شناسهٔ خبر: 66611522 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات گوشت مرغ خراسان‌شمالی در ورای مرزها از چین تا عراق

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی که در سال های گذشته در مواقعی از سال با کمبود مرغ مواجه بود در ۲ سال اخیر با سیاست های جدید توانست زنجیره گوشت مرغ را تکمیل و این محصول را به کشورهای چین و عراق صادر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بر پایه آمار و اظهارات رسمی مسوولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ مصرف سالانه گوشت مرغ در این استان حدود ۲۸ هزار تُن است که از این میزان ۶ هزار تُن از سایر استان‌ها تامین می‌شود و در ۲ سال اخیر گام هایی برای توسعه تولید گوشت مرغ در استان برداشته شده است و با اعطای مجوز مرغ مادر گوشتی تلاش شده تا تولید این محصول بیشتر شود.

خراسان شمالی قبل از سال ۱۴۰۱ فاقد مجموعه مرغ مادر بود و پس از آن اولین مجموعه (فارم) ۲۰ هزار قطعه ای در شیروان، ۵۷ هزار قطعه‌ای در فاروج، ۸۰ هزار قطعه‌ای در مانه و سملقان صادر و مجوز واحد ۱۹۰ هزار قطعه‌ای دیگر بعنوان بزرگترین مجموعه پرورش مرغ اخیرا در استان صادر شد.

در حال حاضر با پیگیری های سازمان جهاد استان و همراهی و مساعدت دستگاه های مربوطه فاز یک پرورش مرغ مادر گوشتی این زنجیره با ظرفیت ۲۳ هزار قطعه در شهرستان شیروان به بهره برداری و در مرحله تولید است و همچنین به منظور استمرار تولید و تامین جوجه یکروزه مورد نیاز استان چندین مجوز نیز صادر شده است.

اینک زنجیره گوشت مرغ در استان با هدف افزایش بهره وری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه اقتصادی واحدهای زیر بخش و همچنین یکپارچه‌سازی موثر از مرحله تولید تا بازاررسانی محصولات ایجاد شده و این زنجیره از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است که شامل کشتارگاه طیور، کارخانه خوراک دام و طیور، واحد های پرورش مرغ گوشت، تونل انجماد و سردخانه است.

خراسان شمالی اینک با سال های گذشته که در عید نوروز و ماه مبارک رمضان با کمبود مرغ مواجه بود با برنامه ریزی درست توانست خودکفا شود و پای مرغ به چین و گوشت به عراق را صادر کند.

صادرات گوشت مرغ خراسان‌شمالی در ورای مرزها از چین تا عراق

بازشدن پای مرغ خراسان شمالی به چین

اکنون صحبت ها از سرمایه گذاری چینی ها در زمینه فرآوری پای مرغ مطرح و قرار است و شهرستان شیروان خراسان شمالی عرصه این سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود.

این سرمایه گذاری نوید رونق اقتصاد و اشتغال برای استان دارد و امید می رود تا ارزش افزوده تولید مرغ نصیب فعالان اقتصادی در این استان شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی از اعلام آمادگی سرمایه‌گذار چینی برای اجرای طرح فرآوری و بسته‌بندی پای مرغ در استان خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت سرمایه گذار داخلی انجام می‌شود.

محمد رحمانی با بیان اینکه ارزش این سرمایه گذاری را ۱۰۶ میلیارد ریال است خاطرنشان کرد: آورده سرمایه گذار خارجی در این طرح ۹۵۵ هزار یوان معادل ۶۰ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری داخلی ۷۵۰ هزار یوآن معادل ۴۶ میلیارد ریال است.

وی افزود: خرید و تامین بخشی از ماشین‌آلات از داخل کشور و بخش دیگر آن از خارج از کشور به‌ صورت سرمایه‌گذاری خارجی اقدام و بخش از دستگاه‌های خریداری‌ شده داخلی در حال نصب در محل اجرای پروژه است.

رحمانی با بیان اینکه محصول این واحد تولیدی فرآوری پای مرغ است افزود: ظرفیت تولید در این طرح، تولید سالانه ۵۰۰ تن از این محصول است و مازاد محصول تولیدشده برای مصرف داخلی به کشور چین صادر خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: این طرح برای ۳۰ نفر به‌ صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می کند.

صادرات گوشت مرغ خراسان‌شمالی در ورای مرزها از چین تا عراق

صادرات ۵۰ تن گوشت مرغ به عراق

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در این خصوص گفت: مقدار ۵۰ تن گوشت مرغ منجمد مازاد مصرف استان برای نخستین بار به عراق صادر شد.

حسین رمضانی افزود: پیرو موافقت وزارت جهاد کشاورزی با صادرات این مقدار گوشت مرغ منجمد مازاد مصرف استان به خارج کشور، اقدامات لازم در خصوص صدور گواهی حمل بهداشتی صادرات محموله مذکور از مبدا کشتارگاه طیور در شهرستان شیروان به مقصد کشور عراق انجام شد.

وی واکسیناسیون دام و طیور بومی، سم‌پاشی محل دام، مبارزه با بیماری‌ها، ویزیت و درمان دام و طیور و آموزش های ترویجی را از وظایف دامپزشکی دانست که به صورت دوره ای توسط کارشناسان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: تلاش و عزم دولت بر این است که سود و منافع ظرفیت های دامی علاوه بر تامین نیاز داخلی بر سر سفره مردم قرار گیرد.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ۱۲۰ واحد مرغداری با ظرفیت تولید سه میلیون و ۳۵۲ هزار قطعه در هر دوره در سطح استان وجود دارد که ۱۱۰ واحد مرغداری با ظرفیت هر دوره سه میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی فعال است.

سرانه مصرف سالانه گوشت مرغ در خراسان شمالی ۲۶ کیلوگرم است و البته مصرف پای مرغ هنوز در میان مردم این خطه چندان مورد اقبال نبوده است و همین موجب شده تا پای مرغ در این استان بلااستفاده و ذخیره شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما