شناسهٔ خبر: 66612079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران؛

نمایندگان از گمانه‌های زنی‌های ریاست مجلس دوازدهم چه می گویند؟/ تثبیت ریاست مجلس و حضور چهره های جدید برای نواب رئیس

عبدالله ایزدپناه: شانس قالیباف برای ریاست بالاتر است، آقای پزشکیان یک فرد اثرگذار در مجلس است/ شهریار حیدری: سمت و سوی ریاست به سمت قالیباف پیش می‌رود، حضور پزشکیان برای مجلس یک نعمت است/ حسین جلالی: آرای قالیباف کمتر شده است اما به احتمال قوی باز هم رییس خواهد ماند/ سید جواد حسینی کیا: در خصوص ریاست مجلس نمی‌توان اظهار نظر کرد

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران؛ زهره فراهانی: انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم  در حالی با مشارکت پایین مردم به پایان رسید که گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه چه کسی بعد از محمد باقر قالیباف بر مسند ریاست تکیه خواهد زد، ادامه دارد. مجلسی را پیش رو داریم که برخلاف مجلس فعلی در آن با تعداد بیشتری از میانه‌روها رو به رو هستیم و به نوعی چند دستگی را بین جریان اصولگرا را شاهد خواهیم بود. 

در این بین نمایندگان منتخب از چندی پیش در حال رایزنی برای چهار گزینه اصلی هستند؛ گزینه اصلی «محمد باقر قالیباف» است که هم اکنون هم ریاست دوره یازدهم را بر عهده دارد و گفته شده در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم است. حتی در این میان ابوترابی در مصاحبه‌ای گفت: آقای قالیباف در مذاکرات حضوری که با بنده و نمایندگان داشتند، آمادگی خود برای ریاست مجلس آینده و نامزدی برای این جایگاه را اعلام کردند.

 دیگر گزینه «علی نیکزاد» است که سابقه وزرات دوره محمود احمدی نژاد و نیز نایب رییسی مجلس یازدهم را در کارنامه خود دارد که گفته شده وی از حمایت جریان پایداری برخوردار است. «منوچهر متکی» نیز دیگر چهره‌ جدی برای ریاست است که از او صحبت می‌شود. وی تصدی وزارت امور خارجه در دولت نهم و نماینده دوره اول و هفتم را نیز در کارنامه خود داشته است. دیگر کاندیدایی که برخی با جدیت از آن یاد می‌کنند «مجتبی ذوالنوری» نایب رییس اول مجلس فعلی است که وی حمایت چند جناح را با خود همراه دارد.

اما در برخی محافل و جلسات از دیگر گزینه‌ها همچون «حمید رسایی» که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هشتم و نهم از حوزه تهران را دارد، البته وی چندی قبل در گفت‌وگو با جماران گفت، «به ریاست مجلس فکر نمی‌کند.» در این میان «نبویان» چهره پایداری که آراء بالای تهران را به خود اختصاص داد در برابر گزینه‌های اصلی شانس کمتری برای ریاست دارد، زیرا نمایندگان مستقل و افراد منتسب به شورای ائتلاف، محمد باقر قالیباف را به وی ترجیح می‌دهند و در نهایت «مرتضی آقاتهرانی» با وجود اینکه شنیده شده است چندان میلی به صندلی ریاست ندارد، اما باز هم از او نام برده می‌شود.

برخی معتقد هستند که محمد باقر قالیباف به دلیل اینکه نتوانست در تهران به موفقیت برسد و چهارم شد و البته یاران نزدیک به وی نیز از ورود به بهارستان جا ماندند دیگر صلاحیت ریاست مجلس را ندارد و مانند دور قبل نباید تثبیت جایگاه قبلی خود را ساده ببیند. اما در مقابل بسیاری معتقدد هستند کسی جز قالیباف شأن ریاست مجلس را ندارد و او امروز جزو اشخاصی است که می تواند با تمام طیف‌ها ارتباط خوبی داشته باشد. در این میان متکی که یک چهره دیپلماتیک است و سخت در تلاش است پیروز میدان شود خبر داد که اولین گام می‌خواهد فراکسیون وحدت را تشکیل دهد.

در بین نامزد شدن برخی چهره‌ها چون مسعود پزشکیان، حاجی بابایی و حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر که خود را برای نایب رییسی مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند. در این رابطه سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص نایب رئیسی مسعود پزشکیان در مجلس دوازدهم، به جماران گفت: «با توجه به عملکرد دکتر پزشکیان و همچنین حضور مجدد ایشان در مجلس دوازدهم که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفتند، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با پزشکیان هستند تا به عنوان یکی از نواب رئیس در مجلس دوازدهم حضور داشته باشند.:


در این باره خبرنگار جماران با چند نفر از نمایندگان به گفت و گو نشسته است.
 

عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه و باغملک

 

یکدستی مجلس یازدهم را در مجلس دوازدهم نخواهیم دید

 شانس قالیباف برای ریاست بالاتر است

 پزشکیان یک فرد اثرگذار در مجلس است

 

عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه و باغملک در مجلس به خبرنگار جماران، گفت: مجلس یازدهم برای تمام ملت و مردم شناخته شده است؛ مجلسی که انقلابی بوده و به فرموده‌ی حضرت آقا پر تلاش، کاردان و دست‌پاک است. حضرت آقا فرمودند، سالم آمدید ان شاءالله که سالم بروید، پاک آمدید و پاک بروید. نظرشان بر این بود که کارهای بزرگی را در زمینه‌های مختلف انجام دادند. امیدوارم هستم که مجلس آینده هم به همین شکل عمل کند و باید منتظر تشکیل فراکسیون‌های مجلس باشیم. فکر می‌کنم آن یکدستی که در مجلس یازدهم بود در حال حاضر نباشد.

وی افزود: ما در مجلس یازدهم فراکسیون‌های چون، انقلاب اسلامی و مستقل داشتیم که جمعی از دوستان ما و انسان‌هایی شریف حضور داشتند و در حال حاضر فکر می‌کنم، سه الی چهار فراکسیون تشکیل شود. این احتمال را می‌دهم که در جریان انقلابی دو الی سه فراکسیون را شاهد باشیم. فراکسیون مستقل نیز مشخص است و تعدادشان نسبت به دور قبل بیشتر است و به ۱۰۰ نفر رسید که قابل قبول است. ما امیدوار هستیم مجلس دوازدهم بتواند خدمتگزاران خوبی برای مردم انقلابی باشند.

ایزدپناه درباره ریاست مجلس تصریح کرد: در خصوص ریاست مجلس هم چند نفری به عنوان گزینه هستند؛ آقایان قالیباف، ذوالنور، متکی و گزینه‌های دیگری چون، آقا تهرانی، رسایی، حاجی‌بابایی. اما بنده این احتمال را می‌دهم که آقایان قالیباف، متکی و ذوالنور بیشتر در زمینه جلب آراء فعال هستند و شانس قالیباف از بقیه بیشتر است و ایشان را برای ریاست مجلس فرد قابل قبولی می‌دانم. یک دوره‌ی بسیار زیبایی را پشت سر گذاشت، اگر چه ایراداتی بر هیات رئیسه وجود داشت اما تجربه‌ی خوبی در دوره‌ی ریاست ایشان بوده است.

 نماینده مردم ایذه یا اشارع به دوری از افراط و تفریط، اضافه کرد: حضرت آقا فرمودند، «رقابت خوب است اما کام مردم را تلخ نکند و منتخبین جدید از افراط و تفریط بپرهیزند و مشی درست و منطقی را در پیش بگیرند.» در مجلس با همه‌ی اختلاف نظرهایی که وجود دارد، باید کلیت یک کشور و اداره‌ی یک کشور را ببینند و از تخریب یکدیگر پرهیز کنند. کارشان انقلابی، مدارا باهم و کنار هم بودن باشند و به راحتی می‌شود که افراد هم مخالف باشند و یکدیگر را تحمل کنند. در هر صورت شانس آقای قالیباف بیشتر ازدیگران است.

وی در خصوص نایب رییسی پزشکیان گفت: آقای پزشکیان یک فرد اثرگذار در مجلس است، وزیر بوده و در حال حاضر به عنوان یک چهره‌ی تاثیرگذار و جریان اصلاح طلبی در مجلس است. خبرهایی که در حال حاضر از نائب رئیسی مجلس دارم، با توجه به ترکیبی از مستقلین و افرادی که در کنار هم هستند ممکن است با ارتباطی که می‌گیرند؛ فراکسیون‌هایی را کنار هم در مجلس تشکیل دهند و معامله‌ای کنند، و این طبیعی است، که بنشینند و داد و ستدی با رقبای خود داشته باشد. در عین حال نسبت به آقای پزشکیان نیم نگاهی وجود دارد و ان شاءالله هرچه خیر است پیش آید.
 

شهریار حیدری

 

سمت و سوی ریاست به سمت قالیباف پیش می‌رود

شهریار حیدری عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران در خصوص آینده مجلس دوازدهم، گفت: مجلس یازدهم از وحدت و انسجام خوبی برخوردار بود. به گونه‌ای که مقام معظم رهبری نیز چندین بار بر آن عنوان «انقلابی» گذاشتند. ترکیب مجلس دوازدهم متشکل از نمایندگان ادوار، فعلی و افراد جدیدی است که راه پیدا کردند. عمدتا افراد باتجربه‌ای هستند که در حال تلاش هستند آن وحدت و اتحاد را نسبت به مجلس یازدهم حفظ کنند، ولی ترکیبی که بیرون از مجلس در حال شکل‌گیری است مبنی بر ریاست مجلس و بحث کمیسیون‌ها است و اگر مقداری به این سمت و سو پیش برود، آن وحدت مقداری کمرنگ می‌شود. باید بدون هر تفاوتی بدانند هرکدام از افراد مستقل بوده و دارای جایگاه هستند و آنچه مصلحت مجلس در جهت نظام و مردم است آن را انتخاب کنند. باتوجه به شناختی که از نمایندگان منتخبین جدید و ادوار دارم؛ سمت و سوی ریاست به سمت قالیباف پیش می‌رود.

وی در خصوص نامزدی پزشکیان برای نواب رییسی، گفت: حضور پزشکیان برای مجلس یک نعمت است، فردی است که می‌تواند برای تمام نمایندگان با هر گرایشی الگو باشد. پزشکیان قبل از اینکه هویت سیاسی داشته باشد یک شخصیت متدین، متعادل با نظام، انقلاب و مردم است. مجلس باید از ایشان و امثال او برای ریاست کمیسیون و یا نواب استقبال کند.

وی اضافه کرد: ماهیت مجلس دوازدهم مانند یازدهم است، اما مقداری تنش بر سر قدرت و سیاست از کمیسیون تا هیأت رییسه نسبت به قبل بیشتر است. در مجلس فعلی افراد مستقل و اصلاح طلب نزدیک به هم بودند، اما جریان ائتلاف بیشتر بودند. با این وجود اختلاف نظر کمتر بود و بر سر حل مشکلات مردم بسیار نزدیک بودند. اما مجلس دوازدهم با مقداری تنش رو به رو است و هر کدام از جریان ها در حال لابی و تلاش هستند تا جایگاهی کسب کنند. اگر این افراد برای حل مشکلات اقتصادی مردم بیشتر تلاش کنند، آمار بیکاری پایین بیاید، قطعا به نفع کشور خواهد بود. در مجموع قالیباف گزینه خوبی برای ریاست مجلس دوازدهم است زیرا فردی متعادل است.
 

حسین جلالی

 

مجلس دوازدهم از جهت کیفیت باید بهتر از مجلس یازدهم باشد

 آراء قالیباف کمتر شده، اما به احتمال قوی باز هم رییس خواهد ماند

 

دیگر نماینده مجلس که جماران از او درباره آینده مجلس و دوازدهم به گفت و گو نشست، حسین جلالی نماینده رفسنجان است. وی که برای دوره بعدی انتخاب نشده، به خبرنگار جماران گفت: مجلس آینده از جهت کیفیت نیروها با مجلس یازدهم تفاوتی نکرده است و ممکن است مقداری تخصصی‌تر و شاید کیفی‌تر نیز شده باشد. افرادی که وارد مجلس آینده شدند انقلابی‌تر هستند و خصوصا در تهران شاهد هستیم و پیش بینی من این است مجلس آینده از جهت کیفیت باید بهتر از مجلس یازدهم باشد. تعداد جوان‌ها افزایش پیدا کرد است و همان‌طور که حضرت آقا فرمودند در کنار افراد صاحب تجربه جوانان میتوانند در کنار آن‌ها نقش آفرین باشند.

وی درباره ریاست مجلس دوزادهم، افزود: به نظر می‌آید چنان تغییری در ریاست را شاهد نباشیم و ترکیب مانند مجلس یازدهم است. ممکن است آرای قالیباف کمتر شده باشد و در انتخابات نیز رای کمتری داشتند، اما با همین میزان کاهش رای به احتمال قوی باز هم ریاست قالیباف را شاهد باشیم.

وی در خصوص نام‌های جدیدی چون پزشکیان و متکی برای نواب رییسی، گفت: جریان آقای پزشکان در مجلس به انگشتان دست نمی‌رسد و آن جریان در مجلس فعلی وزنی ندارند و در اقلیت کامل هستند.

 

سید جواد حسینی کیا

 

در خصوص ریاست مجلس نمی‌توان اظهار نظر کرد

 مجلس آینده باید خود را بدهکار مردم بداند

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار جماران، در باب مشکلاتی که مجلس دوازدهم باید به آن بپردازد و در اولویت قرار دهد، گفت: مجلس آینده باید مشکلات مردم را فراروی خود قرار داده و خود را بدهکار مردم بداند و نباید گروه و جناحی پیش بروند. ما نوکر مردم هستیم و آمده‌ایم که در مسیر پیشرفت و تولید مملکت قانون وضع کنیم و از جایگاه نظارتی بهره ببریم و نگاه‌ها باید به سمتی برود که در راه مطالبات رهبر و مردم گام برداریم.

وی در واکنش به اینکه مجلس آینده متعلق به یک جریان خاصی است، افزود: برخی می‌خواهند برای مجلس حاشیه درست کنند. امروز سفره مردم، اشتغال جوان، بررسی نظام بانکداری، کاهش بوروکراسی اداری یک موضوع جدی است و باید به این موضوعات پرداخته شود.

حسینی کیا در خصوص آینده ریاست مجلس، گفت: در این‌باره نمی‌توان اظهار نظر کرد. حتما می‌توانند چهره‌های جدیدی معرفی شوند زیرا مجلس جدید است و هر اتفاقی می‌تواند بیافتد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما