شناسهٔ خبر: 66611127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام شمس‌الدین؛

ایجاد آلودگی در تالاب، تخلف شرعی و قانونی است

سعیده مصطفوی

امام جمعه بندر انزلی تاکید کرد: تالاب انزلی یک مسئله ملی است و باید نسبت به آن نگاه ملی وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از مواهب بسیار ارزشمند الهی است که در اختیار این منطقه، استان و کشور قرار دارد و جزء انفال و یکی از ثروت‌های عمومی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته تالاب انزلی یکی از منابع تامین معیشت و منشاء برکات زیادی در سطح شهرستان بوده، افزود: در حال حاضر فرصت‌های تالاب و دریا آنطور که باید، مورد استفاده مطلوب قرار نمی‌گیرد و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری باید چراغ راه در استفاده از این موهبت‌ها، مورد توجه دست اندرکاران امر باشد.

حجت الاسلام شمس‌الدین با اشاره به آلودگی‌هایی که به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات تالاب انزلی مطرح است، تصریح کرد: این آلودگی‌ها نه تنها اسراف در مورد نعمت‌های الهی است، بلکه باید این آلودگی‌ها را فراتر از اسراف نامید زیرا ناسپاسی در برابر نعمتی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است.

ایجاد آلودگی در تالاب و دریا؛ تخلف شرعی و قانونی

ایجاد آلودگی در تالاب، تخلف شرعی و قانونی است

وی با تاکید بر اینکه ایجاد آلودگی در تالاب و دریا از لحاظ شرع و قانون تخلف است، افزود: در شرع مقدس اجازه تخریب محیط زیست به ویژه آب‌ها صادر نشده و بر حفظ سلامت، پاکی و بهداشتی بودن آب‌ها بسیار تاکید شده لذا ایجاد هر گونه آلودگی در تالاب تخلف است و قاعدتاً باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی نسبت به این مسئله ورود جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با تاکید بر اهمیت رعایت قواعد محیط زیستی در تالاب انزلی، تصریح کرد: در کنار صید و صیادی، می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی برای گردشگری و تفریحات آبی در تالاب انجام داد.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه برخی افراد و دستگاه‌ها در مسیر انجام سریع و کم هزینه فعالیت‌های خود، توجهی به حفظ محیط زیست ندارند، گفت: جای تاسف دارد که فاضلاب‌هایی از شهرستان‌های بالادست وارد تالاب انزلی و دریا می‌شود. این اتفاق در مقابل چشم همه رخ می‌دهد و همه هم می‌دانند تخلف است ولی اقدام عملی برای آن صورت نمی‌گیرد.

 حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: هر از گاهی مسئولی از استان یا کشور برای بازدید از تالاب می‌آید و همه تاکید دارند که باید چنین و چنان شود ولی در حد حرف می‌ماند، می‌روند و نتیجه‌ای از آن نمی‌بینیم.

برای نجات تالاب انزلی؛ فرصت‌کُشی نکنیم

وی در خصوص برخی کانال‌هایی که فاضلاب وارد تالاب می‌کنند، گفت: در گذشته برخی از این کانال‌های برای هدایت آب‌های سطحی بود ولی هم‌اکنون فاضلاب وارد تالاب می‌کنند. این اقدامات در عین اینکه تخلف است متاسفانه اقدامات عاجل هم برای رفع آن انجام نمی‌شود و گاهی اوقات موکول به تعریف پروژه، تامین بودجه و مشخص شدن پیمانکار شده و فرصت‌کُشی می‌شود در حالی که جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی، یک کار فوری است.

حجت الاسلام شمس الدین با انتقاد از اینکه همه این فساد و آلودگی را می‌بینند که وارد تالاب و دریا می‌شود ولی اهمیتی نمی‌دهند، گفت: در ابتدا باید ورودی فاضلاب به تالاب و دریا بسته و فاضلاب‌ها به مسیر دیگر هدایت و اصلاح شود و اگر این اهتمام وجود داشته باشد نباید مسیر فاضلاب‌ها به تالاب ختم شود.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه پیگیری مسائل مرتبط با تالاب انزلی مسئولیت شرعی و قانونی است، تاکید کرد: دست اندرکاران بایداز این معضل پیشگیری، مشکلات آن را رفع و با آن مقابله کنند.

حجت الاسلام شمس‌الدین با تاکید بر اینکه تالاب انزلی یک مسئله ملی است و باید نسبت به آن نگاه ملی وجود داشته باشد، تصریح کرد: مسئولین استانی و شهرستان در حد توان و بودجه‌هایی که در اختیار دارند؛ کارهایی انجام می‌دهند ولی این‌ها موجب حفاظت از تالاب، حیات بخشی مجدد و احیای آن نمی‌شود کما اینکه تاکنون نشده و هر سال وضعیت تالاب انزلی بدتر از سال گذشته می‌شود.

وی با بیان اینکه احیای تالاب انزلی نیاز به یک نگاه ملی و کمیته ملی دارد، تاکید کرد: همه دستگاه‌های متولی که مستقیماً با تالاب انزلی ارتباط دارند در سطوح بالا و وزارتخانه‌ای پای کار باشند و وزارتخانه‌های دیگر که می‌توانند معین باشند در حد وسع خود برای کمک پای کار بیایند از آنجا تصمیم گرفته، سیاست‌گذاری شود و پس از تامین بودجه، مجری در سطح شهرستانی مشخص شود.

وی با بیان باید یک نگاه جامع نسبت به احیای تالاب اعمال شود، افزود: به صورت مقطعی کارهایی صورت می‌گیرد، هزینه‌ای می‌آید و می‌گویند مثلاً سنبل آبی را جمع‌آوری کنیم. اینکه چقدر موثر واقع می‌شود یا نه، این خودش یک بحثی است.

حجت الاسلام شمس الدین تصریح کرد: در بحث لایروبی هم همینطور آیا لایروبی به تنهایی مشکل تالاب را حل می کند یا آسیب بیشتری به حیات موجودات می‌زند؟ که با توجه به شرایط فعلی تالاب، کارشناسان در سطح ملی باید طرح جامع و اجرایی برای حفاظت و احیای تالاب مصوب کنند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: بارها بیان کردیم که نگذاریم تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا شود که بعداً بخواهیم مبالغ هنگفتی برای احیای آن هزینه کنیم. الان این کار با هزینه کمتر و با شرایط بهتر انجام می‌شود که تحقق این امر نیاز به طرح جامع در سطح ملی دارد که با نظر کارشناسانه؛ تالاب انزلی به صورت متوازن با در نظر گرفتن منع ورود فاضلاب، لایروبی، مقابله با گیاهان مهاجم، برداشتن موج شکن مورد احیا قرار بگیرد.

 حجت‌الاسلام شمس الدین با بیان اینکه بخش‌های زیادی از تالاب انزلی خشک شده و این‌ خسارت علاوه بر شهرستان و استان، برای کشور هم خسارت محسوب می‌شود، گفت: امیدواریم یک تصمیم جامع، عاجل و قاطع برای احیای تالاب اخذ شود در عین حال از تلاش همه عزیزانی که به سهم خود برای حفظ و احیای تالاب تلاش دارند تشکر می‌کنم ولی این کفایت نمی‌کند و مشکل‌گشا نیست.

انتهای پیام‌

نظر شما