شناسهٔ خبر: 66611614 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

همه مراحل فروش ماشین

خرید و فروش خودرو مراحلی دارد که هر یک آن‌ها به تنهایی اهمیت داشته و اشتباه در انجام هر کدام ممکن است کل فرایند را با مشکل روبه‌رو کند. بحث فقط تست وضعیت فنی ماشین یا تشخیص رنگ نیست، بلکه کارهای حقوقی و انتقال سند هم خود داستان مفصلی دارند. اگر با مراحل فروش ماشین از قبل آشنا باشید، خیلی راحت‌تر می‌توانید چالش‌های این مسیر را شناسایی کرده و با خیالی راحت خرید و فروش اتومبیل را انجام دهید.

صاحب‌خبر -

خرید و فروش خودرو مراحلی دارد که هر یک آن‌ها به تنهایی اهمیت داشته و اشتباه در انجام هر کدام ممکن است کل فرایند را با مشکل روبه‌رو کند. بحث فقط تست وضعیت فنی ماشین یا تشخیص رنگ نیست، بلکه کارهای حقوقی و انتقال سند هم خود داستان مفصلی دارند. اگر با مراحل فروش ماشین از قبل آشنا باشید، خیلی راحت‌تر می‌توانید چالش‌های این مسیر را شناسایی کرده و با خیالی راحت خرید و فروش اتومبیل را انجام دهید.

در مطلب زیر جهت آشنایی شما با همین موضوع، صفر تا صد مراحل خرید و فروش ماشین را توضیح داده و نکاتی را که باید به آن‌ها دقت نمایید شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

بررسی مراحل فروش ماشین

زمانی که تصمیم می‌گیرید خودروی خود را به فروش برسانید، باید مراحل زیر را طی نمایید:

۱. اصلاح ایرادات فنی و ظاهری

برای آن‌که بتوانید ماشین خود را به قیمت خوب و در بازه زمانی کوتاه بفروشید، حتما باید تا حد امکان ایرادات فنی آن را برطرف کنید. البته منظور ما ظاهرسازی و رفع مقطعی مشکلات نیست، که این کار نه تنها از لحاظ اخلاقی درست نیست، بلکه خیلی از مشتری‌های واقعی را هم دل‌زده می‌کند. در عین حال به فکر راه‌حل برای آن ایراداتی باشید که با مراجعه به نمایندگی یا تعمیرگاه از بین رفته و ماشین را سرِ پا می‌کند.

همچنین اگر بدنه ماشین عیب و نقصی دارد و به دنبال فروش ماشین پول لازم هستید، ترجیحا قبل از آن‌که آن را برای فروش بگذارید، ایرادات ظاهری‌اش را هم برطرف کنید. بدنه سالم و بدون عیب ماشین تاثیر زیادی در جلب توجه مشتری دارد و موجب می‌شود خودرو در مدت کوتاه‌تری به فروش برسد.

۲. تخمین قیمت خودرو بر اساس نرخ روز

قیمت خودرو در کشورمان نه تنها روزانه، بلکه لحظه‌ای تغییر می‌کند. یکی از چالش‌هایی هم که در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم وجود دارد، همین بحث قیمت‌گذاری روی ماشین‌ها است. طبیعتا شما هم برای آن‌که بتوانید ماشین خود را به موقع بفروشید و در عین حال آن را به قیمت واقعی بدهید، باید قیمت دقیق آن را معین کنید.

برای انجام این کار سه گزینه پیش‌رو دارید: اول این‌که در صورت امکان با کارشناسان فعال در بازار خودرو تماس بگیرید و با ذکر مشخصات ماشین، قیمت حدودی آن را به‌دست آورد. راه دوم، استفاده از ابزارهای آنلاین تخمین قیمت ماشین است. می‌توانید مشخصات ماشین را در آن‌ها وارد کنید و کمینه – بیشینه قیمت اتومبیل خود را دریافت کنید. به عنوان راه سوم هم می‌توانید در سایت‌های آنلاین معامله خودرو بگردید و قیمت اتومبیل‌های مشابه را مشاهده کنید. سپس می‌توانید با مقایسه آن‌ها با خودروی خود، قیمت حدودی ماشین را تخمین بزنید و به سراغ مرحله بعدی بروید.

۳. تصمیم‌گیری در مورد نحوه فروش خودرو

تصمیم‌گیری در مورد نحوه فروش خودرو

امروزه از راه‌های مختلفی می‌توان ماشین را فروخت. مراجعه به نمایشگاه ماشین یکی از این راه‌ها است. می‌توانید ماشین خود را در بنگاه بگذارید تا برای آن مشتری پیدا شود، یا این‌که می‌توانید مستقیما ماشین را به صاحب نمایشگاه بفروشید. این راه هر چند سریع است، اما به احتمال زیاد مجبور خواهید بود که ماشین را زیر قیمت دهید.

راه دیگر، آگهی کردن ماشین در پلتفرم‌های آنلاین تبلیغاتی است. اگر به دنبال فروش ماشین پول لازم تهران هستید، این راه توصیه می‌شود. نیازی به گفتن نیست که از این طریق به طیف گسترده‌ای از مشتریان، شاید تا هزاران نفر، دسترسی خواهید داشت. فقط باید دقت کنید که در این روش مراحل حقوقی کار را درست انجام دهید تا بعدا دردسری برایتان ایجاد نشود.

و اما یک راه دیگر، فروش ماشین از طریق وب‌سایت‌های تخصصی نقل‌وانتقال خودرو است. خودرو۴۵ یکی از همین مجموعه‌ها است. با کمک گرفتن از مجموعه‌های این‌چنینی می‌توانید ماشین خود را در بازه زمانی بسیار کوتاه و با قیمت مناسب بفروشید و خیالتان هم از بابت مسائل حقوقی کار راحت باشد.

۴. اقدام برای فروش خودرو

بعد از آن‌که تصمیم گرفتید ماشین را از چه راهی بفروشید، آن را به کارواش ببرید (یا حتی صفرشویی کنید) و سپس برای فروش بگذارید. مثلا اگر راه نمایشگاه ماشین را انتخاب کرده‌اید، خودرو خود را در بنگاه پارک کنید تا در معرض دید مشتریان باشد. یا اگر راه سوم را انتخاب کرده‌اید، ماشین را به یکی از مراکز خودرو ۴۵ ببرید تا همان‌جا کارشناسی شده و قیمت‌گذاری شود.

در نظر داشته باشید که بعد از آن‌که ماشین را برای فروش گذاشتید، باید با صبر و حوصله پاسخ مشتریان را بدهید. در این مرحله ممکن است سوالات زیادی از شما پرسیده شود که برخورد خوب شما در پاسخ به آن‌ها می‌تواند در فروش سریع‌تر ماشین تاثیرگذار باشد. به هر حال همیشه گفته‌اند که: «بخشی از معامله، طرف معامله است».

۵. توافق بر سر قیمت و انعقاد قولنامه

بعد از آن‌که با یکی از مشتریان به توافق رسیدید، حتما قیمت ماشین و نحوه پرداخت مبلغ آن را نهایی کنید تا جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. سپس با مراجعه به بنگاه قولنامه رسمی بنویسید تا بعدا موردی ایجاد نشود. حتی اگر قرار است خودتان قولنامه بنویسید، حتما آن را به امضاء دو شاهد برسانید تا قابلیت استناد داشته باشد. می‌توانید فرم خام قولنامه و مواردی را که باید در آن مشخص کنید (مثل مبلغ مورد توافق، نحوه پرداخت ثمن معامله، مشخصات طرفین، مشخصات اتومبیل، تاریخ تحویل خودرو به خریدار و …) از اینترنت تهیه نمایید.

۶. مراجعه به مرکز تعویض پلاک

مراجعه به مرکز تعویض پلاک

آخرین مرحله در فرایند فروش ماشین، مراجعه به تعویض پلاک، به نام زدن خودرو به نام خریدار و تحویل ماشین به او است. البته می‌توانید به خریدار «وکالت در تعویض پلاک» دهید تا دیگر خودتان مجبور نباشید به مرکز مراجعه کنید. وقتی که برگ سبز خودرو به نام مشتری صادر شد و پلاک جدید به روی خودرو نصب گردید، عملا مالکیت ماشین به خریدار منتقل شده و قانون دیگر شما را مالک ماشین تلقی نمی‌کند.

نکته: با توجه به عرفی که مورد تایید پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد، دیگر نیازی به انتقال سند در دفتر اسناد رسمی نیست و همان برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت ماشین شناخته می‌شود.

در فرایند نقل‌وانتقال خودرو پرداخت چه هزینه‌هایی بر عهده فروشنده است؟

در فرایند نقل‌وانتقال خودرو پرداخت چه هزینه‌هایی بر عهده فروشنده است؟

وقتی که می‌خواهید ماشین خود را بفروشید باید از بابت چند موضوع هزینه بپردازید. اولین مورد، هزینه مربوط به تشخیص رنگ است. مطابق با عرف جامعه، پرداخت هزینه تشخیص رنگ با فروشنده است.

مورد دوم، هزینه مالیات یا همان عوارض سالیانه خودرو است. این هزینه با توجه به مدل خودرو، کاربری ماشین، سال تولید و مواردی از این دست تعیین می‌شود و تا چند میلیون تومان می‌رسد. پرداخت عوارض شهرداری ماشین هم بر عهده فروشنده خواهد بود.

هزینه بعدی که شما به عنوان فروشنده پرداخت کنید به خلافی و عوارضی ماشین مربوط می‌شود. هر جریمه‌ای که خودرو تا روز تعویض پلاک دارد، و همچنین کلیه عوارضی‌های آن (مثل عوارض آزادراهی) باید صاف شود تا برگ سبز جدید صادر شود. پرداخت این هزینه‌ها نیز علی‌الاصول با فروشنده است، مگر آن‌که طرفین معامله خلاف آن را توافق نمایند.

ضمن آن‌که اگر فروشنده به هر دلیلی نخواهد به مرکز تعویض پلاک برود، باید برای این کار به خریدار وکالت دهد. هزینه وکالت نامه نیز بر عهده فروشنده خواهد بود.

سخن پایانی

به عنوان فروشنده خودرو باید مدارک کامل خودرو، شامل برگ کمپانی، برگ سبز، بیمه‌نامه و کارت ماشین را به همراه داشته باشید تا امکان انتقال ماشین وجود داشته باشد. از همین رو توصیه می‌کنیم از قبل این مدارک را آماده کنید تا در حین فرایند مانعی به‌وجود نیاید.

همچنین با توجه به پیچیدگی‌هایی که نقل‌وانتقال ماشین چه از لحاظ حقوقی و چه از لحاظ کارشناسی فنی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که در انجام این پروسه از مجموعه‌هایی مثل خودرو ۴۵ کمک بگیرید تا فروش ماشین خود را در کم‌ترین زمان و با خیال راحت انجام دهید و از انجام یک معامله مطمئن و سودآور لذت ببرید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما