شناسهٔ خبر: 66610490 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسنامه دار شدن ۱۵ هزار هکتار باغات مازندران

تاکنون ۱۵ هزار هکتار از باغات استان مازندران شناسنامه‌دار شد.

صاحب‌خبر -

شناسنامه دار شدن ۱۵ هزار هکتار باغات مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون ۱۵ هزار هکتار از باغات استان شناسنامه‌دار شد.


حسن رزاقی در همایش چالش‌ها و مشکلات باغداران در طرح شناسنامه‌دار کردن باغات استان در سالن همایش هلال احمر بابل افزود: اجرای این طرح یکی از عوامل مهم در افزایش صادرات محصول به خارج از کشور است.


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ارائه خدمات به باغداران باید منوط به شناسنامه‌دار کردن باغات باشد گفت: توزیع نهاده‌های باغی مانند کود یارانه‌ای باید در صورت شناسنامه‌دار شدن باغات توسط باغدار انجام شود.

رزاقی با بیان اینکه کد سلامت محصولات کشاورزی (QR) تمام فرایند‌های تولید از زمان تولید و محل تولید و انواع کود و سمومی و فرآیند‌هایی که بر روی محصولات کشاورزی صورت گرفته را در خود جای خواهد داد، افزود: با نصب این کد بر روی محصولات، دست‌های دلالان حذف می‌شود و این امر اقدامی مناسب در جهت حمایت از کشاورزان و باغداران است.

وی گفت: در این فرآیند طراحی شده، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحد‌ها در سامانه تحت وب بهره برداران نظام صنفی کشاورزی موسوم به «سَبَک» صورت می‌گیرد که با کد دسترسی طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات برای صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

رزاقی دریافتی‌های متفاوت در واحد سطح، بالا بودن هزینه صدور شناسنامه، خرده مالکی، عدم رعایت حداقل سطح استاندارد باغ برای صدور شناسنامه، عدم ایجاد دسترسی به سامانه‌های ثبت شناسنامه‌دار کردن باغات را از مسائل و مشکلات شناسنامه دار شدن باغات برشمرد.

وی خواستار کاهش هزینه‌های جانبی شناسنامه‌دار کردن باغات و تمدید رایگان، تسهیل و ارائه خدمات نهاده و تسهیلات بانکی، ایجاد دسترسی به سامانه‌های ثبت شناسنامه‌دار کردن باغات، برداشتن موانع صادرات و صدور کد ارتقاء سلامت محصول، برگزاری دور‌های آموزشی و ترویجی شد.

شهرستان بابل، بیش از ۲۴ هزار هکتار باغ داردکه اغلب آنها باغ مرکبات همراه با تولید ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی هستند و شهرستان بابل رتبه اول از لحاظ محصولات باغی در استان را دارد.

 

حسینجانزاده و گزارشی از این همایش:

<div id="video-display-embed-code_11103738"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4231224/11103738?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما