شناسهٔ خبر: 66611359 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

هدف هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین یک پروتکل اجرایی اتوماتیک است که پاداش ماینرهای فعال در استخراج بیت کوین را مدیریت می‌کند.

صاحب‌خبر -

گزارش آگهی/ هاوینگ بیت کوین یک پروتکل اجرایی اتوماتیک است که پاداش ماینرهای فعال در استخراج بیت کوین را مدیریت می‌کند. این فرآیند اختصاصی بیت کوین، بدون شک یکی از بزرگترین و مهم‌ترین رویدادهای دنیای کریپتوکارنسی است که نحوه فعالیت در این دنیا را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرقی ندارد که شما یک تریدر تازه‌کار هستید یا سال‌ها است که در این دنیا حضور دارید، در هر صورت باید دقیقا بدانید که هاوینگ چیست، چه تاثیری بر بازارهای جهانی می‌گذارد و به چه هدفی اجرا می‌شود.

هاوینگ چیست؟

ساده‌ترین توضیح هاوینگ این است که در طی این فرآیند، پاداش ماینرهای بیت کوین نصف می‌شود تا سکه‌های محدودتری از بیت کوین وارد چرخه بازار شوند. حالا اگر دقیق‌تر بخواهیم این فرآیند را توضیح دهیم باید بگوییم که رمزارزهایی مثل بیت کوین، بر اساس الگوریتم PoF یا اثبات کار، فعالیت می‌کنند. این الگوریتم‌ها توسط افرادی تهیه می‌شوند که دارای تجهیزات خاص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند و با استفاده از کامپیوترهای قوی خود می‌توانند معادله‌های پیچیده و سخت را حل کنند. این افراد یا مجموعه‌ها، پس از حل هر معادله، یک بلاک جدید برای بلاک‌چین می‌سازند و شبکه وسیع بلاک‌چین را گسترده‌تر می‌کنند.

شبکه بیت کوین در ازای انجام این کارها و ساخت شبکه بلاک‌چین، به این افراد که اصطلاحا ماینر نامیده می‌شوند، پاداشی در قالب بیت کوین می‌دهد. این فعالیت باعث ایجاد بیت کوین های جدید شده و از این طریق، تعداد سکه‌های بیت کوین در دنیا افزایش پیدا می‌کنند.

در ابتدای کار، این فعالیت پاداش بسیار زیادی داشت و به هر ماینری که می‌توانست معادله‌های جدید را حل کند، 50 بیت کوین تعلق می‌گرفت. این پاداش، به مرور زمان کاهش پیدا کرد و به‌صورت دقیق‌تر پس از هر 210 هزار بلاک، این رقم نصف شد. پس از 4 سال، عدد اولیه به 25 بیت کوین کاهش یافت. پس از آن، به رقم 12.5، 6.25 و در حال حاضر و در سال 2024 به رقم 3.125 رسید.

این فرآیند نصف شدن پاداش ماینرها پس از میزان فعالیت مشخص (ثبت 210 هزار بلاک)، هاوینگ نامیده می‌شود. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که همه بیت کوین های موجود در دنیا استخراج شوند. بر اساس وایت‌پیپر این رمزارز، تنها 21 میلیون بیت کوین در تمام دنیا وجود دارد و پس از کشف همه این بیت کوین ها توسط ماینرها، دیگر هیچ بیت کوین جدیدی ایجاد نخواهد شد.

هدف هاوینگ چیست؟

بیت کوین

اولین و مهم‌ترین هدف هاوینگ، کاهش میزان ورود سکه‌های جدید بیت کوین به بازار است. با کاهش میزان سکه‌های ورودی، ارزش هر بیت کوین نیز بیشتر می‌شود. هاوینگ از ایجاد تورم و بی‌ارزش شدن بیت کوین جلوگیری کرده و ارزش کلی مارکت کپ این رمزارز را بیشتر می‌کند.

در واقع باید بدانید که در نگاه کلی، هاوینگ تنها یک سیاست کلی و ساده برای کاهش پاداش ماینرها به نظر می‌رسد، اما این فرآیند یک پروتکل دقیق و کامل برای کنترل نرخ تورم بیت کوین است.

بیت کوین برخلاف ارزهای فیات مثل دلار یا یورو است که دولت‌ها می‌توانند به هر میزان که دوست دارند، آن‌ها را تولید و چاپ کنند. ساتوشی ناکاموتو، همان فرد یا گروه ناشناسی که بیت کوین را به جهانیان معرفی کرد، سیاست دقیق و کاملی برای جلوگیری از تورم و کاهش ارزش بیت کوین تعیین کرده است. به همین خاطر، تعداد مشخص و محدودی از بیت کوین در تمام جهان وجود دارد و این رقم هیچ گاه افزایش پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر، مکانیزم هاوینگ تضمین می‌کند که با گذر زمان، روند عرضه بیت کوین های جدید به بازار، مدام کاهش می‌یابد. این فرآیند، درست مشابه استخراج طلا، پلاتینیوم و دیگر فلزهای ارزشمند است. با این تفاوت که ما می‌توانیم با محاسبات مختلف و در نظر گرفتن میزان بیت کوین های موجود، زمان اتمام آن را پیش‌بینی کنیم.

هاوینگ و تاثیر آن بر بیت کوین

تا به حال 4 بار هاوینگ رخ داده است که آخرین رویداد آن در آوریل 2024 انجام شد. بر اساس سه هاوینگ گذشته، قیمت بیت کوین هر بار پس از مدت زمان مشخصی با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. هر چند باید بدانید که این مسئله یک قاعده کلی و تضمین شده نیست. در واقع این افزایش قیمت به دلیل یک تئوری اقتصادی ساده رخ می‌دهد: زمانی که عرضه یک آیتم کاهش پیدا می‌کند، اما تقاضا برای خرید آن آیتم درست مثل روزهای قبل باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

هر چند باید بدانیم که قیمت بیت کوین تنها بر اساس هاوینگ کمتر یا بیشتر نمی‌شود و در سال‌های اخیر به دلیل وقوع عوامل متعددی مثل پاندمی کووید، جنگ اوکراین و حتی نگاه عموم مردم به رمزارزها، دچار تغییر شد. با وجود این توضیحات باید بگوییم که هاوینگ‌های گذشته باعث افزایش قیمت بیت کوین شدند. برای مثال در سال 2016، قیمت بیت کوین پس از هاوینگ 284 درصد افزایش داشت که یک رقم دور از تصور بود. با وجود این شرایط، کارشناسان جهانی نیز پیش‌بینی می‌کنند که این بار نیز پس از هاوینگ، قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند. البته به خاطر داشته باشید که محتوای این مطلب، تنها برای افزایش اطلاعات پایه شما است. برای فروش یا خرید بیت کوین، تنها باید از نظر و مشورت متخصصان این حوزه کمک بگیرید و بر اساس مطالب گوناگون، سرمایه خود را در معرض خطر قرار ندهید.

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴

رویداد مورد انتظار هاوینگ بیت کوین بالاخره انجام شد و سرانجام در تاریخ 19 آوریل 2024، پاداش استخراج هر بلاک جدید از تراکنش‌های BTC نصف گردید. علیرغم اهمیت این موضوع برای کل دنیای کریپتو، پس از اتمام هاوینگ 2024 فورا واکنش بزرگی مشاهده نشد و قیمت بیت کوین در حوالی 64 هزار دلار به ثبات نسبی رسید. البته این موضوع به این معنی نیست که رویداد هاوینگ هیچ تاثیری نداشته است؛ زیرا نصف شدن پاداش استخراج پیامدهای مهمی نه تنها برای ماینرها، بلکه برای تریدرها و سرمایه‌گذاران دنیای ارز دیجیتال در پی دارد. به نقل از مقاله هاوینگ بیت کوین 2024، هاوینگ پاداش استخراج هر بلاک جدید را نصف کند و به همین دلیل، اولین کسانی که تاثیر آن را حس کردند، ماینرهای بیت کوین بودند؛ زیرا این موضوع (حداقل از لحاظ تئوری) به معنای نصف شدن ناگهانی درآمد آنها است. در حال حاضر، فرآیند هاوینگ 2024 پاداش استخراج هر بلاک را از 6.25 به 3.125 واحد BTC کاهش داده است.vor 5 Tagen

ماینرها پس از هاوینگ چه تغییراتی را تجربه می‌کنند؟

اولین و مهم‌ترین اثر هاوینگ بر ماینرها خواهد بود. با کاهش پاداش ماین کردن و البته افزایش قیمت برق و هزینه تعمیر و نگهداری سخت‌افزارها، انجام این کار دیگر مقرون به‌صرفه نیست. بنابراین بخش قابل توجهی از ماینرها، کار خود را متوقف می‌کنند.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که ماینرها به سراغ دیگر رمزارزهایی بروند که از سیستم پاداش‌دهی مشابه بیت کوین استفاده می‌کنند و در نتیجه، هش ریت بیت کوین نیز کاهش پیدا کند. در حال حاضر و در کمتر از دو هفته پس از وقوع آخرین هاوینگ، ارزش این رمزارز با افزایش یا کاهش قابل توجهی روبه‌رو نشده است. هر چند هنوز نمی‌توان نظر دقیقی برای تحلیل بیت کوین و قیمت آن پس از هاوینگ، ارائه داد و باید منتظر تغییرات بازار باشیم.

هاوینگ و ارزش ماین کردن بیت کوین پس از آن

بیت کوین

هاوینگ فرآیند کاهش پاداش ماینرها پس از ثبت میزان مشخصی بلاک و حل‌کردن معادله‌های مختلف است. این رویداد، برای جلوگیری از تورم و کم‌ارزش شدن بیت کوین انجام می‌شود. فرآیند هاوینگ کاملا اتوماتیک رخ خواهد داد و آخرین هاوینگ، در آوریل 2024 انجام شد. با وجود این، تحلیل بیت کوین و تغییرات قیمت آن پس از این رویداد، به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و هنوز هیچ کس نمی‌تواند افزایش یا کاهش قطعی قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما