شناسهٔ خبر: 66612125 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چرا باید رم با حافظه بالاتر خریداری کرد؟

صاحب‌خبر -

در دنیای گیمینگ با دستگاه‌های رومیزی مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر، بحث‌های زیادی درباره اینکه اولویت سرعت رم است یا حافظه بیشتر آن، وجود دارد اما حقیقت این است که خرید رم با حافظه بیشتر به نوع آن و کارهایی بستگی دارد که می‌خواهید با سیستم خود انجام دهید. بعضی از بازی‌ها به حافظه زیادی نیاز دارند تا به‌خوبی اجرا شوند، اما بعضی دیگر با حافظه کم نیز بسیار روان اجرا می‌شوند.

همچنین هیچ‌کس کار با کامپیوترِ کند را دوست ندارد. بدتر از آن وقتی است که بخواهید از نرم‌افزار ویرایش ویدیوی محبوبتان استفاده کنید و دائما کامپیوتر هنگ کند. پس حتی اگر به بازی با کامپیوتر اهمیت نمی‌دهید، باید RAM خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. در این مقاله به مزایای خرید رم با حافظه بالاتر می‌پردازیم، پس همراهمان بمانید.

رم چیست و چه کار می‌کند؟
RAM مخفف Random Access Memory به‌معنی حافظه دسترسی اضافی و حافظه موقتی در کامپیوتر شما است که به برنامه‌ها مکانی برای ذخیره و دسترسی کوتاه‌مدت را به داده‌ها می‌دهد. داشتن رم بیشتر یعنی می‌توانید در زمانی کوتاه به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید و آن‌ها را بخوانید. خلاف عملکرد رم، ذخیره داده‌ها روی هارد دیسک یا SSD است.

RAM به دستگاهتان اجازه می‌دهد تا کارهای روزانه‌اش را به‌خوبی انجام دهد، مانند بارگیری برنامه‌ها، گشت‌وگذار در اینترنت، ویرایش یک صفحه اکسل یا بازی با جدیدترین بازی‌های ویدیویی.

این حافظه همچنین به کامپیوترتان این امکان را می‌دهد که به‌سرعت بین تسک‌های مختلف در کامپیوتر جابه‌جا شود و فعالیت‌های موجود در هر تسک را به‌خاطر بسپارد. به‌طور کلی هرچه حافظه بیشتر باشد، برای انجام چند وظیفه به‌صورت همزمان بهتر خواهد بود.

مثلا وقتی کامپیوترتان را روشن می‌کنید، نگاهی به ایمیل‌هایتان می‌اندازید و سپس یک صفحه اکسل را ویرایش می‌کنید. در این حالت از حافظه سیستم به روش‌های مختلفی استفاده کرده‌اید. یعنی:

• برای بارگیری و اجرای برنامه‌هایی مانند اکسل و ایمیل؛

• برای پاسخ به دستورهایی مانند حذف ایمیل و ویرایش اکسل؛

• برای جابه‌جایی بین برنامه‌های بازتان مانند رفت و آمد از اکسل به ایمیل.

حافظه مانند میزتان است و به شما امکان می‌دهد تا به‌طور همزمان روی پروژه‌های مختلف کار کنید. هرچه میزتان بزرگ‌تر باشد، می‌توانید روی آن همزمان کاغذ، پوشه و آیتم‌های بیشتری بگذارید. در این حالت به‌سرعت و به‌آسانی به اطلاعات دسترسی خواهید داشت، بدون اینکه نیاز باشد به سراغ آرشیو (درایو ذخیره‌سازی کامپیوتر) بروید.

رم سریع‌تر بهتر است یا رم بیشتر؟
حافظه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای عملکرد بهتر کامپیوتر است. اینکه باید رم سریع‌تری تهیه کنید یا حافظه آن بیشتر باشد، به نیازها و انتظارهای شما بستگی دارد. البته رم بیشتر همیشه به‌معنای عملکرد سریع‌تر نیست. انتخاب نوع مناسب آن تفاوت زیادی در روند کارهایتان ایجاد خواهد کرد. حافظه سریع‌تر منجر به پهنای باند بیشتر یا تاخیر کمتر می‌شود. به‌همین دلیل قبل از اینکه برای دستگاهتان جدیدترین و بهترین رم را بخرید، از نیازهایتان مطمئن شوید.


آیا رم با حافظه بیش از حد باعث مشکل می‌شود؟
داشتن رم بیش از حد ممکن است باعث مشکلاتی مانند خرابی و کندی رایانه شما شود. بازدهی رم اضافی که از آن استفاده نمی‌کنید، بالاخره کم می‌شود و عملکرد دستگاهتان را بد می‌کند یعنی حافظه بیشتر سرعت کامپیوتر شما را برای مدت کوتاهی افزایش می‌دهد، اما به‌مرور زمان به دلیل زمان بارگذاری برنامه‌ها و فایل‌ها، سرعت آن کاهش می‌یابد.

مثلا اگر 32 گیگابایت رم دارید اما فقط از 16 گیگابایت آن استفاده می‌کنید، دلیل نمی‌شود که دستگاهتان به دلیل داشتن رم بیشتر، عملکرد بهتری داشته باشد!

آیا رم بیشتر نرخ تازه‌سازی را افزایش می دهد؟
داشتن رم بیشتر در کامپیوتر قطعا برای بازی مفید است. با داشتن حافظه زیاد، نه‌تنها سرعت سیستمتان افزایش می‌یابد، بلکه نرخ تازه‌سازی بیشتر شده و گرافیک روان‌تر می‌شود تا تجربه بهتری از بازی داشته باشید. البته این موضوع تنها وقتی صدق می‌کند که رم را تا به‌طور قابل‌توجهی ارتقا دهید. مثلا ظرفیت حافظه سیستم خود را از 8 گیگابایت به 16 گیگابایت یا از 16 گیگابایت به 32 گیگابایت افزایش دهید.

آیا رم 64 گیگابایتی برای بازی زیاد است؟
هیچ قانون کلی برای میزان RAM لازم برای کامپیوتر گیمینگ وجود ندارد. انتخاب حافظه مناسب به این بستگی دارد که می‌خواهید با دستگاهتان بازی‌های سنگین با وضوح بالا و سرعت زیاد اجرا کنید یا خیر. بیشتر بازی‌ها به بیشتر از 8 گیگابایت حافظه نیاز ندارند، به‌همین دلیل همیشه لازم نیست رم‌های 64 گیگابایتی تهیه کنید.

اگر حین بازی متوجه شدید که کامپیوترتان تاخیر دارد یا کند است، شاید با ارتقای رم، وضعیت سیستم شما بهتر شود. 64 گیگابایت معمولا برای اپلیکیشن‌های پیشرفته مانند نرم‌افزارهای تولید موسیقی، مدل‌سازی سه‌بعدی یا ویرایش ویدیوهای با وضوح بالا در وضوح 4 یا 8k مناسب خواهد بود.

5 مزیت ارتقای رم با حافظه بالا


بعضی اوقات که نرم‌افزارهای سنگینی مانند فوتوشاپ یا اپلیکیشن‌های ویرایش ویدیو را باز می‌کنید، دستگاهتان به حافظه رم کافی دسترسی ندارد و کند می‌شود. خوشبختانه ارتقای آن مقرون ‌به‌ صرفه و ساده است و مزایای زیادی خواهد داشت. از جمله:

ویرایش ویدیوی بهتر
• اگر شما نیز از جمله چندین میلیون یوتیوبر و تولیدکننده محتوا در اینستاگرام هستید، متوجه شده‌اید که ویرایش ویدیو واقعا سرعت دستگاهتان را کاهش می‌دهد. فایل‌های ویدیویی بزرگ‌تر و بیشتر می‌شوند و گاهی ویرایش حتی کلیپ‌های کوتاه روی اعصاب است. همچنین سیستم باید تمام فایل‌های منبع را باز نگه دارد، تغییرات را ردیابی کرده و برنامه ویرایش ویدیو را اجرا کند. تمامی آن‌ها به کامپیوتر فشار می‌آورند و مقدار زیادی حافظه مصرف می‌کنند.

انجام همزمان چند تسک
• بسیاری از ما از راه دور کار می‌کنیم و اغلب مجبوریم پیام، ایمیل، کنفرانس‌های ویدیویی و وب‌گردی را در یک لپ‌تاپ انجام دهیم. اگر شما نیز همیشه پنجره‌های باز زیادی در دستگاه خود دارید، با افزایش ظرفیت رم دیگر نیازی نیست چندین دقیقه منتظر بارگیری نرم‌افزارها و تب‌های اینترنتتان باشید.

گیمینگ
• با عرضه بازی‌های واقعیت مجازی و حجیم، کامپیوترها به چیزهایی بیشتر از کارت‌های گرافیکی قوی نیاز دارند تا جدیدترین بازی‌ها را اجرا کنند. می‌توانید به‌جای خرید دستگاهی جدید برای گیمینگ، رم خود را ارتقا دهید تا تجربه بهتری در بازی‌ها داشته باشید.

وبگردی فوق سریع
• برای مدیریت تب‌های زیاد مرورگر، فقط به سرعت اینترنت بالا و CPU قدرتمند نیاز نداریم. سایت‌های امروزی پر از تصویر و ویدیو هستند. داشتن RAM کافی، سرعت وبگردی بیشتر را تضمین می‌کند.

پرینت آسان
• هیچ‌کس دوست ندارد ساعت‌ها منتظر چاپ‌شدن یک عکس باشد. خیلی‌ها نمی‌دانند که رم تاثیر زیادی روی سرعت چاپ خواهد داشت، به‌خصوص اگر فایل‌های حجیم را چاپ می‌کنید. با ارتقای حافظه، لپ‌تاپ یا کامپیوترتان قادر خواهد بود داده‌های چاپ بافر را بسیار آسان‌تر مدیریت کند. در این صورت می‌توانید تصویرهای بسیار باکیفیت را در چند دقیقه چاپ کنید.

سخن نهایی
تهیه یک رم با حافظه بیشتر و ارتقای آن، سرعت کار شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. حتی ارتقای رم لپ‌تاپ‌های ارزان نیز به سودتان خواهد بود و کارهایتان را بسیار راحت‌تر می‌کند. افزودن حافظه بیشتر بسته به انتظارهایتان از لپ‌تاپ یا کامپیوتر مانند اجرای اپلیکیشن‌های سنگین، بازی، وبگردی و چاپ متفاوت خواهید بود.

شما می‌توانید انواع رم را از فروشگاه شاپ ام آی تی بخرید. در شاپ ام آی تی انواع رم دسکتاپ و لپ تاپ را با قیمت مناسب پیدا خواهید کرد. تضمین قیمت، تنوع محصول، خرید بدون واسطه از مزایای خرید از این فروشگاه است. همچنین بخش راهنمای خرید سایت کمک می‌کند از سفارش خود مطمئن باشید و در صورت داشتن هرگونه سوال نیز می‌توانید از بخش تماس با ما استفاده کنید.

نظر شما