شناسهٔ خبر: 66610991 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

چهل‌وهفتمین ظهر دلنشین ایکنا؛ استاد بهروز یاریگل/ 2

2 خواسته «بهروز یاریگل» در مسیر قرآنی شدن جامعه + فیلم

بهروز یاریگل، معلم قرآن، در مراسم بزرگداشت خود چندین دهه تجربه در مسیر آموزش فنون و مفاهیم قرآن را در دو جمله جمع کرد و تحقق آن دو را از جمله آرزوهایش دانست؛ و این دو خواسته را توجه بیشتر به آموزش قرآن در مدارس، به ویژه فراگیری روخوانی با پایان مقطع ابتدایی، و دیگری تربیت امام جماعت تراز برای مساجد کشور عنوان کرد.

صاحب‌خبر -
ياريگلبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهل‌وهفتمین نشست بزرگداشت استادان و معلمان قرآن با نام «ظهر دلنشین» به بزرگداشت بهروز یاریگل؛ معلم و پیشکسوت قرآنی اختصاص داشت و به مناسبت گرامیداشت هفته معلم به همت ایکنا برگزار شد.
 
در این نشست که جمعی از استادان و همکاران این پیشکسوت قرآنی حضور داشتند، هر کدام به بیان خاطرات و ویژگی‌های شخصیتی بهروز یاریگل پرداختند. گزارش این مراسم در دو بخش ارائه می‌شود که در بخش نخست با عنوان وصف خَلق و خُلق قرآنی یک معلم سخنان منصور آقامحمدی، محمدمهدی بحرالعلوم، مهدی قره‌شیخلو، محمد کاکاوند، احمد حاجی‌شریف، سعید زکی‌لو، ولی یاراحمدی، سیدحسین موسوی‌بلده درباره بهروز یاریگل ارائه شد.

معلمی تحلیل‌گر

در ادامه این نشست هادی فروزان؛ قاری پیشکسوت و معلم قرآن گفت: از جمله خصایص بارز بهروز یاریگل، خندان بودن اوست و ویژگی‌های ظاهری و آراستگی همیشگی او در اینکه تبدیل به یک معلم نمونه شود، مؤثر بوده است. در بیان دیگر خصوصیات او بر آن چیزی که در این جمع اشاره شد، اضافه نمی‌کنم، از نقدها و مدح‌ها نیز می‌گذرم، تنها می‌توانم بگویم که یاریگل را خیلی دوست دارم، چون مسائل را خوب تجزیه و تحلیل می‌کند. 
 
این پیشکسوت قرآنی خطاب به جمع نکاتی قرآنی و معارفی را مطرح کرد و گفت: از اینها که بگذریم در این نشست برخی از دوستان در مورد تفأل به قرآن کریم صحبت کردند که باید بگویم قرآن برای فال‌گیری نیست. اگر می‌خواهیم قرآن نجات‌بخش باشد، این قبیل سخنان را از این ساحت دور کنیم. 
 
وی به یکی از جملات قصار امام حسین(ع) اشاره کرد که اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید، افزود: اگر چنین جملاتی یا مباحث مطرح شده در نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر درست مطرح، درک، تبیین و در جامعه اجرا شود، دیگر نقص و انحرافی نخواهیم داشت.

یاریگل را باید معلم اخلاق خواند

سیدرضا سیدمهدی؛ دیگر فعال قرآنی طی سخنانی گفت: غیر از معلمی قرآن، بهروز یاریگل را باید معلم اخلاق برشمرد. طی چهار دهه‌ آشنایی من با این معلم بااخلاق قرآن، هیچ‌گاه چهره عصبانی از ایشان ندیدم و همیشه جز لبخند و برخورد و رفتار عالی، واکنش دیگری از ایشان در ذهن ندارم. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435709"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435709?width=400&height=300"></script></div>
مرتضی یادگاری، مدرس و قاری قرآن کشورمان گفت: از دهه 60 افتخار شاگردی این معلم پیشکسوت قرآن را داشتم. خصلتی که از کلاس‌های ایشان به یاد دارم، صبوری در آموزش بود. تا زمانی که قرآن‌آموز به درستی آن مبحث و نکته آموزشی را نمی‌آموخت به سادگی از کنار آن عبور نمی‌کردند و همه تلاش خود را برای یادگیری آن فرد به کار می‌گرفتند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3440546"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3440546?width=400&height=300"></script></div>

خوش‌خلقی و شیرین‌سخنی از جمله صفات یاریگل است

این مدرس و قاری قرآن تصریح کرد: از دیگر صفات بارز استاد یاریگل، خوش‌خلقی و شیرین‌سخنی ایشان است و یادم نمی‌آید که در جلسات قرآن به بیان لطیفه یا خاطره‌ای دلنشین نپرداخته باشد. تنها هنر ایشان تلاوت قرآن نبود، بلکه در هنر بازیگری نیز دستی داشتند. در سکانس فیلم‌هایی که بازی کرد، به اذعان دوستان هنرمند، آن‌ها را با قدرت زیاد اجرا می‌کرد. باید گفت که هر کسی با این معلم قرآن همنشین شود، هیچگاه از محضرش خسته نخواهد شد. 
گزارش تصویری مراسم «ظهر دلنشین» استاد بهروز یاریگل
محمد آبایی نیز سابقه شاگردی بهروز یاریگل را دارد و آن را افتخاری برای خود برشمرد و گفت: بهروز یاریگل در حوزه قرآنی بی‌نظیر است و هر چه از خصوصیات او بگویم کم گفته‌ام و خرسندم که همچنان در حال بهره‌مندی از هنرمندی او هستم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435714"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435714?width=400&height=300"></script></div>

اهمیت تبلیغ و ترویج جلسات قرآنی

وی ادامه داد: به هنگام حضور در جلسات قرآن از کم‌محلی‌ها به جلسه و استاد آن، غصه‌دار می‌شوم. به نظرم علاوه بر تجلیل از استاد جلسه که امری ارزشمند است، باید تبلیغ و ترویج جلسات بیشتر شده و این امر سامان بگیرد تا جلسات از این شکل کم‌فروغ خارج شوند. 
 
به گزارش ایکنا، یوسف افراش از پیشکسوتان و مدیران اسبق امور قرآنی به سابقه بیش از چهل ساله دوستی خود با بهروز یاریگل اشاره کرد و گفت: گذشته از ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی او که بیشتر در مسئله آموزش قرآن عیان و هویداست، یکی از ویژگی‌های بارزش که اینچنین در عرصه قرآنی محبوب همگان شد، حُسن خلق اوست. این صفا و صمیمتی که او در محافل و مجالس قرآنی دارد، بلاتشبیه همچون پیامبر اکرم(ص) است که آن حضرت با همین روحیه و اخلاق موجب توسعه دین شدند.

یاریگل؛ سرآمد در آزمون بازیگری حوزه هنری تبلیغات اسلامی

وی ادامه داد: در امور هنری نیز این معلم قرآن سرآمد بود و خاطرم هست که دهه 60 حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه هنر انقلابی و اسلامی کارهایی را در حال انجام داشت و در همین راستا قرار بر جذب تعدادی بازیگر نیز بود و فردی که اکنون دیگر در ایران نیست، آن زمان مسئول گرفتن آزمون از داوطلبان بازیگری در حوزه هنری بود و وقتی یاریگل جلوی او تست بازیگری داد، او بسیار به وجد آمد، امایاریگل در مشورت با برخی از دوستان و از جمله آقای سیدمحسن خدام‌حسینی پیشنهاد برای بازیگری و گذراندن دوره‌های فنی به این منظور را نپذیرفت.
 
افراش تصریح کرد: از دیگر خصایص هنری بهروز یاریگل می‌توان به حافظه موسیقایی بسیار قوی و تسلط بر تلاوت‌هاش شاخص را اشاره کرد به شکلی که وقتی نوار کاست تلاوت‌های قاریان مطرح مصری را پخش می‌کردیم، حتی از فواصل میان دو فراز تلاوت آنها و البته صدای تشویق‌هایی که از نوار پخش می‌شد، تشخیص می‌داد که اکنون تلاوت کدام قاری و از چه سوره‌ای است!
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435711"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435711?width=400&height=300"></script></div>
 
این فعال قرآنی افزود: تبحر او در زمینه تقلید صدا، هنر خط و خطاطی و حتی ورزش قهرمانی نیز از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن اشاره شده و باید بگویم که بهروز یاریگل در دسته سبک وزن‌ها نیز از جمله قهرمانان رشته وزنه‌برداری بودند، اما در یک کلام باید گفت که رمز موفقیت او در عرصه آموزش قرآن، روی خوش و ارتباط‌گیری مؤثر او با قرآن‌آموزان بوده است. 
 
وی در پایان گفت: صبر و حوصله زایدالوصف او در امر آموزش قرآن نکته حائز اهمیت دیگری در بیان خصوصیات رفتاری اوست تا جایی که مثلاً در بیان مبحث ساده‌ای در امر اِعراب و مثلاً حرکت فتحه آنچنان موضوع را از زوایای گوناگون برای قرآن‌آموزان مطرح می‌کند که دیگر  جایی برای ابهام و سؤال باقی نمی‌گذارد.

یاریگل به دور از عصبانیت و اعتراض است

سیدعباس میرداماد؛ دیگر پیشکسوت قرآنی نیز در بیان اوصاف بهروز یاریگل تنها به گفتن یک جمله بسنده کرد که یاریگل هم یار است و هم گل و در ادامه محمدرضا ابوالقاسمی؛ از دوستان بهروز یاریگل به ایراد سخن پرداخت و گفت: از سال 60 افتخار دوستی با این معلم قرآن را داشته‌ام و سفرهای زیادی را با او رفته‌ام، اما دریغ از لحظه‌ای ناراحتی، عصبانیت و اینکه او از چیزی ناراحت باشد و اعتراضی کند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435713"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435713?width=400&height=300"></script></div>
 
این قاری بین‌المللی ادامه داد: اگر حتی فردی باشد که مثلاً از او دلخور شده باشد کافی است دقایقی با او همنشین شود و محال ممکن است که پس از آن ناراحتی در او باقی مانده باشد و در یک کلام باید گفت که آنچه همه خوبان دارند، بهروز یاریگل یکجا دارد. 

یاریگل؛ تک‌خوان «اسماء‌الحسنی» 

هادی آرزم، موسیقیدان و آهنگساز نغمات دینی دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: سابقه آشنایی من با بهروز یاریگل به سال 68 باز می‌گردد؛ یعنی همان سال‌هایی که در واحد موسیقی رادیو و البته به همت مرحوم حسین صبحدل قطعه معروف «اسماء‌الحسنی» ضبط شد. خیلی علاقه‌مند بودم که برای این کار نُت نوشته شود، اما تا به آن لحظه هر بار که این کار اجرا می‌شد به محض رسیدن به فراز «الحق الوکیل» کار دچار مشکل شده و پیش نمی‌رفت. آن زمان تک‌خوان این قطعه بهروز یاریگل بود و ما از طریق استاد سیدمحسن خدام‌حسینی با این معلم قرآن آشنا شدیم و قرار شد که به شکل مجزا و با تک‌خوانی ایشان، نتی برای ساخت موسیقی این قطعه نوشته شود که به نظرم پشتکار و ممارست گروه اهل بیت(ع) و صبوری بهروز یاریگل و البته پشتکار مرحوم صبحدل موجب شد تا این کار به سرانجام برسد و تبدیل به یکی از قطعات ناب موسیقی مذهبی شود که همچنان هم ورد زبان‌هاست.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435702"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435702?width=400&height=300"></script></div>
 
وی به دوران بیماری بهروز یاریگل اشاره کرد و گفت: با وجود آن که تک‌خوان گروه بود، اما در زمان بیماری سعی بر آن داست تا مسئولیت خود را به عهده فرد دیگری در گروه بگذارد تا مبادا به خاطر مشکلی که در حنجره به واسطه بیماریش پیش آمده بود، خللی در کار ایجاد شود و آنچنان حجب و حیا هم داشت که حتی این موضوع را با من که رهبر گروه بودم، در میان نگذاشته بود.
 
سرپرست گروه بین‌المللی اهل بیت(ع) گفت: به هر حال بسیار خرسندم که به واسطه مجالست و هم نفس شدن با این عزیزان و به ویژه بهروز یاریگل مسیر حرفه‌ای من در امر هنر موسیقی همسو با این جریان ارزشی شد و امیدوارم این دوستان بنده را نیز از خود بدانند.

تأکید یاریگل بر اصل دانستن خود قرآن   

محمدحسین موحدی؛ قاری بین‌المللی خود را از جمله قرآن‌آموزانی معرفی کرد که از دهه 70 در جلسات قرآنی او حاضر شده و گفت: آنچه که به عنوان مباحث فنی در امر تلاوت و تجوید قرآن فراگرفتم در جلسات این معلم قرآن پایه‌ریزی شد و ایشان با ادب و متانت ما را به اخلاق قرآنی دعوت می‌کردند و اینکه باید اصل و بنیان را بر خود قرآن بگذاریم و حضور در مسابقات و اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد از نظر ایشان در درجه بعدی قرار داشت. آن چیزی که از همه مهم‌تر است خود قرآن است و توفیق یا ناکامی در مسابقات چندان اهمیت ندارد و همواره به یاد داشته باشیم که برای چه امری دور قرآن جمع شده‌ایم.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435704"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435704?width=400&height=300"></script></div>
 
موحدی گفت: شنیدن مکرر قطعاتی همچون «اسماء الحسنی» که ایشان تک‌خوان آن بودند همواره برای من شنیدنی است و هر چند شاگرد چندان بامعرفتی برای ایشان نبودم، اما صمیمانه می‌خواهم به عرض برسانم که چقدر ایشان را دوست داشته و علاقه‌مندشان هستم.

نمود قرآن در وجود یاریگل به دلیل اخلاق و خلوص

سیدعلی خاموشی، دیگر معلم قرآن حاضر در این مراسم بود که طی سخنانی گفت: علت حضورم در این مراسم ابراز ارادت به یک معلم واقعی است و باید بگویم به دلیل اخلاق و خلوصی که در وجود بهروز یاریگل وجود دارد، قرآن بسیار خوب در او نمایه دارد.
 
وی ادامه داد: نخستین بار ایشان را در جلسه قرآن آقای کهکی ملاقات کردم که انصافاً هم تلاوت جذابی داشت، اما بعدها در مدرسه مؤتلفه که من تدریس قرآن پایه اول تا سوم راهنمایی آن را به عهده داشتم، او نیز برای تدریس مقطع دبیرستان آمد و وقتی متوجه پایه قوی بچه‌ها در امر روخوانی قرآن شده بود از اینجانب به سبب آموزش قرآن که موجب شده بود خروجی مطلوبی از بابت خواندن قرآن را در دانش‌آموزان شاهد باشیم، قدردانی کرد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435705"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435705?width=400&height=300"></script></div>
 
خاموشی تصریح کرد: بعدها در جریان نمایشگاه قرآن، استاد یاریگل از آن اتفاق مدرسه مؤتلفه به نیکی یاد کردند و در مصاحبه با نشریه نمایشگاه قرآن اثر خوبی را که از آن مدرسه و روند مطلوب آموزش قرآن به دست آورده بودند، بازگو کرده و مرا مورد لطف خودشان قرار دادند.

یاریگل مصداق «کان معلماً» است

این گزارش حاکی است، سیدمحسن موسوی‌بلده که خود نیز از معلمان پیشکسوت قرآن است پیش از سخنان بهروز یاریگل به ایراد سخن پرداخت و گفت: در مورد بهروز یاریگل اگر بشود جمله‌ای گفت این است که «کان معلماً».
 
وی ادامه داد: شاید این تعبیر درست نباشد، اما در مورد معتادان می‌گویند بیشتر از اینکه در رگ‌های آنها خون باشد، مواد افیونی است؛ در مورد بهروز یاریگل هم من می‌گویم بیشتر از اینکه در رگ‌های او خون باشد، معلمی در جریان است و البته در دهه 60 که ایشان دچار آلرژی شدیدی شد و همین امر موجب شد که بسیاری اختلالات در روند تلاوت قرآن برایش پیش بیاید وگرنه که به طور حتم او هم‌اکنون یکی از قاریان بین‌المللی کشور بود.
 
 
موسوی‌بلده به بیماری یاریگل اشاره و تصریح کرد: بیماری «هوچکین» که یک نوع سرطان در ناحیه غدد گردنی است بر او عارض شد. روند درمان چنین بیماری سخت و طاقت‌فرساست. با این وجود استاد یاریگل در تمام مدت مراحل درمان با روحیه و اراده بالایی که داشت خم به ابرو نیاورد. شیمی‌تراپی و مصرف داروها در روند درمان بسیار دردناک بود، اما در همان برهه زمانی او را در محافل قرآنی حی و حاضر مشاهده می‌کردیم. روند درمان موجب ریزش موهایش شده بود با این حال او از پای ننشست. 

یاریگل سطح یک «حلیة‌القرآن» را نوشت

موسوی‌بلده تأکید کرد: زمانی که کتاب «حلیة‌القرآن» را نوشتم بسیاری آن را مناسب برای همه سنین نمی‌دانستند و لذا نگارش کتابی برای درک آسان آن ضروری بود و استاد بهروز یاریگل سطح یک آن را تهیه کرد و این را شاید کمتر کسی بداند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435703"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435703?width=400&height=300"></script></div>
 
وی در پایان گفت: البته جای بیان این مطلب اینجا نیست اما لازم می‌دانم اشاره‌ای به این موضوع داشته باشم که متأسفانه یا ندانسته جریانی در این کشور پدید آمده است که قصد دارد جایگاه هنر تلاوت قرآن را کم‌اهمیت جلوه دهد. این امر موجب شده است که شاهد کاهش یا حتی توقف بودجه‌های امور قرآنی در امر گسترش و بسط تلاوت قرآن باشیم و تنها دلخوشی که می‌ماند آن است که مکانی همچون ایکنا بتواند از ظرفیتش برای رفع این نگرانی استفاده کند. ایکنا می‌تواند تنها جایگاه و واسطی باشد که در آن پیرامون این مسائل گرد هم آمده و صرفاً بیان این مسائل به عنوان دغدغه‌ و مطالبات جامعه قرآنی از جانب ما باشد.
 
در ادامه این مراسم، بهروز یاریگل که چهل‌وهفتمین نشست «ظهر دلنشین» به مناسبت بزرگداشت او برگزار شده بود طی سخنانی گفت: خود را لایق این همه محبت و توجه نمی‌دانم و به دوستان برگزارکننده این مراسم هم مکرر عرض کردم که کسانی بهتر و پیشکسوت‌تر از من هم وجود دارند که لایق برگزاری این مراسم باشند.
 
وی ادامه داد: روحیه من اساساً با چنین مراسمی چندان همخوان نیست و بیشتر از اینکه خواسته باشم جایی بنشینم تا از من تعریف و تمجیدی صورت گیرد یا خاطراتی از من نقل شود، دوست دارم مورد نقد قرار گیرم و عیب و ایرادی که دارم به من گوش‌زد شود، با این حال از برگزارکنندگان این مراسم کمال تشکر را دارم. 

توجه بیشتر به قرآن در آموزش و پرورش

 
یاریگل تصریح کرد: شهید حسن تهرانی‌مقدم که همگی او را به نام پدر موشکی ایران می‌شناسند جمله معروفی دارد که می‌گوید روی سنگ قبرم نوشته شود اینجا قبر کسی است که می‌خواست اسرائیل را از بین ببرد. من هم به مزاح می‌گویم که مطالبه‌ای جدی دارم و وصیت کردم بعد از وفاتم روی سنگ قبرم نوشته شود که البته تصور می‌کنم این نه فقط خواسته من بلکه خواست و مطالبه همه شما عزیزان باشد. یکی از آن خواسته‌های من توجه به قرآن در آموزش و پرورش است و آن دیگری توجه به قرائت درست و اصولی برخی از امامان جماعت مساجد. تصور می‌کنم اگر این دو درست شوند، همه چیز در امر قرآن درست شده باشد. اساساً چرا باید معلمی که در مدرسه هم درس ریاضی می‌دهد و هم درس فارسی و علوم، اجازه این را داشته باشد که قرآن نیز تدریس کند؟ خب، نتیجه‌اش این می‌شود که حتی در دانشکده‌های معارف، اغلب دانشجویان از روخوانی ساده قرآن نیز عاجز باشند!
 
وی در پایان گفت: باز هم تأکید می‌کنم که اگر این دو موضوع را درست کنیم، همه چیز به دنبال آن درست می‌شود، جریان جاری قرآن همچون برگزاری محافل و مسابقات قرآن به همت بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در حال برگزاری است و تنها مشکل مهم و عمده ما این دو موضوع است. نباید دانش‌آموز پس از پایان پنج سال ابتدایی همچنان قادر به روخوانی قرآن نباشد.
 
همچنین در پایان این مراسم محمد بادپا دیگر پیشکسوت قرآنی نیز در سخنان کوتاهی یاریگل را هنرمندی توانمند در حوزه تدریس قرآن توصیف کرد و گفت: متخلق به اخلاق قرآنی از جمله وجوه بارز شخصیت اوست. اخلاص و صفای باطنی نیز در وجود او مشهود و به آن مزین است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3435710"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4214191/3435710?width=400&height=300"></script></div>
 
بخش دوم و پایانی
انتهای پیام

نظر شما