شناسهٔ خبر: 66610525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان است؟

رباب تیموری

متخصص زنان گفت: تخمدان ذاتا یک پدیده کیستیک است و بحث درمان یا عدم درمان آن مطرح نیست بلکه می‌توان با رعایت برخی روش‌های صحیح زندگی، عملکرد آن را به سمت تخمک گذاری نرمال سوق داد.

صاحب‌خبر -

دکتر لیدا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک، تشریح کرد: تخمدان افراد مبتلا به این سندرم به جای تخمک گذاری در هر ماه، سه یا چهار ماه و یا حتی سالی یکبار تخمک گذاری می‌کند. وقتی دختر بچه‌ای به سن بلوغ نزدیک می‌شود، چربی‌های دور باسن و میزان استروژن در بدنش بیشتر شده و تخمدان شروع به تحریک جهت تخمک گذاری می‌کند.

وی افزود: تخمک از ابتدای جنینی در بدن دختر وجود دارد و بعد از رسیدن به بلوغ، هر ماه تعدادی از آن رشد کرده و منجر به قاعدگی و تولید فولیکول می‌شود و سپس از بین می‌رود. در برخی افراد، به دلیل فشردگی بیش از حد این تخمک‌ها، پس از رشد به طرف فولیکول بالغ نمی‌روند.

وی ادامه داد: عدم رشد تخمک‌ها باعث می‌شود تا هورمون‌های استروژن و پروژسترون با تناسب همدیگر پیش نروند و چاقی در فرد تشدید شده و سیکل تخمدان نیز معیوب شود و پلی کیستیک افزایش یابد. برای بهبود این شرایط بهتر است با ورزش و تغذیه مناسب، وزن را به حد تعادل رساند.

حیدری در خصوص درمان تخمدان پلی کیستیک، گفت: برخی از پزشکان ممکن است به بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بگویند که مشکل ناباروری خواهند داشت و اقدام به تجویز داروهای هورمونی کنند در حالی که داروهای هورمونی ممکن است باعث ایجاد مسائلی در کبد و کلیه شوند، بنابراین بهتر است به جای دارو فقط با تغییر سبک زندگی، تخمک گذاری را به حد نرمال رساند و از دادن داروهای اضافی پرهیز کرد.

انتهای پیام

نظر شما