شوند نیز در ارتقاء تجربه مجازی نمایشگاه‌های کتاب نقش‌آفرین است.

مریم سادات حسینی در همین راستا افزود: امکان مرور و خرید کتاب‌های دیجیتالی یا صوتی در محیطی مجازی و تعاملی، برگزاری جلسات زنده با نویسندگان و کارشناسان برای مشارکت بینندگان و پرسش و پاسخ مستقیم، استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های رفتاری و ارائه توصیه‌های محتوایی متناسب با علایق کاربران، ایجاد فضاهای خصوصی که در آن‌ها خوانندگان می‌توانند به‌صورت مستقیم و شخصی‌تر با نویسندگان گفتگو کنند را نیز قابل‌توجه می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع این رویکردها می‌توانند نمایشگاه‌های کتاب مجازی را به یک تجربه بی‌نظیر و هیجان‌انگیز تبدیل کنند که فراتر از محدودیت‌های تجربیات سنتی عرضه می‌کند.

تجربه‌ای فراتر از معمول

حسینی در بخش دیگران از سخنان خود گفت: به‌منظور ارتقاء تجربه نمایشگاه‌های کتاب مجازی، طیف وسیعی از فناوری‌ها و رویکردهای نوین پیشنهادشده است که می‌توانند تجربه کاربری را به سطوحی کاملاً استثنایی و به‌یادماندنی بالا ببرند، مثلاً استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای شبیه‌سازی عطر کتاب‌های نو و صدای ورق زدن آن‌ها، به همراه دستکش‌های VR که حس لامسه را تقلید می‌کنند.

وی افزود: اپلیکیشن واقعیت افزوده «Augmented Reality Application» یا مخفف آن «AR App» که با اسکن کاور کتاب، ویدیوهای مصاحبه نویسندگان و خلاصه‌های انیمیشنی کتاب‌ها را نمایش می‌دهند نیز تجربه خوش‌آیندی است.

حسینی ادامه داد: برگزاری جلسات زنده با نویسندگان بین‌المللی و ترجمه زنده با امکان مشارکت مخاطبان از سراسر دنیا، اجرای داستان‌های کتاب توسط بازیگران و نریتورها به‌صورت نمایش‌های مجازی زنده که تعاملات داستانی بر اساس انتخاب‌های مخاطبین پیش می‌رود و نیز برپایی کارگاه‌هایی که در آن‌ها شرکت‌کنندگان می‌توانند داستان‌ها را آغاز کرده و سایرین به آن ادامه دهند، تحت هدایت نویسندگان مشهور در همین راستا می‌تواند محقق شود.

وی استفاده از نسخه‌های هوش مصنوعی نویسندگان مشهور برای پاسخگویی به سؤالات کاربران درباره آثار و سبک‌های نویسندگی آن‌ها را جذاب قلمداد کرد و افزود: ایجاد محیط‌هایی که کاربران می‌توانند نقش‌های شخصیت‌های کتاب را ایفا کنند و در سناریوهای داستانی مختلف فعالیت داشته باشند و کارگاه‌هایی که در آن هوش مصنوعی به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا داستان‌های خود را آغاز کرده و ادامه دهند نیز لذت بهره‌مندی از این رویداد را دوچندان می‌کند.

نمایشگاه‌ کتاب مجازی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تجربه‌ای فراگیرتر می‌شود

ایجاد فضاهای تعاملی

حسینی در ادامه پیشنهاد داد: ایجاد فضاهای مجازی تعاملی برای کودکان باشخصیت‌های داستانی و فعالیت‌های تعلیمی، فراهم آوردن ترجمه چندزبانه برای سمینارها و پنل‌های امکان‌پذیر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و ایجاد فضاهای تعاملی برای نقد و بررسی کتاب‌ها و بخش‌هایی که کاربران می‌توانند در آن به تبادل‌نظر و بحث درباره کتاب‌ها بپردازند نیز میسر و جذاب است.

حسینی افزود: ارائه دسترسی‌های اختصاصی و محتوای منحصربه‌فرد برای بازدیدکنندگان ویژه، ایجاد نمایشگاه‌های هنری مجازی که بر اساس کتاب‌ها و شخصیت‌های ادبی شکل‌گرفته‌اند آن‌هم با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، ایجاد فضاهای مجازی که در آن نویسندگان به‌طور زنده داستان‌هایی را خلق یا ویرایش کنند و درحالی‌که تماشاگران می‌توانند این فرآیند را مشاهده و بازخورد دهند نیز به نظرم می‌تواند نمایشگاه را جذاب‌تر کند.

وی بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای خلق داستان‌های کوتاه بر اساس ورودی‌های کاربران که اجازه می‌دهد شخصیت‌ها، تنظیمات و عناصر داستان انتخاب شوند و نیز طراحی نمایشگاه‌های مجازی متنوع بر اساس ژانرهای خاص مانند علمی تخیلی یا جنایی که بازدیدکنندگان می‌توانند در محیط‌های سه‌بعدی قدم بزنند را پیشنهاد داد.

هوش مصنوعی و خلق آثار

حسینی ایجاد پروفایل‌های مجازی برای نویسندگان شامل ویدئوها، مصاحبه‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی که بازدیدکنندگان بتوانند در فضای مجازی با آن‌ها تعامل داشته باشند را کاربردی و مؤثر دانست و گفت: دعوت از هنرمندان برای خلق آثاری بر اساس تفسیر کتاب‌ها و نمایش آن‌ها در گالری‌های مجازی، طراحی تجربیات واقعیت مجازی که کاربران بتوانند بخش‌های کلیدی داستان‌ها را در یک محیط تعاملی تجربه کنند نیز ازجمله اقداماتی است که باور دارم این رویداد فرهنگی را خاطره‌انگیزتر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق داستان‌ها و شعرهای جدید با الهام از سبک نویسندگان معروف و ایجاد گالری‌های مجازی برای نمایش آثار هنری و تصاویر مرتبط با کتاب‌ها در فضای سه‌بعدی جذاب به نظر می‌رسد، گفت: برگزاری مسابقات نویسندگی با اعطای جوایز بر اساس رأی‌گیری مخاطبان به نظرم نیز می‌تواند شکل بگیرد.

حسینی ضمن دعوت از عموم مردم به حضور و بهره‌مندی از رویداد بزرگ فرهنگی نمایشگاه کتاب، در خاتمه گفت: این ایده‌ها و تکنیک‌ها می‌توانند نمایشگاه کتاب مجازی را به یک رویداد جذاب و پویا تبدیل کنند و تجربه‌ای نوآورانه و فراگیر را برای علاقه‌مندان به کتاب و خواندن فراهم آورد.

نمایشگاه‌ کتاب مجازی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تجربه‌ای فراگیرتر می‌شود

به گزارش ایبنا، افرادی که نمی‌توانند به صورت حضوری از نمایشگاه بازدید کنند اما دلشان نزد نمایشگاه کتاب است و می‌خواهند از فرصت خرید از نمایشگاه استفاده کنند، می‌توانند طی شش مرحله از طریق سامانه book.icfi.ir کتاب‌هایی را که دلشان می‌خواهند از این نمایشگاه خریداری کنند.

گفتنی است؛ «خانه کتاب و ادبیات ایران» به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاست‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از نشر کشور با همکاری بانک ملی ایران، در «سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» اقدام به توزیع بن اعتباری خرید برای اعضای هیئت‌علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور کرده است که امکان استفاده از بن کارت تخفیف در خرید حضوری وجود ندارد و مختص بخش مجازی این رویداد بزرگ فرهنگی است.

نظر شما