شناسهٔ خبر: 66612282 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کارخانه های تولیدکننده لوله بدون درز در ایران

صاحب‌خبر -

کارخانه های تولیدکننده لوله بدون درز در ایران

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز از لوله‌های مهم و کاربردی است که به‌دلیل مقاومت و تحمل بالا در بسیاری از صنایع مهم کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. معرفی انواع کارخانه لوله بدون درز به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند گزینه‌های بیشتری برای انتخاب برند در اختیار داشته باشند. کارخانه هایی چون لوله و نورد اهواز، کاوه ایرانیان، ساوه، فولاد صنعت، گستر اسفراین، پروفیل فولادی اصفهان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران از جمله تولیدکنندگان لوله مانیسمان یا بدون درز است که به در بازار فولاد بسیار شناخته شده هستند که بسته به کیفیت و برند، قیمت لوله مانیسمان در رده های 40 و 80 که بیشتر رایج هستند، متفاوت خواهد بود.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان به لوله‌ای فولادی گفته می‌شود که دارای ساختاری بدون درز است و به‌همین دلیل استحکام بالایی در برابر نفوذ مواد به جداره‌ها دارد. به‌ هنگام تولید این نوع لوله از روش‌ های جوش فلزات استفاده نمی‌شود و بنابراین، بدنه آن یک‌دست و بدون درز خواهد بود. لوله مانیسمان به‌دلیل عدم وجود درز جوشکاری، در بسیاری از صنایع حساس و به‌عنوان لوله فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌دلیل همین ویژگی بدون درز بودن سراسر این لوله، از آن در خطوط انتقال آب، نفت و گاز، خطوط فشار قوی و خطوط هیدرولیکی استفاده می‌شود. درز جوش لوله‌ها محل مناسبی برای خوردگی بوده و در طول زمان باعث خرابی و نشت لوله خواهد شد. به‌همین دلیل لوله‌های مانیسمان که فاقد درز هستند، محصولاتی مناسب برای انتقال مواد شیمیایی و خورنده محسوب می‌شوند.

نحوه تولید لوله مانیسمان

برای تولید لوله‌های دیگر از برش، شکل‌دهی، جوشکاری و غلتک‌کردن ورق استفاده می‌کنند. اما در تولید لوله مانیسمان از مقاطع فولادی به‌صورت شمش استفاده می‌شود. برای تولید لوله مانیسمان از روش ‌های متفاوتی استفاده می‌شود که همین امر نیز باعث اختلاف قیمت این محصول از کارخانه مختلف شده است.

از جمله روش‌ های تولید لوله مانیسمان می ‌توان به ریخته ‌گری گریز از مرکز، ریخته‌گری پاششی و اکستروژن شمش فولادی اشاره کرد. لوله‌ های تولید شده از طریق هر یک از این روش‌ ها دارای خواص متفاوتی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. کارخانه لوله بدون درز براساس تجهیزات و توانمندی‌ هایی که دارد، از هرکدام از این روش ‌ها برای ساخت لوله مانیسمان استفاده می ‌کند.

چه کارخانه هایی لوله مانیسمان تولید می کنند؟

با توجه به متفاوت ‌بودن روش تولید لوله مانیسمان، کارخانه‌ های اندکی پا به عرصه تولید آن گذاشته‌ اند. این کارخانه‌ ها توانسته ‌اند با تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردها، نیاز کشور را به این محصول تا حدودی رفع کنند. در ادامه به معرفی این کارخانه ‌ها می‌ پردازیم.

لوله و نورد اهواز

لوله و نورد اهواز اولین کارخانه تولیدکننده لوله بدون درز در خاورمیانه است که با دستیابی به تکنولوژی Push Bench می‌ تواند انواع لوله از جمله لوله مانیسمان را تولید و روانه بازار کند. لوله‌ های مانیسمان این کارخانه بر حسب استانداردهای API، ASTM، DIN و IPS و در قطرهای 0.5 تا 6 اینچ ساخته می ‌شوند.

لوله مانیسمان کاوه ایرانیان

کارخانه کاوه ایرانیان فعالیت خود را به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین تولیدکنندگان انواع لوله‌ های فولادی در سال 1382 آغاز کرد. این شرکت اولین تولیدکننده لوله بدون درز دقیق به روش گرم و سرد است که با ارتقاء خط تولید خود، انواع لوله‌ های مانیسمان را با کیفیتی مطلوب به بازار عرضه می ‌کند.

این کارخانه تولیدکننده لوله بدون درز، محصولات خود را تحت استانداردهای آمریکا، انگلستان و ژاپن تولید می‌کند. از جمله محصولات پرکاربرد این کارخانه در صنعت می ‌توان به لوله مانیسمان رده 20 و لوله مانیسمان رده 40 سایز 5 اشاره کرد.

لوله مانیسمان ساوه

کارخانه ساوه فعالیت خود را در سال 1354 و با هدف تولید انواع لوله آغاز کرد. این کارخانه سالانه 50 هزار تن لوله را به بهره‌ برداری می ‌رساند. لوله‌ های مانیسمان این کارخانه به روش ERW و در سایزهای 6 تا 12 متر تولید می‌ شوند. این شرکت لوله‌ های بدون درز خود را بر اساس استانداردهایDIN 2441- DIN 2440، BS 1387( L, M, H) و استانداردهای ملی ISIRI 3360 و ISIRI 3765 تولید و عرضه می ‌کند.

شرکت فولاد صنعت

شرکت فولاد صنعت لوله ‌های مانیسمانی با قابلیت تجمل فشار و دمای بالا در حالت تماس با بخارات مختلف تولید می‌ کند. از لوله‌ های بدون درز این شرکت در صنایعی مانند صنایع دارویی و غذایی استفاده می ‌شود. فولاد صنعت این محصول را در سایزهای 3.8 تا 20 اینچی و در رده ‌های مختلف تولید می ‌کند.

لوله مانیسمان گستر اسفراین

شرکت لوله مانیسمان گستر اسفراین یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان لوله بدون درز در ایران است که 5 خط تولید شامل خط نورد، خط کیسینگ، خط تکمیلی، تیوبینگ یا لوله‌زنی و خط اتصالات یا کوپلینگ دارد. لوله‌ های مانیسمان این کارخانه در طول ‌های 6 و 12 متری از رده 20 تا 180 تولید می‌ شوند و در صنایع گوناگونی مانند صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارند.

شرکت پروفیل فولادی اصفهان

لوله مانیسمان یکی از مهم ‌ترین محصولات شرکت پروفیل فولادی اصفهان است که در اندازه‌ های 0.5، 0.75 و یک اینچی به روش سرد تولید می‌ شوند. این کارخانه بیش از 30 سال در زمینه تولید انواع لوله مانیسمان فعالیت دارد و با نام پروفیل‌ سازی جباری نیز شناخته می‌ شود.

کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران

کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران اولین کارخانه تولید لوله و میلگرد در اهواز بود که در سال 1342 در این شهر شروع به فعالیت کرد. محصولات این شرکت در سایزها و ضخامت ‌های گوناگونی وارد بازار می ‌شوند و حجم بزرگی از لوله ‌های مانیسمان بازار را به خود اختصاص داده ‌اند. لوله ‌های بدون درز این کارخانه تحت استانداردهای ISIR، API5L، ASTM و IPS تولید می‌ شوند.

تفاوت قیمت خرید لوله مانیسمان از کارخانه و بازار

قیمت لوله بدون درز به عوامل گوناگونی مانند نرخ ارز، قیمت جهانی شمش فولادی، میزان عرضه و تقاضا، کارخانه لوله بدون درز و همچنین قیمت مواد اولیه بستگی دارد. به ‌دلیل هزینه حمل ‌و نقل و دیگر واسطه ‌ها، قیمت لوله مانیسمان خریداری ‌شده از کارخانه کمتر از بازار خواهد بود. اما باید به این نکته اشاره داشت که کارخانه ها عمدتا امکان خرید و فروش لوله را به صورت مستقیم به خریدار را ندارند و اگر هم این امکان وجود داشته باشد، حجم بار باید زیاد باشد. در نتیجه خرید لوله مانیسمان در دره های مختلف، از بنگاه ها و مراکز خرید و فروش آهن آلات برای این خریداران خرد به صرفه تر خواهد بود.

نحوه خرید لوله مانیسمان از کارخانه

کارخانه های تولیدکننده لوله بدون درز معمولا محصولات خود را در بورس به‌فروش می‌رسانند. با خرید لوله مانیسمان از بورس می توانید از کیفیت محصولی که به‌دستتان می‌رسد اطمینان حاصل کنید. خریداری از مجموعه‌هایی که با حذف واسطه‌ ها، محصولات را از کارخانه به‌دست مشتری می‌رسانند نیز از دیگر روش‌های خرید لوله بدون درز از کارخانه محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

لوله‌ مانیسمان یکی از مقاطع فولادی مهم است که برای انتقال انواع سیالات در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به‌دلیل ساختار بدون درزی که دارد، دارای استحکام بالایی بوده و نشتی در آن اتفاق نمی‌افتد.

لوله مانیسمان را می‌توان به‌روش‌های گوناگونی تولید کرد. کارخانه لوله بدون درز با توجه به تجهیزات و توانمندی خود می‌تواند از هریک از این روش‌ها برای ساخت محصولات خود استفاده کند. بنابراین، آشنایی با کارخانه‌های تولیدکننده لوله مانیسمان می‌تواند به افراد در خریدی مناسب کمک کند.

 

نظر شما